Isännöitsijältä sälekaihtimet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kun aurinko paistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kun aurinko paistaa

Vieras
Muutimme miehemme kanssa kaksi viikkoa sitten uuteen kämppään. Tässä kämpässä ei kuitenkaan ole sälekaihtimia ja auringon paistaessa oleminen täällä sisällä on lähes mahdotonta jos ei laita verhoja ikkunan eteen. Olenkin tässä alkanut miettiä, että vosiko isännöitsijä kenties luvata maksavansa sälekaihtimet asuntoomme?

Olen myös kyylännyt naapuriemme ikkunoita (asumme kerrostalossa) ja melkein jokaisella on sälekaihtimet. Kaikki ovat vieläpä samanlaisia sälekaihtimia. Onkohan mahdollista, että heille taloyhtiö on asennuttanut moiset verhot?

Itse luultavasti joudutte ostamaan, kun kerran ei asunnossa ole ollut, niin on meijänkin
pitäny.
Ainahan voi tietysti kysyä.

Viimeksi muokattu:
Sälekaihtimet ei kuulu kyllä isännöitsijälle pätkääkään. Kuka teidän asunnon omistaa? Ette ilmeisesti itse?
Asunnon omistajalta voi toki mitä vaan parannuksia pyydellä, mutta harvoin onnistuu ainakaan ilman vuokrankorotusta.

Itse ne joutuu maksamaan, mutta oletettavasti naapureillanne on samanlaiset siksi, että joku sälekaihtimia myyvä firma on antanut joskus taloyhtiölle tarjouksen.

Voi olla, että jonkun tietyn firman kautta voitte siis saada alennusta kaihtimista ja asennuksesta. Sama voi koskea parvekelaseja, jos niikseen on. Soita ja kysy.

Joooh...meillä on kyllä tämä muovimattokin ihan reikäinen, mutta laminaattia ei saatu. Tai oltais saatu, mutta itse olis asennus pitäny maksaa. Päätettiin sitten pitäytyä muovimatossa

Itse ne joutuu maksamaan, mutta oletettavasti naapureillanne on samanlaiset siksi, että joku sälekaihtimia myyvä firma on antanut joskus taloyhtiölle tarjouksen.

Voi olla, että jonkun tietyn firman kautta voitte siis saada alennusta kaihtimista ja asennuksesta. Sama voi koskea parvekelaseja, jos niikseen on. Soita ja kysy.

Näitä ilmoituksia tulee kerran pari vuodessa kun joku firma teettää esim parvekelaseja kerralla ja saa sitten hiukka halvemmalla. Näin yleensä myös sälekaihtimissa.

Ehkä olette oikeassa sen suhteen, että itse ne kaihtimet on kustannettava. Meillä kuitenkin kaikki ikkunat ovat samalla puolella eli pitäisi sitten viiteen ikkunaan tilata kaihtimet. Pitänee vielä miehen kanssa puhua josko raskittaisiin sälekaihtimet laittaa

Ne kustannetaan itse, ja niitä ei saa ottaa muuttaessa mukaan jos ne on jotenkin tietynlaisesti asennettu.

Vai että laminaattikin olis pitänyt saada? No tosi huonokuntoinen muovimatto yleensä vaihdetaan kiinteistön toimesta, mutta sen kunnon arvioiminen on taas sitten ihan asukkaan ja isännöitsijän näkemyksistä kiinni...

Ihme vaatimuksia tai olettamuksia vuokra-asujilla. Tänäänkin käsiteltiin sellasia vinkunoita et itkunaurut pääs.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Mitäpä, jos ostaisitte Ikeasta, Anttilasta tai muusta halpalasta sellaiset puiset sählekaihtimet, niin ei tulisi yhtä kalliiksi kuin sellaisten "oikeiden" asentaminen. Tai sitten ihan vaan paperista tehdyt.

Ostakaa muuten myös tuuletin (jollei teillä jo ole), sillä ihan sikakuumaksi kämppänne tulee, jos koko päivän paistaa aurinko. Kokemusta on...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26562869:
Ehkä olette oikeassa sen suhteen, että itse ne kaihtimet on kustannettava. Meillä kuitenkin kaikki ikkunat ovat samalla puolella eli pitäisi sitten viiteen ikkunaan tilata kaihtimet. Pitänee vielä miehen kanssa puhua josko raskittaisiin sälekaihtimet laittaa

Edelleenkin, kuka sen asunnon omistaa? Kyllä niistä kaihtimista kannattaa ainakin kysyä omistajalta, saattaa maksaakin edes osan niistä. Tuskin te niitä kuitenkaan mukaan olette ottamassa pois muutaessanne.

Mitä sälekaihtimet asennettuna mahtaa maksaa? Mulla on keittiössä ikkuna johon ne haluaisin asennuttaa. Toinen ruutu n. 140 leveä ja toinen n. 80cm. Aurinko kun paistaa niin ois aika kiva saada kaihtimet kii.

Piti vielä sanoa, että usein nuo kiinteästi asennetut sälekaihtimet on jätettävä ikkunoihin, eikä niitä saa poismuuttaessaan ottaa mukaansa.

Meillä 5 huoneen kämppään maksoi noin 600 e. Ikkunoita ehkä 9 - 10.

Ne kustannetaan itse, ja niitä ei saa ottaa muuttaessa mukaan jos ne on jotenkin tietynlaisesti asennettu.

Vai että laminaattikin olis pitänyt saada? No tosi huonokuntoinen muovimatto yleensä vaihdetaan kiinteistön toimesta, mutta sen kunnon arvioiminen on taas sitten ihan asukkaan ja isännöitsijän näkemyksistä kiinni...

Ihme vaatimuksia tai olettamuksia vuokra-asujilla. Tänäänkin käsiteltiin sellasia vinkunoita et itkunaurut pääs.

Kyllä sitä nyt toivomuksia saa ja kannattaakin esittää. Meillä on pari sijoitusasuntoa, ja pyrimme kyllä siihen, että vuokralaiset viihtyvät ja pysyvät asunnossa pitkään. Se on meidänkin etu. Ei nuo sälekaihtimet nyt mielestäni mikään mahdoton toive ole.
Emme me ainakaan halua vuokrata mitään hirveitä lääviä, joihin ei kukaan halua muuttaa. Siistiin kämppään saa yleensä hyvän vuokralaisen, joka myös pitää asunnosta huolta.

• Tykkää
Reactions: Fortune
[QUOTE="alma";26563090]Kyllä sitä nyt toivomuksia saa ja kannattaakin esittää. Meillä on pari sijoitusasuntoa, ja pyrimme kyllä siihen, että vuokralaiset viihtyvät ja pysyvät asunnossa pitkään. Se on meidänkin etu. Ei nuo sälekaihtimet nyt mielestäni mikään mahdoton toive ole.
Emme me ainakaan halua vuokrata mitään hirveitä lääviä, joihin ei kukaan halua muuttaa. Siistiin kämppään saa yleensä hyvän vuokralaisen, joka myös pitää asunnosta huolta.[/QUOTE]

Totta, tietty tässäkin ns. ratkaiseva tekijä on se, onko kyseessä Kaupungin tai säätiön asunto, vai ihan yksityinen.

Olin juuri tulossa sanomaan, että jos yksityinen vuokranantaja, kannattaa ehdottaa diiliä, että jos esim. kaihtimet tulee maksamaan tuon 600e, saatte esim. 400e vuokran-alennuksen ja kaihtimet jää asuntoon jos muutatte pois. Eli teille jää maksettavaa 200e, joka on huima alennus jos kaihtimet oikeasti maksais ton 600e... Ja vuokranantaja hyötyy myös, joten miksi ei suostuisi :)

Riippuu varmaan pitkälti vuokranantajasta, yksityinen voi olla tässä joustavampi.Plk-seudulla on vuokra-asunnoista erittäin kova kilpailu, joten täällä naurettaisiin päin naamaa. Jokaiselle asunnolle kun löytyy aikalailla ottaja.

Kuntien ja muiden julkisten asuntovuokraajien asuntoihin on vaikea saada vuokranantajaa maksamaan niitä, koska kaikkia vuokralaisia pitäisi kohdella tasavertaisesti. Yksityinen vuokranantaja saattaa todellakin tulla helpommin vastaan tällaisissa kysymyksissä, kun tasa-arvovaatimusta heillä ei ole.

Yhteistyössä