Isän masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Misuli78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Misuli78

Vieras
Meillä on 8 kk ikäinen ihana poika, olemme juuri muuttaneet omaan kotiin ja kaikkien asioiden pitäisi olla ns. hyvin. Tuntuu kuitenkin, että mieheni olisi "masentunut". Häntä väsyttää koko ajan, mikään ei oikein huvita, ei jaksa keskustella kunnolla tai pitää seuraa, ei jaksa osallistua kunnolla kotitöihin tai hoitaa itsekseen poikaakaan. Kavereihinsakaan ei jaksa pitää kunnolla yhteyttä. Töissä käy, mutta illat viettääkin sitten nukkuen ja tietokoneella pelaten. Tämä tuntuu minusta todella kurjalta. Lisäksi tuntuu etten voi itsekään lähteä minnekään ja jättää lasta isän hoitoon sillä tuntuu että pojan hoitaminen olisi isälle ns. pakkopullaa. Hän ei omien sanojensa mukaan oikein tiedä miten lapsen kanssa olisi. Olen miettinyt voisiko kyseessä olla esim. isän synnytyksen jälkeinen masennus?? Mielestäni mieheni käytös on muuttunut tällaiseksi tämän vuoden puolella. Lapsi oli kuitenkin todella haluttu molempien puolelta - jollei jopa enemmän miehen puolelta. Toisesta lapsestakin haaveilimme, mutta nyt en enää jaksa haaveilla siitä koska yksin en jaksa kaikkea hoitaa. Löytyykö muita samanlaisessa tilanteessa olevia??? :\|

Hei!
Olen nähnyt saman läheiseni parisuhteessa ja se oli kurjaa katseltavaa,koska nainen on niin herkkä ja tunteellinen raskausajan saati sitten sen jälkeen.MUTTA iso muutos se on isällekin varsinkin jos kyseessä on esikoinen.Miehen tunteet lasta kohtaan heräävät pikku hiljaa ja yhtä lailla mieskin on tunnemyrskyn vallassa.Anna miehellesi tilaisuus puhua olostaan ja tuntemuksistaan pienissä erissä.Häntä saattaa jopa pelottaa tai ahdistaa suuri vastuu teistä molemmista!Puhu ihmeessä tästä neuvolassa niin sieltä ohjataan sinut eteenpäin asiantunteville tahoille eikä sitä tarvitse hävetä yhtään.Sinä ja miehesi ja tietenkin vauvanne tarvitsette hengähdystaukoa kaikki...hakekaa siis ammattiapua ennenkuin tilanne pahenee!!!!
Sydämellisin terveisin
Marsa

Kiitos sinulle, Marsa :) Täytyy varmaankin puhua asiasta seuraavalla kerralla neuvolassa. Onneksi mieheni on halukas menemään esim. terapeutille, joten toivon sydämeni pohjasta että asia saataisiin kuntoon.

Koeta saada miehesi pikaisesti puhumaan johonkin. Meillä vuosien mittaan mies masentui, kielsi itse asian ja sitten se kärjistyi kun olin raskaana. Vihdoin pakottamalla sain miehen hoitoon lapsen synnyttyä kun en enää itse jaksanut. Nyt minulla on taas sama ihana, vireä mies kuin ennenkin. Ero on valtava, kun masennus saatiin kuriin. Jatkuessaan se helposti vetää koko perheen mennessään, eli uuvuttaa äidinkin.

Yhteistyössä