iso koira ja vauva. Miten ihmiset uskaltavat?

  • Viestiketjun aloittaja Liisa
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
Alkuperäinen kirjoittaja aphrodite:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönlöpö:
ei kai kukaan koiraa rivarin takapihalla ulkoilutakkaan??kyllä me käydään lähes päivittäin useamman tunnin ajan hiekkamontuilla ja metässä oleen missä tietysti vapaana on.plus tietenki lenkit.jos jokainen aattelis ettei isoa koiraa voi ottaa ellei ole hehtaarin pihaa ja 100neliön taloo,ni ei ois häävisti koiria..
Näinhän se on.. Pienessä tilassakin voi koiralle tarjota motivoivaa tekemistä työ yms. päivien ajaksi ja siihen sitten lenkit ja muut ulko toihuilut päälle =) Eihän kukaan voi nyt oletaa että iso piha riittää tyydyttämään minkään koiran liikunnan tarpeen :eek:
Tosin tunnustan kyllä muokanneeni pihamme laiskotus päiviä varten.. On varastossa agiradalle tarvittavat esteet.. ja tottistahan voi ottaa pienemmälläkin pihalla.. Mutta kyllä se koira sitä lenkkeilyä kaipaa oli koko mikä tahansa ;)
mä ootan sitä päivää et tota mein "vauvaa" saa enemmänki lenkkeilyttää.... nyt täytyy mennä vaan pennun ehdoilla :D ja siihen riittää muutama lenkki viikos tuon lisäx ku se ite liikkuu tuolla...
Voih teillä on vaavi :heart: :heart:
Juu tosiaan pentujen kanssa heidän ehdoillaan :)
Itse kun omaan erittäin pirteän 8v dobbe vanhuksen ja 11kk adhd dobbe pennun niin välillä on huumori ja kunto hukassa :whistle: :) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja aphrodite:
Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
Alkuperäinen kirjoittaja aphrodite:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönlöpö:
ei kai kukaan koiraa rivarin takapihalla ulkoilutakkaan??kyllä me käydään lähes päivittäin useamman tunnin ajan hiekkamontuilla ja metässä oleen missä tietysti vapaana on.plus tietenki lenkit.jos jokainen aattelis ettei isoa koiraa voi ottaa ellei ole hehtaarin pihaa ja 100neliön taloo,ni ei ois häävisti koiria..
Näinhän se on.. Pienessä tilassakin voi koiralle tarjota motivoivaa tekemistä työ yms. päivien ajaksi ja siihen sitten lenkit ja muut ulko toihuilut päälle =) Eihän kukaan voi nyt oletaa että iso piha riittää tyydyttämään minkään koiran liikunnan tarpeen :eek:
Tosin tunnustan kyllä muokanneeni pihamme laiskotus päiviä varten.. On varastossa agiradalle tarvittavat esteet.. ja tottistahan voi ottaa pienemmälläkin pihalla.. Mutta kyllä se koira sitä lenkkeilyä kaipaa oli koko mikä tahansa ;)
mä ootan sitä päivää et tota mein "vauvaa" saa enemmänki lenkkeilyttää.... nyt täytyy mennä vaan pennun ehdoilla :D ja siihen riittää muutama lenkki viikos tuon lisäx ku se ite liikkuu tuolla...
Voih teillä on vaavi :heart: :heart:
Juu tosiaan pentujen kanssa heidän ehdoillaan :)
Itse kun omaan erittäin pirteän 8v dobbe vanhuksen ja 11kk adhd dobbe pennun niin välillä on huumori ja kunto hukassa :whistle: :) :)
meillä vanhus on 13v ja sitten on 4kk ikänen "pieni" vauva... sydämen murskaaja :heart:
 
Heh, en nyt taaskaan lukenut noita viestejä mitä tullut alotiuksen jälkeen, MUTTA, kyllähn se iso koira, minun näkemyksen/kokemuksen jälkeen on paljon lapsiystävällisempi kun joku "rotanpenikka"....

Iso koira, mikäli sen siihen kouluttaa (mulla se paljon täällä parjattu sekarotuinen!) on oikeasti todella kiltti ja osa varmasti hommansa ihmisten parissa!!
 
Niin ja itse asia jäi sanomatta, vaikka kai se tuli tossa viestissä periaatteesa selväksi....

Eli se ettei koiraa kannata (vaikka olis sekarotunen "piski") missään nimessä laittaa pois, koska se tod. näkösesti ihastuu vauvan myös (kuten mein koiruus). Ja ellei suju yhteseiselo, mietti uudelleen sitten....
 
Hose
Meillä on noita lapsia 2 ja 4 koiraa joista urosten paino on jokaisella siellä 90Kg hujakoilla ja lapsilla 1v noin 10kg ja 3v noin 15Kg. Asumme omakotitalossa jossa on 240neliöö tilaa ja jotenkin tuntuu että koirat on enemmän tiellä kuin aikasemmassa 70 neliö 3h ja keittiö. Johtuu siitä että isommassa kämpässä koirat ei pääse sellaiselle paikalle että näkisi tapahtumat. Jokainen koiramme väistää samantie jos jompikumpi lapsista on tulossa ja ne makaa edessä. Tuntuu että koirat on rauhattomampia täällä kuin edellisessä paikassa. Ei se suurempi asunto vaikuta sen paremmin kuin pieni. Koirat saa olla pihalla vapaana kun asumme sen verran syrjässä että ei ole häiriöksi naapureille mutta jos tulee vieraita niin koirat odottaa ulkona ja käy moikkaan vieraat ja sen jälkeen menee omille teilleen. Tiedämme tarkkaan vieraat jotka pelkää koiria ja kunnioitamme jos sanovat asiasta. Vanhemmillani on vastaavasti pieniä koiria jotka ei tule lasten kanssa toimeen ollenkaan vaikka niitä ei ole mikään lapsi koskaan kiusannut. Se koko on ratkaiseva asia siinä mielessä että iso koira ei tunne itseään uhatuksi jos lapsi tulee kohti koska koira tietää että se lapsi on pienempi mutta jos pieni koira joutuu lapsen tuli linjalle niin koiralla ei ole omaa kokoa suojaamassa ja se joutuu turvautuun hampaisiin puollustakseen itseään. Olen seurannut kauan sitten tapausta missä lapsi hakkasi ja kiusasi koiraa mikä oli noin kokoa medium ja vanhemmat ei puuttunut asiaan millään lailla. Noh ei aikaakaan kun koiralla keitti ja antoi hammasta takaisin niin että lapsella oli 1 sormesta nahka rullalla niin että ei tullut edes verta ja koira oli lopetettu seuraavana päivänä kun se puri lasta. Eli kyllä sitä lasta kanssa pitää kieltää ja meillä on lapset opetettu niin että koiria ei kiusata että ei tule koiralle mieleen puollustaa itseään. En puollusta sen puoleen isoja tai pieniä koiria. Rotuja kannattaa miettiä ja tarkkailla koirien luonnetta jos on hankkimassa isoa koiraa ja jos on/tulee lapsia. Monet tapaukset missä iso koira on purrut lasta on kyseessä laumanvartija rotu ja vaikka koira hyväksyy tulevan lapsen niin se ei välttämättä hyväksy täysin ja paimen koiralla voi olla taipumuksena ottaa itse "vanhemman" rooli ja komentaa lasta omalla tavallaan mikä taas on liian raju. Kiinnittikää ihmiset rotuihin huomii koiran hankintaa harkitessa. jos teillä on lapsia ja hankitte rodun mikä on laumanvartija luonteeltaan niin se ei välttämättä hyväksy lastenne ystäviä mitkä tulee käymään. Itse olen harkinnut vartiokoiran hankintaa kun täällä liikkuu välillä ei toivottuja ihmisiä mutta koiramme on ainakin tähän asti pitänyt ylimääräiset loitolla. Sitten kun ostan vartio koiran niin lapseni tulee olemaan joko muuttanut kotoa tai sitten senverran vanhoja että osaa käsitellä ja ymmärtää mitä koira voi tehdä vieraille joten he osaavat laittaa koiran omaan erillisen tarhaan ennen vieraita. Samaten laitan selvästi näkyvät kyltit tien päähän että tontilla vartioiva koira ja numero perään jos haluaa tulla, että osaan laittaa koiran tarhaan ennen kuin päästää vieraita aitauksen sisälle. Siinä joillekkin miettimisen aihetta.
 

Yhteistyössä