Isoäiti kirjoittaa lapsen nimen aina väärin, alkaa raivostuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiva juttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kiva juttu"

Vieras
Miehen äiti kirjoittaa toisen lapsemme nimen aina väärin, vaikka kyse on ihan tavallisesta nimestä. Laittaa siis c:n k:n paikalle, tyyliin Nico tai Mica. Tämä c-muoto on nimestä olemassa,ei suomalaisessa kalenterissa, me halusimme ihan suomalaisen kirjoitusmuodon, sen tavallisemman nimen. Vuoden verran olen asiasta maininnut, nyt taas tuli kortti väärällä nimellä. Facebookissakin on kansiot hänen lapsenlapsistaan ja nimi on siellä aina väärin.

Sama mummo aina korjaa meitä, kun sanomme hänestä miehen veljen lapsen nimen väärin ja on hyvin tarkka nimen kirjoitusasusta, joka on muuten juuri sellainen lähiönimi. J:n paikalla on siinä laitettu Y.En voi mitään, mutta tuo nimiasia raivostuttaa minua ihan älyttömästi. Eri kirjoitusasulla nimi muuttuu ihan muuksi. Saanko minäkin siis alkaa kutsua isoäitiä itse jollain melkein samalla nimellä, tyyliin Marjaa Tarjaksi tai Airia Ailiksi.

No jos sopu anopin kanssa on tuosta kiinni niin kannattais miettiä voisitko antaa asian olla ja pitää pikkumaiset tapansa. Varmaan isompiakin riidan aiheita löytyy.

Juu, meillä ei mene isoisän ymmärrykseen nimen kirjoitusasu. Ei vielä kertaakaan ole ollut oikein, mutta 4 eri vaihtoehtoa on nimestä keksinyt. En ole jaksanut huomauttaa asiasta.

[QUOTE="vieras";25126769]Juu, meillä ei mene isoisän ymmärrykseen nimen kirjoitusasu. Ei vielä kertaakaan ole ollut oikein, mutta 4 eri vaihtoehtoa on nimestä keksinyt. En ole jaksanut huomauttaa asiasta.[/QUOTE]

Tai siis olen mä siitä joskus sanonut ja aina kortteihin ym. kirjoittanut nimen oikein ja poikkeuksellisen isolla ja selvällä käsialalla. Mutta on silti jotenkin vaikeaa.. ja siis näistä keksimistään vaihtoehdoista osa on ihan todella harvinaisia väännöksiä. Mutta en mä jaksa siitä sanoa erikseen.

Ymmärrän ärsytyksesi! Minun lapseni isoäiti on sitä mieltä, että lapsen kolmas nimi on ihan turha eikä huomioi sitä. Tyyliin, jos häneltä joku kysyy, että mikäs tuon pojan nimi on? Vastaus on Nico Petteri, vaikka oikea nimi olisi Nico Petteri Patteri

Sanoisin kyllä itse asiasta!

Eniten mua ärsyttää se, että tosiaan pitää niin kovaa huolta siitä, että miehen veljen lapsen nimi on varmasti oikein. Mutta ei niin väliä meidän mukulan nimestä, eihän se nimi sen erikoisempi juttu ole. Itseasiassa huomasin just, että oli facessa kertonut jollekkin kaverilleen pojan koko nimen, toinenkin nimi oli väärin, siinäkin k oli korvattu c:llä...

Juu, kommentoin jo kertaalleen, että nyt on mennyt mummolla näppäimet ristiin ja pojalle on paukahtanut ihan väärä nimi. Ja sillähän ei ollut mitään vaikutusta. Taidan kohta alkaa kutsua mummoa jollain melkein-oikein-nimellä. Nimi muuttuu mun mielestä tolla kirjaimen vaihtamisella ihan erilaiseksi ja ilmeisesti mummosta meidän valitsema ei sitten ole tarpeeksi fiini.

No kyllä muakin ärsyttäis jos joku kirjottais mun lapsen nimen aina väärin ja vielä kun noin rumaksi! Hävettäisi jos jotkut luulisivat että lapseni nimi on just esim. luca tai vastaava. Ymmärrän jos sukunimi ulkomaalaisen oloinen, mut muuten en vaan tajua! Ja toiseksii eikös suomessa c:n lausumistapa oo s eikä k? ;) Eli siis Lucahan olis sitte Lusa periaatteessa............................

Jos mummo tytön nimen oikein kirjoitusta kerran muistaa tarkentaa, tarkenna sinä poikasi nimeä. "Kun tuo meidän Niko, k-lla... Niko, K-lla, ottaa nyt..." K-kirjainta "liiallisesti" korostaen. :)

[QUOTE="vieras";25126764]Meillä isovanhemmat oli lapsen lusikkaan kaiverruttanut nimen väärin, en ole jaksanut edes käydä kysymässä voiko sitä korjata...[/QUOTE]

Voi korjata.

Vaihdoin etunimien järjestystä. Äitini ei suostu käyttämään "uutta" etunimeäni.

Tuntuu siltä, että nimi ei tosiaan ole mummosta tarpeeksi hieno. Esikoista ja nuorempaa odottaessa saatiin mummolta listat, jossa luki Piip-mummon ehdotukset ja suosikkinimet. Ja kenenkään mieltä pahoittamatta ne nimet oli ihan kamalia, listalla oli mm. Jean, Christian-Oliver, Jan- jokuhienostelunimi... Mikäs siinä, jos olisi vaikka suomenruotsalainen ym., mutta tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa toi Jean on aika hassu.

eihän tuo nyt vielä mittään, meillä edesmennyt anoppi kutsui Miro-nimistä poikaani Miraksi :) en viittinyt alkaa siitä sanomaan kun joskus meni ihan oikeinkin, vanha ihminen hän jo oli ja mielestäni aika vähäpätöinen asia sittenkin

Voisithan sinä kiusata mummoa valehtelemalla, että lapsesi nimi c-llä kirjoitettuna tarkoittaa jossain päin maailmaa esim miehen elintä tai muuta hävytöntä.
Vaikea selvittää onko oikeasti näin ja luulisi loppuvan "hienostelut"!

Meillä tuo anoppi tosiaan on vielä viiskymppinen, että kyseessä ei voi olla ikäjuttu. Ja se pojan nimi tosiaan on oikeasti se ihan tavallinen suomalainen nimi eikä se hienosteluversio. Toisinpäin voisin ymmärtää paremmin, että Nico olisi Niko tai Jessica Jessika.

Täällä kans, nimenomaan annoimme nimeksi Aleksi, mutta isomummo laittaa kortteihin Alex. Ensin luulin että vahingossa mutta en nyt enää vuosien jälkeen. Toisaalta mitä väliä kun tää esiintyy vaan kerran vuodessa synttärikortissa ja muuten ei nähdäkkään. Toisaalta ärsyttääkin kun kuulun heihin jotka tykkää perinteisistä omilla lapsilla. Pojan koulukaveri myös puheessa sanoo Alex, en tiedä lempinimenä vai miksi.

Pistä miehesi kommentoimaan facebookissa äitinsä kuvia tyyliin" hei mutsi, meidän pojan nimi on niKo eikä niCo" joka kerta kun nimi on väärin. Tulispahan ainakin muille selväksi että anoppisi on "lähiömummi" ;-)

Kaameeta :O siis mummo tekee LISTAN nimiehdotuksista jotka hälle käy??? Onpas harvinaisen röyhkeää. Omat vanhempani yrittivät myös jotain nimiä ehdotella,mutta sanoin vain että tämä keskustelu päättyy ennen kuin ehtii alkaakaan. Eikä sitten asiasta enää puhuttu,ristiäisissä kuulivat nimen.

Laittaisin miehen sanomaan asiasta.