Iso vauva & hyvä synnyttäjän lantio, milloin synnytys käynnistetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Olin ultrassa rv 36+3, ja vauvan koko oli silloin jo reilut 3700 grammaa. Lääkäri sanoi kuitenkin että ihan heti ei suunnitella synnytyksen käynnistystä, koska minulla niin tilava ja hyvä lantio synnytykseen. Onko muilla kokemuksia, minkä kokoiseksi ne tälllaisessa tilanteessa yleensä antaa vauvan kasvaa ennen kuin synnytys käynnistetään?

Lisäksi kohdunsuu oli kiinni eikä pehmennyt yhtään (odotan esikoistani ja silloin tässä vaiheessa kuulemma normaalia). Eikös sitä pysty jollain lääkkeellä tarvittaessa "pehmentämään" ja valmistamaan synnytykseen? Onnistuuko se yleensä, vai voiko olla että sen takia joudutaan vielä sektioon?

Kiitos vastauksista:)

onko sulla raskausdiabetes? mulla on, mutta on pysynyt arvot kotiseurannassa ihan normaaleina eikä kokoarviossa rv 36+1 lääkärin mukaan näkynyt viitteitä sokerivauvasta. painoarvioksi saatiin 2700-2800g. sain käynnistysajan rv 41+3 ellei sitä ennen ole syntynyt.

Mulla oli iso esikoislapsi, syntyessään 39 viikolla painoi 4,3 kiloa, lääkärit sen kokoa päivitteli kun kävin ultrassa ja käskivät lopettaa herkuttelun :D sokerit aina ollut ok ja söin raskausajan ihan minimaalisesti kun närästys vaivasi...ei ollut puhettakaan mistään käynnistyksestä

Olen käynyt sokerirasituksessa ja se oli normaali, nyt pari viikkoa sitten neuvolasta kuitenkin annettiin verensokerimittari kotiin että voin tarkkailla arvoja kun sf-mitta oli niin iso. En sitten tiedä, jos syön terveellistä ruokaa niin sokeriarvot pysyy ihan hyvin alhaalla, mutta jos syön vaikka jäätelöä niin kyllä silloin on verensokerit nousseet jo jonnekin yli 7.. Lääkäri sanoi että vähän siihen tuo voisi viitata että jotain häikkää on.

Mun esikoinen oli 4530g, käynnistettiin viikolla 41+4. Ja oli muuten pitkä prosessi, eka ei meinannut käynnistyä ja sit ei meinannu syntyä. Imukupilla autettiin lopuksi 1,5tunnin ponnistuksen jälkeen.
Lääkäri kehui ennen synnytystä että mulla on mahtava synnyttäjänlantio... hyvin kuitenkin on synnytykset mennyt, lukuunottamatta tuota käynnistettyä.

Mun nuorimmainen ultrattiin viikolla 37+3 3,6 kiloiseksi, ja laitettiin seurantaan eli viikon päähän seuraava aika ultraan. Silloin oli painoarvio 3,9kg.
Viikolla 39+1 käynnisteltiin suun kautta otettavilla tableteilla, supisteli muttei lähtenyt käyntiin. Laitettiin kotiin kypsyttelemään ja 39+4 sitten käynnistettiin puhkaisemalla kalvot. Tytöllä painoa 4210g.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen käynyt sokerirasituksessa ja se oli normaali, nyt pari viikkoa sitten neuvolasta kuitenkin annettiin verensokerimittari kotiin että voin tarkkailla arvoja kun sf-mitta oli niin iso. En sitten tiedä, jos syön terveellistä ruokaa niin sokeriarvot pysyy ihan hyvin alhaalla, mutta jos syön vaikka jäätelöä niin kyllä silloin on verensokerit nousseet jo jonnekin yli 7.. Lääkäri sanoi että vähän siihen tuo voisi viitata että jotain häikkää on.

kävitkö äitipolilla vai neuvolalääkärillä? kun kumma jos ei äitipolilla suunniteltu jatkoja tai mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kävitkö äitipolilla vai neuvolalääkärillä? kun kumma jos ei äitipolilla suunniteltu jatkoja tai mitään..

Kävin neuvolalääkärillä, antoi ne kahden viikon päähän minulle uuden ajan ultraan. Mutta mietityttää nyt minkä kokoiseksi ne antaa minun "hyvän lantion" takia sen vauvan kasvaa, ei huvittaisi näin ensisynnyttäjänä mitään 4,5-kiloista tai isompaa ruveta ulos puskemaan..:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kävin neuvolalääkärillä, antoi ne kahden viikon päähän minulle uuden ajan ultraan. Mutta mietityttää nyt minkä kokoiseksi ne antaa minun "hyvän lantion" takia sen vauvan kasvaa, ei huvittaisi näin ensisynnyttäjänä mitään 4,5-kiloista tai isompaa ruveta ulos puskemaan..:(

nyt soitat huomenna neuvolaan ja vaadit äitipolille lähetteen. jos on epäilystä sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä ja vauva arvioitu ihan ultralla isoksi, kuulut sinne.

itse en meinannut päästä äitipolille nimenomaan neuvolan taholta, eivät nähneet tarpeelliseksi laittaa lähetettä. äitipolilla taas ihmettelivät miten en ole aiemmin sinne joutunut..

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
käynnistettiin heti kun 38 täynnä. Kuulemma tämä nykysuositus, ettei kannata odottaa laskettuun aikaan, silloin käynnistyksellä ei ole mitään mieltä.

Ihanko totta? No ei ne mulla ois alkaneet käynnistämään noilla viikoilla, käynnistysajat oli sovittu rv 40, mut onneks syntyivät ennen käynnistystä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaboom:
käynnistettiin heti kun 38 täynnä. Kuulemma tämä nykysuositus, ettei kannata odottaa laskettuun aikaan, silloin käynnistyksellä ei ole mitään mieltä.

Ihanko totta? No ei ne mulla ois alkaneet käynnistämään noilla viikoilla, käynnistysajat oli sovittu rv 40, mut onneks syntyivät ennen käynnistystä! =)

Kyllä vain! Äpolin lri sanoi, että jos käynnistetään, niin heti kun 38 täynnä. Muuten odotetaan, että käynnistyy itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaboom:

Kyllä vain! Äpolin lri sanoi, että jos käynnistetään, niin heti kun 38 täynnä. Muuten odotetaan, että käynnistyy itsekseen.

On vissiin eri käytännöt eri sairaaloissa...

Yhteistyössä