iskiasvaivaa


Onko muilla ollut iskas/alaselkäongelmaa?
Mistä olette saaneet avun?

Mulla on välillä alaselkä kipeä ja nyt on viikon verran ollut pahempi. Särkyä on oikeestaan aika vähän ja vaan välillä, mutta ristiselässä ja vasemmassa lonkassa on paineen ja vasymyksen tunne ja vähänkin huonossa asennossa istuessa vasen jalka alkaa puutua. Tunto ei mene, mutta sellainen virtauksen tai kiehlmöinnin tunne tulee varsinkin säären sivuun. Seistessäkin välillä. Välillä vihloo koko jalan matkalta.
En ole uskaltanut tehdä paljon mitään, esim. venytellä kun tuntui että se juuri venyttelyn jälkeen paheni. Vähän olen syviä vatsoja koittaut tehdä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 13:27 tytteli kirjoitti:
Onko muilla ollut iskas/alaselkäongelmaa?
Mistä olette saaneet avun?

Mulla on välillä alaselkä kipeä ja nyt on viikon verran ollut pahempi. Särkyä on oikeestaan aika vähän ja vaan välillä, mutta ristiselässä ja vasemmassa lonkassa on paineen ja vasymyksen tunne ja vähänkin huonossa asennossa istuessa vasen jalka alkaa puutua. Tunto ei mene, mutta sellainen virtauksen tai kiehlmöinnin tunne tulee varsinkin säären sivuun. Seistessäkin välillä. Välillä vihloo koko jalan matkalta.
En ole uskaltanut tehdä paljon mitään, esim. venytellä kun tuntui että se juuri venyttelyn jälkeen paheni. Vähän olen syviä vatsoja koittaut tehdä..
Iskias on itseasiassa helppo itse "hieroa" pois, siis, että painaa kipeästä kohdasta ja pyörittää samalla. Mutta jos et missään hoidossa käynyt, niin voi ollä äkikseltään vaikeaa.

Jäsenkorjaaja tai naprapaatti osaa varmaan hoitaa selän kuntoon, fysioterapeutin käsittelyt ei ole ikinä auttaneet mua. Hoidata ihmeessä ajoissa tuo vaiva! Ja jumppaa ja venyttele kotona. Toivottavasti saat pian apua!
 
Tästä on ollut paljon kirjoittelua, joten jos vähän selaat taakse päin pinoja, niin löydät paljon asiaa.

Mulla on ollut vuosia issias vaivaa, ja voinkin sanoa, että se pahenee vain, jos ei hae apua siihen. Mitä aikaisemmin vaivan hoidat, sen nopeammin ja paremmin saat avun. OMT-fysioterapeutilta saat varmasti avun. Tästä kirjoitin aikaisemmin, joten löydät tietoa siitä selaamalla. OMT-fysioterapeutti osaa tutkia selkäsi tarkasti ja löytää syyn vaivoihisi. Mutta esim. issias johtui pullistuman lisäksi järkyttävän jäykistä selkälihaksista. En saanut misään nimessä alkaa jumppamaan/venyttelemään selkääni heti, vaan sitä pehmiteltiin ja hoidettiin ensin noin viikon verran. Sen jälkeen sain tarkat jumppa ja venyttelyohjeet juuri minun selälleni. Ne myös neuvottiin tarkasti, että varmasti osasi tehdä ne oikein. Syvät vatsalihakset ovat ne tärkeimmät selän kannalta. Niihin on olemassa oma liike, joka on aivan eri kuin tämä tavanomainen vatsalihasliike.
Jos on akuutti issias, niin siihenkin saa avun OMT-fysioterapeutilta. Heillä on jokinlainen venytyslaite, joka siihen auttaa. Pyydä lääkäriltä lähete, niin saat kela-korvauksen. Muutenkin kyllä sinne pääsee, mutta on vain kalliimpaa.

Itse sain niin hyvän avun, että sain selkäni täysin kuntoon, vaikka se oli aivan rapakunnossa. Olin aivan muiden avun varassa kaikessa. Lääkäristä en saanut mitään apua, vaikka siellä aina aluksi juoksin. Vain kipupiikkiä, joka auttoi vain hetken sekä lihaksiarentouttava piikki, josta aloin tärisemään holtittomasti.
 
Minulla tuo kipu on niin paha, että joudun yöllä valvomaan tuntitolkulla. Paras niksi tähän mennessä on ollut mennä selälleen makuulle ja laittaa pieni palllo ristiselän alle. Sillä sitten painelen ja pyörittelen selkää kipeästä kohti. ON AUTTANUT!
 

Yhteistyössä