iso koira vs. pieni koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiramamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

koiramamma

Aktiivinen jäsen
01.07.2007
1 109
0
36
Olen tuota Iltasanomien keskustelua seurannut kauhun ja järkytyksen vallassa :o Haluaisinkin nostaa myös täällä keskustelua asiasta että oletteko todellakin sitä mieltä että koiran agressiivisuus on koko johdannainen? Itse olen viikottain erilaisten ja näköisten ja kokoisten koirien kanssa tekemisissä ja omasta takaa löytyy suuri ja lempeä "jättiläinen", koen että kokemusta löytyy ja vertailu pohjaa ihan näppi tuntumalla. Joitakin pelottavat koirat ja välillä on ihan aiheellistakin pelätä mutta eihän tässä nyt herranjumala ole kyse koosta vaan koulutuksesta ja sen puutteesta. Mua kiinnostaisi todella kuulla näitä mielipiteitä mitä suuri koira teissä herättää...

Tässä esimerkkejä joita olen kuunnellut kauhun vallassa:

- Isoille koirille pitäisi säätää laki joka pakottaisi omistajien laittamaan kuonokopan koiralle kun liikkuvat kodin ja oman pihan ulkopuolella.

- Isoja koiria ei saisi ottaa kaupunkialueelle asumaan vaan ennemin mm. mäyräkoiria (välihuomautus että tässäpä se vasta purija rotu onkin :D )

- Pieniä koiria ei tarvitse kouluttaa kun niille pärjää fyysisesti :o

No sitä kun ei voi koskaan tietää onko iso koira omistajan hallinnassa vai ei. Ja kuonokoppaan ei ole kukaan kuollut. Pieniä koiria tarvitsee kasvattaa ja kouluttaa ihan samalla lailla kuin isoja tai keskikokoisia.

Koosta niin väliä, mutta jokainen koira tulee kouluttaa. Ja jos ei ole kiinnostusta/viitseliäisyyttä on parempi jättää se koira hankkimatta.
Ja se koira on pidettävä aina kiinni ulkoiluttaessa oli miten kiltti ja koulutettu tahansa.

se hyvä puoli, että se perhoskoira ei ihan niin isoa jälkeä pysty tekemään kuin joku rottis vaikka... että jos vieraan koira tulee puremaan niin sen saa heittämällä menemään...

mutta lasten kanssa perheessä oli se koira sitten iso tai pieni niin se pitää kouluttaa ja koiraa/lapsia vahtia.

tappelu puoliksi, meillä on keskikokonen koira :D

Niin... mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota kohkausta isoista koirista ja niiden vaarallisuudesta. Ja itse kuulun siihen kastiin joka ajattelee että koira ei ole edes koira jos se ei ole vähintään keskikokoinen. Jos haluaisin puudelin, voisin ostaa sen pehmoleluna...

Niinhän se menee että agressiivisuus ei todellakaan ole kokosidonnainen asia. Nää vaan ylittää aina uutiskynnyksen nämä isojen koirien tekoset kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä saadaan hyvin lietsottua hysteriaa ja aiheutettua kuumia keskusteluja ja toisekseen toki iso koira saa pahempaa jälkeä aikaan kuin puudeli.

Olis hyvä jos tulis joku peruskoulutus (esim. toko) ihan pakolliseksi kaikille koiranomistajille. Koska kouluttamaton koira on yhtä kuin arvaamaton koira...koosta riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Koosta niin väliä, mutta jokainen koira tulee kouluttaa. Ja jos ei ole kiinnostusta/viitseliäisyyttä on parempi jättää se koira hankkimatta.
Ja se koira on pidettävä aina kiinni ulkoiluttaessa oli miten kiltti ja koulutettu tahansa.

ongelma on vaan se, että mulla on 1,5v koiran kanssa vielä koulutus täysin kesken, hienosti tottelee ja osaa, mutta jos nyt alan luottamaan siihen, että ei mun tartte enää kouluttaa ja opettaa ku sehän on jo täydellinen niin ei mene hyvin kauaa... mun koira on irti lenkillä (kuntopolulla) ja jos tulee koira vastaan, kutsun luokse ja laitan kiinni, jos tulee ihmisiä vastaan, niin laitan kiinni tai otan vierelle seuraamaan ja käsken koko ajan ja opetan..

mun mielestä vaarallisempaa on se, ettei sitä koiraa pidä ikinä irti ja opeta sitä olemaan irti, että miten pitää käyttäyttyä. jos pääseeki joskus irti niin ampuu heti jonneki hornan tuuttiin. toki joku järki tässäkin; en pitäs koiraa irti, jos tietäsin, että on todennäkösempää, että se hyökkää ihmisen kimppuun tai edes menee haistelemaan.

jos mulle joku huutas kauempaa, että pelkää koiria ja laita kiinni niin laittasin kiinni siksi ajaksi, että on menny reilusti ohi.

kerran oli yks lenkkeilijä, joka tuli takaa ja aika samaa tahtia siinä käveltiin jonkun aikaa... koira meni flexissä edellä ja omistaja kysy, että onko vihanen... sanoin että ei ole... hän sano, että pelkää hirveesti koiria... vaikka mun koira meni hienosti muutaman metrin päässä flexissä, niin mä silti otin lyhyemmälle, kunnes oli mennyt tarpeeksi kauas ohi mínusta. kerroin kyllä, että ei tee mitään, mutta mä kyllä ymmärrän että jos koiria pelkää niin ei siinä auta selittää, että ei tämä meidän musti tee mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Niin... mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota kohkausta isoista koirista ja niiden vaarallisuudesta. Ja itse kuulun siihen kastiin joka ajattelee että koira ei ole edes koira jos se ei ole vähintään keskikokoinen. Jos haluaisin puudelin, voisin ostaa sen pehmoleluna...

Niinhän se menee että agressiivisuus ei todellakaan ole kokosidonnainen asia. Nää vaan ylittää aina uutiskynnyksen nämä isojen koirien tekoset kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä saadaan hyvin lietsottua hysteriaa ja aiheutettua kuumia keskusteluja ja toisekseen toki iso koira saa pahempaa jälkeä aikaan kuin puudeli.

Olis hyvä jos tulis joku peruskoulutus (esim. toko) ihan pakolliseksi kaikille koiranomistajille. Koska kouluttamaton koira on yhtä kuin arvaamaton koira...koosta riippumatta.

kaksplussan sanastossa puudeli=keittiönoidan alaskan malamuutti :D

Eli olenko mä nyt ihan provosoitunut kun mulle tulee sellainen käsitys että itse agressiivisuus ei ole koosta riippuvainen mutta miten siihen suhtaudutaan riippuu koiran koosta? :headwall: :o :/ Iso koira ei saa purra kun lähtee henki mutta pikku chihu saa kun lähtee vain varvas irti...

Alkuperäinen kirjoittaja sanosin:

kaksplussan sanastossa puudeli=keittiönoidan alaskan malamuutti :D

Mietin kirjoittaessani ihan samaa :laugh: .

asiasta poiketen,ni itse ainakin "pelkään" enempi pienenmpiä kuin isompia koiria. Kuvittelen että mitä isompi koira,niin sitä kiltimpi. Oln törmännyt aika useisiin "äkäisiin" pikkukoiriin. Voipi johtua myös siittä,että pienet koirat jätetään monesti kouluttamatta tai niitä pidetään kuin lapsia... varsinkin monella vanhemmalla ihmisellä on näin.. tai siis mitä itse tiedän. en yleistä muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja koiramamma:
Eli olenko mä nyt ihan provosoitunut kun mulle tulee sellainen käsitys että itse agressiivisuus ei ole koosta riippuvainen mutta miten siihen suhtaudutaan riippuu koiran koosta? :headwall: :o :/ Iso koira ei saa purra kun lähtee henki mutta pikku chihu saa kun lähtee vain varvas irti...

Eikun sä olet ihan oikeassa ja toisin ajattelevat on ihan tyhmiä =) :saint:

Kaikki koirat olis jollain lailla peruskoulutettava, koosta riippumatta.

On aivan turha yleistää pieniin ja isoihin koiriin. Kummistakin löytyy agressiivisia ja erittäin leppoisia, riippuen rodusta ja yksilöstä.

Fakta kuitenkin on, että iso agressiivinen koira saa aikaan todennäköisemmin pahempaa jälkeä, kuin pieni.

Mutta en mä tiedä, mikä olisi se aukoton ja kaikkia syrjimätön ratkaisu. Paitsi järki, joka ihmisillä pitäisi olla mukana koiraa otettaessa ja sen kanssa touhutessa. Mutta milläs ketään pakotat olemaan järkevä?

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
asiasta poiketen,ni itse ainakin "pelkään" enempi pienenmpiä kuin isompia koiria. Kuvittelen että mitä isompi koira,niin sitä kiltimpi. Oln törmännyt aika useisiin "äkäisiin" pikkukoiriin. Voipi johtua myös siittä,että pienet koirat jätetään monesti kouluttamatta tai niitä pidetään kuin lapsia... varsinkin monella vanhemmalla ihmisellä on näin.. tai siis mitä itse tiedän. en yleistä muuten.

Plus että monella pienellä koiralla on kokoonsä nähden hiton iso ego.

Nse on ettei koira tee ihmisestä koiraihmistä :D

Ja kyllä munkin henkilökohtainen kokemus näistä purijoista on että pienet metsästävät rodun on aika ärtsyjä kuten tuo mäyräkoira, terrierit jne... Olen toki tavannut isommissakin pureskelijoita mutta harvoin kyse minkäänkokoisen koiran kohdalla on puhtaasta agressiosta vaan taustalla on epävarmuutta ja pelkoa. Lieko tämä sitten juuri pienten koirien ongelma? Parempi purra kuin tulla purruksi?

Taas kärjistäen voisi todeta, että pieni koira saattaa olla aggressiivisempi, sillä se joutuu kohtaamaan enemmän potentiaalisia vaaroja. Ison on helpompi olla tyyni.

Ja osittain totta tuokin, että pikkumopsille sallitaan enemmän.

Eikun sä olet ihan oikeassa ja toisin ajattelevat on ihan tyhmiä =) :saint:

Näin aina :laugh:

Koira tulee olla hanskassa on se ist pieni tai iso tai mitä tahansa siltä väliltä.

Kuonokoppaa en kannata missään nimessä.

Eikä mun mielestä agressiivisuus ja koko liity mitenkään toisiinsa.

Koira kun okoira on oma yksilö, mutta pienillä koirilla kynnys puremiseen on pienempi. Se on ainoa keino puolustautua. Kun esikoinen oli pieni ja hankimme koiran, oli selvää että koira on iso. Ostimme espanjanmastiffin ja ongelmia ei ole ollut. Mutta jos tytöt menee pientä koiraa esim. halaamaan ne todennäköisesti purevat.

Mutta koiran koko vaikuttaa rodun valinnassa olennaisesti. Ei sattuisi olemaan paikalla ketään pienen rodun edustajaa (kasvattaja/omistaja ) Kysyttekö koskaan että miksi ihmiset ovat päätyneet pieneen rotuun? tuleeko sieltä tätä koulutus tai hallitsemis perustelua? Tottahan on että pieni koira mahtuu pieneen autoon eikä tarvitse tuollaista kamelinkuletuskärryä niin kuinomassa pihassa on :D Muutenkin makuasioista ei voi kiistellä mutta mitkä on olleet teidän perustelut kun olette valinneet isoa tai pientä koiraa...

Pakko tässä kertoa oiva esimerkki vaikka vaan sivuaa aihetta. Miehen vanhemmilla oli perhoskoira. Ihan tyypillinen sellainen, eli kova räksyttämään ja isottelemaan mutta silti tosi pieni ja suloinen ja herttainen.

Tällä koiralla oli tapana juosta appivanhempien pihan portille räksyttämään ohikulkijoille. Kerran sitten yks pikkuinen terrieri hyökkäsi perhoskoiran kimppuun. Tää alistui ja heittäytyi siis selälleen paljastaen kurkkunsa. Mitä teki terrieri? No kävi kurkkuun kiinni |O !! Tuli kiire viedä koira eläinlääkäriin ja oli kuulemma muutamasta millistä kiinni ettei koira olis ollut vainaa. Raukka oli ihan henkihievereissä.

Tuosta tapauksesta muutama vuosi eteenpäin pääsi valtava uros-Sakemanni omistajaltaan vapaaksi. Tää perhoskoira sattui olemaan siinä hollilla, niin sakemanni vähän löylytti puudelia. Tää koira, joka siis olis voinut yhdellä puraisulla vetäistä pienen puudelin kahtia. No vähän ravisti kuin sanoakseen että "lopeta saakeli se räksytys". Perhoskoira luonnollisesti säikähti ja aristi vähän takajalkaansa hetken aikaa, mutta siis selvisi täysin vammoitta sakemannin käsittelystä.

Eli pieni terrieri oli se suunnaton kusipää joka kävi kurkkuun kiinni vaikka toinen alistui. Ja iso ja pelottava sakemanni vaan näytti kuka on pomo.

Alkuperäinen kirjoittaja Arseripaska:
Koira kun okoira on oma yksilö, mutta pienillä koirilla kynnys puremiseen on pienempi. Se on ainoa keino puolustautua. Kun esikoinen oli pieni ja hankimme koiran, oli selvää että koira on iso. Ostimme espanjanmastiffin ja ongelmia ei ole ollut. Mutta jos tytöt menee pientä koiraa esim. halaamaan ne todennäköisesti purevat.

Anteeksi mutta kai sä olet kieltänyt moisen? Meillä halaamista käytetään koulutuksesa rangaistuksena (eikä tämä ole kovinkaan harvinaista ) ihan ehdoton ei pitäisi olla halailulle!!!

Mutta koiran koko vaikuttaa rodun valinnassa olennaisesti. Ei sattuisi olemaan paikalla ketään pienen rodun edustajaa (kasvattaja/omistaja ) Kysyttekö koskaan että miksi ihmiset ovat päätyneet pieneen rotuun? tuleeko sieltä tätä koulutus tai hallitsemis perustelua? Tottahan on että pieni koira mahtuu pieneen autoon eikä tarvitse tuollaista kamelinkuletuskärryä niin kuinomassa pihassa on :D Muutenkin makuasioista ei voi kiistellä mutta mitkä on olleet teidän perustelut kun olette valinneet isoa tai pientä koiraa...

Mulla niitä pieniäki oli koulutettavana aikoinaan ja kyllä monet sanoivat et he lulivat että pienikokoinen olisi helpompi käsitellä mitä isokokoinen just kouluttamisen osalta vaan monet sit käytännössä huomasivat et hanskasta läks se pienikoira, se ku monesti saa ne ärinänsä anteeks ja sit se vaan voimistuu se agressivinen käyttäytyminen sillä pienelläki ja kyllä niin hitosti sattuu niittenki monien hampaat.

Alkuperäinen kirjoittaja Arseripaska:

Anteeksi mutta kai sä olet kieltänyt moisen? Meillä halaamista käytetään koulutuksesa rangaistuksena (eikä tämä ole kovinkaan harvinaista ) ihan ehdoton ei pitäisi olla halailulle!!!

Meillä opetetaan tytöille se, että isojen OMIEN koirien kanssa toimiminen eroaa paljon pienten koirien kanssa toimimisesta. Esimerkkinä voisin sanoa, että kun rapsutetaan vaikka mastiffia tai doggia niin koira saattaa painaa päänsä syliin ja lapsi painaa koiraa vasten. Se on meidän perheessä hellyyttä. Isot koirat ei meillä koe sitä milläänlailla uhkaavaksi.Mutta kun joku pari vuotias menee lähelle pientä koiraa aikomuksena esim. silittää koira saattaa kokea uhkaavaksi jo sen lapsen käsien "heilutuksen" joten tytöt ei saa mennä esim. pussaamaan pieniä koiria samalla lailla kun omia isoja. Mainittakoon vielä että kolmas koiramme on englanninbulldoggi. Tytöt tietää että sitä ei pysty samalla tavalla hellimään kun isompia, koska se kokee erilailla asiat.

Yhteistyössä