iso koira ja vauva. Miten ihmiset uskaltavat?

• Viestiketjun aloittaja Liisa
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mä en henk.koht. tajuu perheitä, joissa koiraa kohdellaan tasavertaisena lasten kanssa. Koira on ELÄIN.
Ja mua ällöttää kun näkee, että koira hyörii ja pyörii maassa makaavan vauvan ympärillä persettään tunkien ja nuuuskien vauvaa (just kun on ulkona haistellut toisten koirien perseitä).

Mulla on ollut aina tämä mielipide koirista, mutta se vahvistui kun kyläpaikan kiltti ja lapsirakas pikkukoira puraisi alle 1 vuotiasta naamaan, niin että hampaat meni läpi. Olin lapsen toisella puolella ja koira tuli toiselta puolelta, kun lapsi otti sohvalta tuttinsa, niin koira hyökkäsi. Nappasin nopeasti lapsen syliin, niin koira puraisi minua käteen.

Vi.t.t.U mä inhoon koiria!!!
Inhoot sitten varmaan myös niitä ihmisiä jotka kasvattavat koiria? Millonkahan koirien vihaajat tajuavat ettei eläimeltä, ei miltään eläimeltä, voi tai kannata vaatia samaa ymmärrystä ja tilannetajua kuin ihmiseltä?

Kaikkien koirat ei haistele vastaantulevia koiria, kaikkien koirat ei pure lapsia tai aikuisia, moni koira suojelee reviiriään ja laumaansa ja kun sinne laumaan tulee koiralle vieras ihminen..voi sattua yhteentörmäys, koska kaikki koirat eivät välttämättä hyväksy vierasta lasta omaan laumaan vaikka ovat samaan aikaan valmiit kuolemaan oman lauman lasten/lapsen puolesta.

Koiralle perhe ei ole perhe, vaan lauma. Meille koira on koira, mutta perheenjäsen.

Kun se mun pointti on se, että siinä mielessä inhoonkin koiraihmisiä, sillä suoraan sanottuna välillä vitutt.aa mennä kylään semmoseen paikkaan, missä on koiria.
Olisi kuitenkin tosi kiva, että voisi kylässä keskustella isäntäväen kanssa, juoda kahvit ja antaa lasten leikkiä keskenään, samalla heitä silmällä pitäen MUTTA EI NIIN että pitää kokoajan vahdata, että mitä isäntäväen koira tekee ja onko se nyt kenties aikeissa puraista lapsia tai hyökätä päälle. Menee vähän ilo kyläreissuista tuollaisen vahtaamisen takia, vaikka koira olisikin se "kiltti" ja "todella lapsirakas"..

asennevamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Mä en henk.koht. tajuu perheitä, joissa koiraa kohdellaan tasavertaisena lasten kanssa. Koira on ELÄIN.
Ja mua ällöttää kun näkee, että koira hyörii ja pyörii maassa makaavan vauvan ympärillä persettään tunkien ja nuuuskien vauvaa (just kun on ulkona haistellut toisten koirien perseitä).

Mulla on ollut aina tämä mielipide koirista, mutta se vahvistui kun kyläpaikan kiltti ja lapsirakas pikkukoira puraisi alle 1 vuotiasta naamaan, niin että hampaat meni läpi. Olin lapsen toisella puolella ja koira tuli toiselta puolelta, kun lapsi otti sohvalta tuttinsa, niin koira hyökkäsi. Nappasin nopeasti lapsen syliin, niin koira puraisi minua käteen.

Inhoot sitten varmaan myös niitä ihmisiä jotka kasvattavat koiria? Millonkahan koirien vihaajat tajuavat ettei eläimeltä, ei miltään eläimeltä, voi tai kannata vaatia samaa ymmärrystä ja tilannetajua kuin ihmiseltä?

Kaikkien koirat ei haistele vastaantulevia koiria, kaikkien koirat ei pure lapsia tai aikuisia, moni koira suojelee reviiriään ja laumaansa ja kun sinne laumaan tulee koiralle vieras ihminen..voi sattua yhteentörmäys, koska kaikki koirat eivät välttämättä hyväksy vierasta lasta omaan laumaan vaikka ovat samaan aikaan valmiit kuolemaan oman lauman lasten/lapsen puolesta.

Koiralle perhe ei ole perhe, vaan lauma. Meille koira on koira, mutta perheenjäsen.

Kun se mun pointti on se, että siinä mielessä inhoonkin koiraihmisiä, sillä suoraan sanottuna välillä vitutt.aa mennä kylään semmoseen paikkaan, missä on koiria.
Olisi kuitenkin tosi kiva, että voisi kylässä keskustella isäntäväen kanssa, juoda kahvit ja antaa lasten leikkiä keskenään, samalla heitä silmällä pitäen MUTTA EI NIIN että pitää kokoajan vahdata, että mitä isäntäväen koira tekee ja onko se nyt kenties aikeissa puraista lapsia tai hyökätä päälle. Menee vähän ilo kyläreissuista tuollaisen vahtaamisen takia, vaikka koira olisikin se "kiltti" ja "todella lapsirakas"..

No älä mene koiraperheisiin jos pitää koko ajan olla pelko persiissä. Minä en oikeasti ymmärrä ihmisiä, jotka panikoivat ihan luonnollisista asioista kuten koirista. Meillä koira menee vieraiden ajaksi yleensä itse nukkumaan toiseen huoneeseen kunhan on ensin tervehtinyt vieraat.

[/quote]

[/quote]

Hieman vierestä, mut jos sä niin inhoot koiraihmisiä niin miks sä sit tunget niille kylään??? :whistle:
Tosin meillä kyllä ymmärretään se, et kaikki ei tahdo kuolaa yms vaatteilleen ja siksi koirat ovat omassa huoneessaan ku vieraita tulee. Voithan sä ihan suoraan sanoa et voisko ne koirat laittaa pois jaloista pyörimästä.

No mulla on itellä sakemanni ja malamuutti sekä sellanen pikkanen seropi, eikä yksiään koiristani ole mitään pahaa tehnyt lapsille.Ei elämässä voi kaikkea pelätä muuten tulee hulluksi :xmas: Kannattaa relata, sillon elää pitempään B)

Jouduimme lopettamaan oman ison koiramme, kun se yritti käydä puolitoista vuotiaan lapsemme kimppuun ilman syytä. Sain juuri pannasta kiinni, ja sen jälkeen lähti koira samoin tein.
Koiran käytöksestä kyllä vaistoaa, jos se on arvaamaton. En koskaan uskaltanut jättää koiraa ja lasta vahtimatta. Se oli äärettömän rasittavaa. Vaikka koira oli todella rakas perheenjäsen, tällaista ei vain voi antaa koiralle anteeksi. Luotto oli mennyt.
Meillä on edelleen toinen koira, pienempi. Se ei ole koskaan käyttäytynyt uhkaavasti lapsia kohtaan, mutta silti olen varovainen.

Kai sä olet kertonut myös isäntäväelle (kyläpaikan), että inhoat heitä? Miksi menet kylään kotiin missä on koira? Ei sinne kai kukaan pakota menemään??

Alkuperäinen kirjoittaja hermostuu:

Ja kaikki koirathan on tuollaisia sekopäitä jotka käy kimppuun.
Tietysti! (huutohymiö)

Hermostu vaan, jos siltä tuntuu..!
Mutta pistää vaan vihaksi, kun kaikki (ihan oikeesti kaikki!) koiraihmiset sanoo aina, et "ei meiän Musti oo koskaan tehny mitään pahaa lapsille läpäläpä..", ni sitte käy noin. Koskaan en oo kuullut yhdenkään koiraihmisen sanovan et varo koiraa, se on vihainen ja voi purra lastasi vaik se ei tekis mitään koiralle.Jos ois ollu joku kättä pidempi ulottuvilla, ni se olis ollu entinen koira!!!
Ja sen jälkeen tää lapsiperhe jatko ihan tavallisesti, ei ollut edes pahoillaan ja tää koira on purrut myös niitten omaa lasta. Niilläkin on 4 alle kouluikästä, niin kauhulla ootan et milloin käy jotain pahempaa. Sääliks käy lapsia, kun koira laitetaan etusijalle eikä ajatella lapsen turvallisuutta. :(

Siis kyllä minä entisenä koiran omistajana useinkin sanoin pienten lasten vanhemmille ettei koira ole lapsiin tottunut ja ettei sen luokse kannata mennä kuin rauhallisesti silittämään. Ts. ei siis juosten kädet ojossa niin kuin monet lapset tuppasivat tehdä söpön pikku-lassien nähdessään. Koskaan koira ei lasta purrut eikä murissutkaan, mutta usein luikahti karkuun kun äkkinäisesti tultiin kohti. En olisi voinut vannoa mitä olisi tapahtunut jos lapsi olisi käynyt koiraan varoittamatta käsiksi.

Oman lapsen kanssa tuo koira oli ihan eri tapaus, samoin kuin muiden läheisten lasten. Silloin tiesin ettei eläin tekisi mitään (niin hyvin kuin sen voi ikinä tietää). ja omien lasten myötä alkoi enemmän kiinnostua vieraistakin lapsista, mutta ei koskaan mikään kaikkien lasten paras ystävä ollut.

Mutta tämä siis siitä että kyllä minä, samoin kuin niin moni tuntemani koiraihminen on varoittanut lapsia ja näiden vanhempia kun kyseessä on ollut lapsia kohtaan varautunut koira. =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
jaa niinku näin vai?
http://www.aijaa.com/v.php?i=1064840.jpg

Helposti kun vahtii kunnolla ja meillä on kyl mörkö se ottava osapuoli
Meillä myös nöffi ja hengissä nuo kaks lasta ovat edelleen =) Ja jopa tiibetinspanielimme vaikka kokoeroa on aika lailla =)

Terve, normaali ja koulutettu koira ei varmasti hyökkää kenenkään kimppuun syyttä suotta.
Kannattaa kyläpaikassa vahtia myös niitä omia kullannuppusia, jos kiusaavat koiraa tms...

Kun koiralle tehdään alusta alkaen johtajuusasiat selviksi (koiran omalla kielellä) ei ongelmia tule, oli koira sitten minkä kokoinen tahansa. Koira ymmärtää, että lapset ovat alfaparin pentuja, joita alfapari itse komentaa ja kouluttaa, koiran ei tarvitse asiaan puuttua. Koirat osaavat myös varoa pienempiään!

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Tässä meidän lähistöllä asuu perhe 76neliön rivarikämpässä 2 tanskandogin kanssa ja heille on vauva tulossa..

En vastusta koiria ja pieniä lapsia, on meilläkin kotona iän kaiken ollut koiria (tosin pieniä ) ilman mitään ongelmia mutta tuo ylläoleva ratkaisu ei musta ole ehkä paras mahdollinen.. Ihan jo tilanpuutteen takia. Mutta heidän mielestä ratkaisussa ei ole mitään erikoista.
uuh...täällä ilmottautuu eläinten ja lasten rääkkääjä!meillä on 2 aikuista,1vauva ja myös 1tanskandoggi(n.85cm korkee) 61neliön rivarissa... :whistle:

meillä myös jätetään lapsi ja koira aina kahestaan ilman valvontaa ja meillä koirakin hyppii harva se pvä lapsen päällä ja välillä aikuistenki...just just..Äly hoi!Se on ihan sama vastaako koiran koko nyrkkiä vai lehmää,sitä ei jätetä kaksin piene lapsen kanssa koska vaikka koira kiltti oiski,vahinkoja voi sattua.Myöskään koiraan ei voi koskaan 100%:sesti luottaa koska se on eläin...kyllä kissojen kanssa enemmän saa olla varuillaan...

Luulen että jokainen vastuuntuntonen koiran omistaja(ja niitä kai suurin osa on)ymmärtää nämä asiat ja tuskin on hirveesti hyötyä siitä että inhotaan koiria tai kauhistellaan ihmisiä.Samalailla voi sanoo et en kyllä ymmärrä niitä ihmisiä jotka kuskaa lasta mihinkään,voi ajaa kolarin tai sit jäädä auton/mopon tms. alle,jos käy uimassa voi hukkua,jos syö porkkanan voi tukehtua...ehkä vähän kärjistetysti mutta aika pieni on se määrä mitä koirat on aiheuttanu lapsille...

Vielä tohon asunnon kokoon:On ihan normaalia että sisällä ei riehuta,ne jätetään pihalle semmoset hommat,joten ei tarvi omistaa kartanoa jotta voi ison koiran ottaa.....

Vielä tohon asunnon kokoon:On ihan normaalia että sisällä ei riehuta,ne jätetään pihalle semmoset hommat,joten ei tarvi omistaa kartanoa jotta voi ison koiran ottaa.....
[/quote]

niin no mä en ois mihinkää pikku asuntoo tms ottanu tollasta isoa koiraa... eikä meilläkään sisällä juuri riehu kun saa vapaana pihalla olla niin purkaa energiansa siellä... mut kukin tyylillään...

^kun alat seuraan asioita niin huomaat ettei oo mitenkään tavatonta et asutaan normi kolmioissa,kaksioissa tai jotkut jopa yksiöissä isojen koirien kanssa.Kyllä ainaki toivoisin että koirat on opetettu olemaan oikein sisällä,jos ei niin kuvitella saattaa mitä muuta ei oo opetettu :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja höpönlöpö:
^kun alat seuraan asioita niin huomaat ettei oo mitenkään tavatonta et asutaan normi kolmioissa,kaksioissa tai jotkut jopa yksiöissä isojen koirien kanssa.Kyllä ainaki toivoisin että koirat on opetettu olemaan oikein sisällä,jos ei niin kuvitella saattaa mitä muuta ei oo opetettu :whistle:
kyllä meillä koirat osaa sisälläki olla mut ite tykkään et nuo saa liikkua vapaana... ja mein koirista toinen on iso ( kun vielä vähän kasvaa) iteki tykkään että on tilaa niin musta on myös kiva kun koirat saa liikkua vapaasti =) ai niin ja toi mein ns pienempi vanhus ei edes suostu oikeen sisällä olemaan, ukkonen ku on niin sillo mut muuten e sisälle tuu ;)

kyllä mä väittäsin ihan tosissaan että meillä on sisällä ihan tarpeeks tilaa koiran tarpeisiin(itelle kyllä enempiki kelpais).yleensä se vaan röhnöttää omalla sohvallaan tai sit "auttelee" kotihommissa,ollaan aiemmin asuttu isommassakin asunnossa mut ei se siellä sen onnellisemmalta vaikuttanu,ehkä päinvastoin ku kokoajan piti kulkee perässä.

mutta toki jokaisella on oikeus mielipiteisiin,eikä kenenkään kannata ottaa pieneen(normaaliin?) asuntoon isoa koiraa,koiraa ollenkaan jos tuntuu siltä.ite oon kuitenkin sitä mieltä että kun koira saa liikuntaa tarpeeksi,nimenomaan vapaata liikuntaa,sen ei tarvitse kämpillä hillua.

kyllä mä väittäsin ihan tosissaan että meillä on sisällä ihan tarpeeks tilaa koiran tarpeisiin(itelle kyllä enempiki kelpais).yleensä se vaan röhnöttää omalla sohvallaan tai sit "auttelee" kotihommissa,ollaan aiemmin asuttu isommassakin asunnossa mut ei se siellä sen onnellisemmalta vaikuttanu,ehkä päinvastoin ku kokoajan piti kulkee perässä.

mutta toki jokaisella on oikeus mielipiteisiin,eikä kenenkään kannata ottaa pieneen(normaaliin?) asuntoon isoa koiraa,koiraa ollenkaan jos tuntuu siltä.ite oon kuitenkin sitä mieltä että kun koira saa liikuntaa tarpeeksi,nimenomaan vapaata liikuntaa,sen ei tarvitse kämpillä hillua.
aivan kukin tyylillään... meillä kyllä pääsee lenkilleki mutta sen lisäksi vapaana saavat liikkua minkä haluaa... musta on ihanteellista noille kun niiden ei tarvii olla missää kii tms vaan menee miten lystää ulos ja sisään ku vaan mamma oven avaa :LOL: ku tuo veteraaniki viel sisällä suostus pidempään oleen mut toivoton tapaus :D

vaikka rivarissa asutaanki ni ei meillä oo koira pihalla kiinni..se on oma piha,siinä on aita ja vaikkei oliskaan ni ei lähtä siltikään...

nih.. B)
=) meillä osa tonttia aidattu ja ens kesänä laajennetaan aidattua aluetta, nyt noin hehtaari aidattua :D eipä kyl vanhus ei aitaa tarvi mut pennun ja etenki lasten takia on piha aidattu tänä kesän :D

ei kai kukaan koiraa rivarin takapihalla ulkoilutakkaan??kyllä me käydään lähes päivittäin useamman tunnin ajan hiekkamontuilla ja metässä oleen missä tietysti vapaana on.plus tietenki lenkit.jos jokainen aattelis ettei isoa koiraa voi ottaa ellei ole hehtaarin pihaa ja 100neliön taloo,ni ei ois häävisti koiria..

ei kai kukaan koiraa rivarin takapihalla ulkoilutakkaan??kyllä me käydään lähes päivittäin useamman tunnin ajan hiekkamontuilla ja metässä oleen missä tietysti vapaana on.plus tietenki lenkit.jos jokainen aattelis ettei isoa koiraa voi ottaa ellei ole hehtaarin pihaa ja 100neliön taloo,ni ei ois häävisti koiria..
jokseenki tunnostaa et mun pääpointti tosa asiassa ei uppoo :whistle: missä sulla koirat kun et ite kotona oo?

Näinhän se on.. Pienessä tilassakin voi koiralle tarjota motivoivaa tekemistä työ yms. päivien ajaksi.. luita,raksupalloa,nappula kätköjä,herkkutaulu(tassulla ja kuonolla saa luukuista namia yms..ja siihen sitten lenkit ja muut ulko toihuilut päälle =) Eihän kukaan voi nyt oletaa että iso piha riittää tyydyttämään minkään koiran liikunnan tarpeen :eek:
Tosin tunnustan kyllä muokanneeni pihamme laiskotus päiviä varten.. On varastossa agiradalle tarvittavat esteet.. ja tottistahan voi ottaa pienemmälläkin pihalla.. Mutta kyllä se koira sitä lenkkeilyä kaipaa oli koko mikä tahansa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja aphrodite:
Näinhän se on.. Pienessä tilassakin voi koiralle tarjota motivoivaa tekemistä työ yms. päivien ajaksi ja siihen sitten lenkit ja muut ulko toihuilut päälle =) Eihän kukaan voi nyt oletaa että iso piha riittää tyydyttämään minkään koiran liikunnan tarpeen :eek:
Tosin tunnustan kyllä muokanneeni pihamme laiskotus päiviä varten.. On varastossa agiradalle tarvittavat esteet.. ja tottistahan voi ottaa pienemmälläkin pihalla.. Mutta kyllä se koira sitä lenkkeilyä kaipaa oli koko mikä tahansa ;)
mä ootan sitä päivää et tota mein "vauvaa" saa enemmänki lenkkeilyttää.... nyt täytyy mennä vaan pennun ehdoilla :D ja siihen riittää muutama lenkki viikos tuon lisäx ku se ite liikkuu tuolla...

koira(yksikössä).se on joko kotona tai mukana,ulkokoirahan doggi ei missään nimessä ole joten en sitä pihalle jättäis,esim.nyt on jo liian kylmä.Ymmärrän että SINÄ et ottais koiraa jos ei sulla ois tonttia ja taloa,mutta on järetöntä inkuttaa jotta pitää olla iso piha ja talo_Oma piha ei ole ainoa paikka missä koira voi liikkua,eikä pitäskään olla.Myöskään se että asuu pienemmässä asunnossa ei tarkota etteikö koira sais/mahtus liikkuun kotona,ei se nyt sentään niiin iso ole ;) mutta nyt öitä,aamulla näyttelyyn meno ja ois pitäny nukkumatin kaa reffailla jo aikaa sitten!

*ottaa koirasta ilmat pois ja laittaa sen kaappiin,pois tieltä* :D

Yhteistyössä