Iso rako vatsalihasten välissä, helppiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Primavera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Primavera

Uusi jäsen
17.04.2008
17
0
1
Eli siis kun makaan selälläni ja hieman nostan päätäni, niin saan alavatsan kohdalla vatsalihasten väliin molempien käsien sormet. Ne siis uppoaa kuin veitsi voihin. Lisäksi mulla on hirveä pömppövatsa seistessä, ikäänkuin tuolta raosta tulisi jotain vatsan täytteeksi. Hankala selittää. Synnytyksestä on vuosi. Onko kellään vastaavia kokemuksia tai tietoa mitä tää on ja mikä avuksi?! :flower:

Ethän aloittanu aikaisin jumppaa synnytyksen jälkeen. Raon umpeuduttua saisi vasta vatsajumpan aloittaa. Ikävä kyllä pömppövatsa tulee useimmin siitä. Kannattaa kysyä fysikaalisesta tms. apua.

ottaisin yhteyttä fysioterapeuttiin.

fysioterapeutti tutki minut muutama kk synnytyksen jälkeen, kun itselläni vatsalihakset eivät tahtoneet mennä kiini.

voi aiheuttaa tyrän!

eli ota yhteys ja vältä sen aikaa esim. vatsalihasliikkeitä

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Ethän aloittanu aikaisin jumppaa synnytyksen jälkeen. Raon umpeuduttua saisi vasta vatsajumpan aloittaa. Ikävä kyllä pömppövatsa tulee useimmin siitä. Kannattaa kysyä fysikaalisesta tms. apua.

En oo tehnyt MITÄÄN synnytyksen jälkeen (laiska), paitsi laihduttanut eli lihavuudesta ei ole kyse. Eikä siitä että olisin aloittanut liian aikaisin jumpan/treenaamisen..

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:

..ja jos sen jumpan aloittaa ennenkö ne vatsalihakset on palautuneet niin ne eivät enää palaudu (näin sanoi mulle fysioterapeutti)

Muuten mut telkkarissa oli joku kiinteytysjuttu ja siinä naisen piti (pari kk synnytyksen jälkeen) reenata vatsalihaksia, jotta rako umpeutuisi. Itsellä 3vuotta synnytyksestä ja rako edelleen, et aika kauan saapi ootella ennen ku jumppaamaan alkaa,jos raon täytyy muka olla ummessa..

Sama vika mulla, paitsi synnytyksestä puoli vuotta, edellisestä yli kaksi, eikä raskauksien välilläkään palautunut ollenkaan. Enkä minäkään ole jumpannut, tähän asti. Nyt aloittelin vatsalihasjumppaa kun ajattelin että pullottaminen johtuu surkeista lihaksista, ettei ne pidä enää sisälmyksiä pakassa.

Onko sinulla ap. ollut pienenä tyrä? Itselläni oli vauvana pieni napatyrä, ja luulenpa että tämä rako nyt johtuu eniten siitä että se on aina ollutkin, ja kaksi raskautta on tehnyt tehtävänsä.

VOi olla että sulla on repeytyneet vatsalihakset erilleen.Joskus käy näin raskausaikana.Mä oon ollut melko varovainen aina masun kanssa ja moista ei ole tapahtunut.
Takana 4 raskautta ja rakoa ei ole...

En tiiä tarkalleen milloin lihakset palautui,nyt reilu vuosi eikä keväällä ainakaan ollut enää rakoa...

Alkuperäinen kirjoittaja rahikainen:
Sama vika mulla, paitsi synnytyksestä puoli vuotta, edellisestä yli kaksi, eikä raskauksien välilläkään palautunut ollenkaan. Enkä minäkään ole jumpannut, tähän asti. Nyt aloittelin vatsalihasjumppaa kun ajattelin että pullottaminen johtuu surkeista lihaksista, ettei ne pidä enää sisälmyksiä pakassa.

Onko sinulla ap. ollut pienenä tyrä? Itselläni oli vauvana pieni napatyrä, ja luulenpa että tämä rako nyt johtuu eniten siitä että se on aina ollutkin, ja kaksi raskautta on tehnyt tehtävänsä.

Ei ole ollut tyrää. Taidampas huomenna varata lääkäriajan ja sieltä mahdollisesti hankkia lähetteen fysioterapiaan... Hirmu huoli tuli nyt :o

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
VOi olla että sulla on repeytyneet vatsalihakset erilleen.Joskus käy näin raskausaikana.Mä oon ollut melko varovainen aina masun kanssa ja moista ei ole tapahtunut.
Takana 4 raskautta ja rakoa ei ole...

En tiiä tarkalleen milloin lihakset palautui,nyt reilu vuosi eikä keväällä ainakaan ollut enää rakoa...

Lapsi oli iso, melkein 5kg ja itsekin lihoin raskausaikana reilusti (synnyttäessä +30kg), voiskohan tässä olla syy, jos on revennyt? Mitä revenneille lihaksille voi tehdä, vai voiko tehdä enää mitään? :/

Siis oon ollut varovainen odotusikana ettei tee mitään missä tarvisi vatsalihaksia kun ne ovat venyttyneinä kohdun ympärille.

Tuo voi olla syy,kun iso vauva ja kudokset venyneet paljon.
Mulla on joka raskaudessa tullut vain 5-7 kg..

Muistan kun joku julkku meni plastikkakirurgille,tuota rakoa voi veitsellä vaan korjata....

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Siis oon ollut varovainen odotusikana ettei tee mitään missä tarvisi vatsalihaksia kun ne ovat venyttyneinä kohdun ympärille.

Tuo voi olla syy,kun iso vauva ja kudokset venyneet paljon.
Mulla on joka raskaudessa tullut vain 5-7 kg..

Muistan kun joku julkku meni plastikkakirurgille,tuota rakoa voi veitsellä vaan korjata....

Voi ei! Näytän siis edelleen n. rv 24 olevalta tän pömppömahani kanssa...

Voi kurjaa :hug:
Kyllähän tuo voi korjaantua jonkin verran vatsalihasliikkeitä tekemällä.
Aloita siitä.Sitten jos ens kesänä on vielä masu pömpöllään,ei kai voi mitään.

Mut ala tekee niitä liikkeitä josko vähän ees palautuisi.

Juu,tuo on hyvä varmasti.Syviä lihaksia harjoittamalla voi saada masua pienemmäksi.
Ja hyvä liike on vatsan sisäänveto.Sitä voi tehä missä vaan ja se harjoittaa sisempiä vatsalihaksia.Tuota voi tehä vaikka kauppajonossa!

Yhteistyössä