isän tapaamisoikeudesta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
eli siis vauva vielä niin pieni, ettei isä saa hoitoon kokonaiseksi päiväksi/ yöksi. Joten lastenvalvoja varmaan ehdottaa, että tapaaminen on minun eli äidin kotona. Onko pakko tavata aina täällä? eikö isä voisi viettää sen (kaksi tuntia, tai mikä ikinä se aika onkaan) ajan muualla? Siis esim. ulkona, omassa kodissa, kaupassa jne.. siis en todellakaan halua sitä miestä enää tähän asuntoon. Muutenkaan en halua viettää aikaa hänen kanssaan. Voinko sanoa isälle, että tässä vauva pariks tunniks ja sit haen vauvan kotiini?

Sinun ei tarvitse päästää lapsen isää, jonka kanssa ette ole avio/avoliitossa sinun kotiisi. Lastenvalvoja yrittää saada teidät sopimaan jonkinlaisesta tapaamiskuviosta. On kuitenkin teidän kahden vapaasti sovittavissa, mikä tapaamiskuvio teillä on.

Jos ette pääse sopimukseen, voi toinen teistä riitauttaa asiaan viemällä asian käräjäoikeuteen.

[QUOTE="äiti";23933959]Sinun ei tarvitse päästää lapsen isää, jonka kanssa ette ole avio/avoliitossa sinun kotiisi. Lastenvalvoja yrittää saada teidät sopimaan jonkinlaisesta tapaamiskuviosta. On kuitenkin teidän kahden vapaasti sovittavissa, mikä tapaamiskuvio teillä on.

Jos ette pääse sopimukseen, voi toinen teistä riitauttaa asiaan viemällä asian käräjäoikeuteen.[/QUOTE]

kiitos vastauksesta! ei olla avio/avoliitossa, joten miestä en tänne tule päästään, vaikka kovin hän väittää, että oman lapsen kotiin saa tulla.

Omaan kotiin ei ole mikään pakko päästää exää semmoista ei kukaan alan ammattilainen ehdotakkaan vaan te sovitte tapaamiset jonnekin muualle.

laitoin miehelle äsken tekstarin, että huomenna nähdään puistossa (ei olla vielä käyty lastenvalojalla, niin nyt siis nähdään tälleen epävirallisesti) ja siellä olet sitten lapses kanssa hetken. Hän vastas että kyllä isän tapaamisoikeuteen kuuluu tavata vauva äidin luona. Hän on ottanut asioista selvää ja hän saa tänne tulla katsomaan vauvaa. Laitoin takaisin että asia ei ole näin. Nyt mies vaan inttaa vastaan (joo siis lapsellista tää touhu).. ihan sama, kyllä hän sen sit kuulee siellä tapaamisessa miten asian laita on!

nii in.. miksi olen.. voin kertoa, että hänestä ilmeni paljon uusia piirteitä kun vauva syntyi. Ja valitettavasti en voi kieltää isää tapaamasta lastaan, koska meillä on yhteishuoltajuus

Alkuperäinen kirjoittaja tgejkrö;23934111:
Miten ihmeessä olet edes mennyt lapsen tekemään tuollaisen miehen kanssa? Ajattelisit asiaa myös lapsen kannalta etkä vain oman mukavuutesi. Lapsi ei ole isäänsä valinnut vaan sinä.

OOTKO typerä? Tai sitte just tuollanneen mies.

[QUOTE="a.p";23934146]nii in.. miksi olen.. voin kertoa, että hänestä ilmeni paljon uusia piirteitä kun vauva syntyi. Ja valitettavasti en voi kieltää isää tapaamasta lastaan, koska meillä on yhteishuoltajuus[/QUOTE]

Tähän on kyllä pakko kommentoida, että itsekään en voi estää isää tapaamasta lapsiaan, vaikka minulla on yksinhuoltajuus. Huoltajuusmuodolla kun ei ole mitään tekenistä niiden tapaamisten kanssa.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
mitkäköhän ne "uudet piirteet" oli jotka muutti tilanteen niin radikaalisti et piti ihan erota...huh huhu jotenkin haiskahtaa et äippä on kaikki heti mulle nyt tyylinen. Onhan se aina uutta opittavaa kun vauva tulee perheeseen ja vaatii puolin ja toisin sitoutumista.

[QUOTE="a.p";23934146]nii in.. miksi olen.. voin kertoa, että hänestä ilmeni paljon uusia piirteitä kun vauva syntyi. Ja valitettavasti en voi kieltää isää tapaamasta lastaan, koska meillä on yhteishuoltajuus[/QUOTE]

Kauanko ehditte seurustella tai asua yhdessä ennen lapsen hankkimista? Muutaman kuukauden veikkaan.

Et voi myöskään kieltää lasta tapaamasta isäänsä.

Kyllä varmasti pystyy estämään tapaamisen tai ainkin pitkittämään sitä todella ja lastenvalvojat ymon siinä ihan kädettömiä eikävoi asiallemitään vaikka isä kuinka purnaisi. Ei edes uhkasakko pakota sinua luovuttamaan lasta. Ainoastaan sittenkun poliisit tulee hakemaan.mutta siihen menee vuosia ennen kuin sellaista tapahtuu. Tämä on totuus jos niin haluaa tehdä niin niin voi tehdä periaatteessa laillisesti.

kauheasti rupesitte syyllistämään minua.. siis millaisen kuvan olen antanu? Joku kysyi että mitkä uuden piirteet olivat. En jaksa kaikkia luetella, mutta niihin kuului suuri alkoholin käyttö, pettäminen ja jokapäivänen harrastaminen (ukko tuli jokapäivä kotiin illalla kahdeksan jälkeen ja lähti taas aamulla viideltä.. vauvan kanssa ei tehnyt mitään. Yritin saada suhdetta toimimaan 5kk.. sitten päätin antaa asioiden olla ja pääsyttiin eroon. Nyt ollaan oltu noin 1kk erossa ja mies onkin yhtäkkiä kamalan kiinnostunut vauvan elämästä.

Kenenkään ei tarvitse laskea kotiinsa vastentahtoisesti kuin korkeintaan viranomaisia virkatehtävissä eikä aina heitäkään, jos osaa lakipykälät tarpeeksi hyvin.

Ihan järkevä ajatus tavata vaikka leikkipuistossa. Kunhan olette lastenvalvojalla käyneet, tapaamisasia on sitten sovittu. Mutta sielläKÄÄN sun ei tarvitse suostua siihen, että etävanhempi tulee kotiisi.

[QUOTE="a.p";23934345]kauheasti rupesitte syyllistämään minua.. siis millaisen kuvan olen antanu? Joku kysyi että mitkä uuden piirteet olivat. En jaksa kaikkia luetella, mutta niihin kuului suuri alkoholin käyttö, pettäminen ja jokapäivänen harrastaminen (ukko tuli jokapäivä kotiin illalla kahdeksan jälkeen ja lähti taas aamulla viideltä.. vauvan kanssa ei tehnyt mitään. Yritin saada suhdetta toimimaan 5kk.. sitten päätin antaa asioiden olla ja pääsyttiin eroon. Nyt ollaan oltu noin 1kk erossa ja mies onkin yhtäkkiä kamalan kiinnostunut vauvan elämästä.[/QUOTE]

Se kuuluu palstan mentaliteettiin tuo syyllistäminen. :D Varmasti olet parhaasi yrittänyt, en usko että kovinkaan moni huvikseen eroaa. Nyt kannattaa silleen pitää vaan pää kylmänä, että pidät oman kotisi omana alueenasi, uskon, että on sekä miehelle että lapselle parasta, että teidän koti on teidän koti ja isä tapaa lastaan muualla. :) Kun ja jos hän pystyy osoittamaan, että hän on vastuullinen vanhempi ja lapsi hiukan kasvaa, niin hän voi saada lasta omaankin kotiinsa. Sitä ennen tapaamiset tulee järjestää jossain muualla.

Se kuuluu palstan mentaliteettiin tuo syyllistäminen. :D Varmasti olet parhaasi yrittänyt, en usko että kovinkaan moni huvikseen eroaa. Nyt kannattaa silleen pitää vaan pää kylmänä, että pidät oman kotisi omana alueenasi, uskon, että on sekä miehelle että lapselle parasta, että teidän koti on teidän koti ja isä tapaa lastaan muualla. :) Kun ja jos hän pystyy osoittamaan, että hän on vastuullinen vanhempi ja lapsi hiukan kasvaa, niin hän voi saada lasta omaankin kotiinsa. Sitä ennen tapaamiset tulee järjestää jossain muualla.

Kiitos viestistäsi! Ja näin aijon tehdä.

[QUOTE="vieraS";23947701]isällä EI ole tapaamisoikeutta vaan lapsella on![/QUOTE]

Tää on se laki vaan ei käytäntö. Käytännössähän ei lapselta, joka on alle 12v lainkaan kysytä, haluaako hän tavata etävanhempaansa vai ei. Vaikka hän ei haluaisi, niin hänen on vanhempaansa tavattava jos oikeusistuin niin määrää. Toisaalta myöskään vanhempaa ei velvoita mikään, vaikka lapsella olisi halua ja oikeus tavata etävanhempaansa, mutta tämä ei itse sitä halua, niin ei häntä kukaan pakota siihen.

Yhteistyössä