Iso muutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minne matkalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minne matkalla

Vieras
Meitä kiinnostaa uuden elämänkuvion vuoksi osittainen omavaraistalous. Ei liian pitkälle vietynä, mutta asteittaisesti etenevä pyrkimys laadukkaampaan ruokaan.

Mistä aloittaa ja mitä kasvattaa kun käytössä on kasvimaa ja 9m2 kasvihuone? Emme ole kokeneita viherpeukaloita. Eläimiä ei ole mahdollista pitää määräänsä enemmän, mutta jotain pientä voisi olla ja huomioiden, että olemme ko. paikassa miehen työkomennuksen vuoksi ehkä 1½-2v. Paikka on melko eristyksissä.

Miten te pärjäisitte ja mitä tekisitte jos eläisitte tuon ajan syrjäisessä paikassa? Meillä on lapsi 8kk. Odotan innolla tätä kokemusta, mutta ajatuksia vaihtaisin mielelläni.

Muutin juuri itse aikas syrjään ja minulla on jossainmäärin jo alussa tuo osa omavaraisuuden toteuttaminen. Sinuna istuttaisin kasvimaahan ainakin perunoita ja porkkanoita, noi on sellasia perusjuttuja joita varmasti tulee käytettyä. Ja tietysti juureksia sen mukaan mitä on tottunut käyttämään. Kavihuoneeseen kurkkua ja tomaattia (tomaateistakin voi tehdä talvenvaralle esim. tomaattimurskaa pakkaseen) Kesäkurpitsat on myös monikäyttöisiä ja helppoja kasvattaa. Salalaattia ja yrttejä kesäksi.
Koska ette asu tuon pidempää aikaa siinä paikassa, niin tuotantoeläimistä en ottaisi kuin kanoja. Jollei sitten ole laidunmaata itsellä, silloin voisi ottaa esim kesälampaita ja laittaa syksyllä lihoiksi ja pakkaseen.
Nyt mars mars pian jo puutarhakauppaan, ja mukaan multaa, siemeniä ja taimia (tomaatit, kurkut) Sieltä varmasti antavat mielellään kasvatusohjeita.

Taimia saa kaupoista, joten ei sitä kaikkea tarvitse itse kasvattaa.

Peruna, sipuli, porkkana, kaalit ja salaatit. Kesäkurpitsa, yrtit. Tomaatti, paprika, kurkku eli samoissa ajatuksissa kuin ylempänä kirjoittanut. Suosittelen lukemaan hieman opuksia, jos oikeasti on tärkeätä saada satoakin tuotteista. Tomaatit pitää latvoa, kurkku ei saa saada kylmää (avomaankurkku eri asia).

Jos eläimä mielit, niin kanat on helppoja. ne syö kaikki ruuan tähteet, voi kesällä kulkea vapaana pihalla ja on vieläpä varsin kodikkaita tepastellessaan pihassa ja tuottavat munia.

Uusimmat

Yhteistyössä