Iso afta suussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on ollut jo jonkin aikaa alahuulessa todella isokokoinen afta. Kumma juttu, kun minulle aina joskus tulee afta alahuuleen, niin se tulee aina siihen samaan paikkaan. Tämä afta on kuitenkin isompi kuin mikään afta koskaan aikaisemmin ja on myös muita aftoja kipeämpi. Kipu on alkanut viime päivinä ehkä vähän hellittämään, mutta on se kuitenkin edelleen kipeä.

Onko mitään keinoa, jolla aftat saisi paranemaan nopeammin? Vai pitääkö tässä vain odottaa? Taitaa tämä afta olla myös pitkäkestoisempi kuin muut aftat aikaisemmin.

Mä olin kerran suuhygienistilla tosi ison aftan aikaan. Hän laittoi hoitonsa lopuksi jotain ainetta aftan päälle. En tiedä mitä se oli. Ei se kyllä parantanut sitä aftaa, mutta ei kai siitä haittaakaan ollut. Ymmärsin, että ei sille aftalle oikeasti voi mitään tehdä, kun se on tullut. Mutta särkylääkettä voi ottaa.

Meeppäs käymään apteekis, sieltä saat laastareita mitkä voi laittaa aftan päälle. kipu hellittää huomattavasti ja paraneekin nopeampaa. Mulla oli haava suussa kun ajoin pienen kolarin ja hammas meni huulen läpi, hain noihin aftoihin tarkoitettuja laastareita ja kipu hellitti samantien.

[QUOTE="vieras";26017116]Minulla on ollut jo jonkin aikaa alahuulessa todella isokokoinen afta. Kumma juttu, kun minulle aina joskus tulee afta alahuuleen, niin se tulee aina siihen samaan paikkaan. Tämä afta on kuitenkin isompi kuin mikään afta koskaan aikaisemmin ja on myös muita aftoja kipeämpi. Kipu on alkanut viime päivinä ehkä vähän hellittämään, mutta on se kuitenkin edelleen kipeä.

Onko mitään keinoa, jolla aftat saisi paranemaan nopeammin? Vai pitääkö tässä vain odottaa? Taitaa tämä afta olla myös pitkäkestoisempi kuin muut aftat aikaisemmin.[/QUOTE]

apteekistahan on saatavilla sellaista geeliä ainakin joka helpottaa kipua ja suojaa aftaa jotta se saisi rauhassa mennä umpeen. Muistaakseni jotain "aftalaastareita" on kans olemassa eli laitetaan ihan sellainen suojakalvo siihen aftan päälle. Tuollaisia löytyy apteekista:
Tuotteet - Yliopiston Apteekki

ostanut sellaista makeaa töhnää tuubissa, mitä levitetään aftan päälle kalvoksi. En tiedä nopeuttaako paranemista, mutta helpottaa kirvelyä huomattavasti :) Tutustu apteekin valikoimaan, tuo nyt vaan tuli itellä mieleen kun voi levittää isommankin aftan päälle.

Aktiivissa vaiheessa kannattaa suuta huuhdella klooriheksidiiniliuoksella (Corsodyl®), jota saa apteekista reseptittä. Sitä ei kuitenkaan saisi käyttää alle 12-vuotiaille neuvottelematta ensin lääkärin tai hammaslääkärin kanssa. Kipulääkkeistä on apua aftasärkyyn. Itsehoitoon soveltuvat myös kortisonia sisältävät, reseptittä saatavat Aftab® -tabletit, jotka sopivat yli 6-vuotiaan potilaan hoitoon. Tabletti liimautuu aftahaavauman päälle ja nopeuttaa sen häviämistä.

Ite puudutan aftat aina vademecumilla. Siis topsipuikkoon vaan raakaa ainetta ja suoraan aftan päälle. Kirpaisee aluksi, mutta puutuu nopeasti. Mielestäni myös afta paranee näin nopeammin. Myös tulehduskipulääke hillitsee kipua ja tulehdusta. Ja Betadinen suuvesi desinfioi ja näin ollen luulisi parantavan tulehdusta.

[QUOTE="mie";26017171]Ite puudutan aftat aina vademecumilla. Siis topsipuikkoon vaan raakaa ainetta ja suoraan aftan päälle. Kirpaisee aluksi, mutta puutuu nopeasti. Mielestäni myös afta paranee näin nopeammin. Myös tulehduskipulääke hillitsee kipua ja tulehdusta. Ja Betadinen suuvesi desinfioi ja näin ollen luulisi parantavan tulehdusta.[/QUOTE]

Aloe vera-suihke poistaa myös kipua.
Olen myös kokeillut noita jonkun mainitsemia Aftab-"lappuja", mutta mulla ne pysy mitenkään paikallaan.