Isän kuolema...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mun isä(puoli), joka oli myös mun virallinen holhoaja, kuoli toissayönä. Äiti ja isä ehtivät olla 27 vuotta yhdessä. Onneks isä kuoli nukkuessaan kotona (todennäköisesti alkoholimyrkytys).

Olin tehnyt jo vuosia surutyötä asiasta, mutta tulihan tuo tietenkin yllätyksenä ja järkytyksenä. Eniten kuitenkin pelkään äidin puolesta, epäilen selviääkö hän vai meneekö perässä...

Käytännön asiasta kyselisin (niin kamalaa kuin sellaisia tässä tilanteessa onkaan miettiä). Isällä oli velkoja vaikka mitä ja olen kuullut että ne periytyy lapsille. Kuitenkin jos toimittaa jonkun paperin tietyn ajan sisällä jonnekin, niin nämä velat ei siirrykään. Mutta en tiedä mikä se pirun paperi on ja minne sellainen kuuluu lähettää.

Mahtaiskohan joku tietää asiasta enemmän kuin minä itse?

mun mielestä perilliset ei joudu vastaamaan perittävän veloista henkilökohtaisella omaisuudellaan. kaikki mitä perittävä omistaa ulosmitataan ja loput unohdetaan. lähipiirissä parikin tapausta. en tiedä miten se pilkulleen menee, mutta mielestäni saatte apua vaikka oikeusaputoimistosta.

Mun broidi on täys deeku ja sillä ulosotto velkaa ihan v.itusti! ja jos mä joutuisin ne perillisenä maksamaan kun se heittää henkensä ni mä olisin tehnyt jo ajat sitten ittelleni hirttosilmukan!

ensinnäkin osanottoni :hug: :hug:

ja toiseksi: tietääkseni velat ei enää nykysin periydy, mutta varmuuen saat tuolta oikeusaputoimistosta. voimia siulle!

Mutta kun mä tiedän varmaksi että olen jostain lukenut tuosta velkajutusta. Mitään omaisuutta isällä ei ole, ei siis yhtikäs mitään mitä ulosmitata. Enkä tiedä mitä kaikkea velkaa on, ainakin ulosottoa vaikka millä mitalla, mutta ehkä myös jotain lainoja makselematta. Piru vie etten muista mitä luin ja mistä luin :headwall: .

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mutta kun mä tiedän varmaksi että olen jostain lukenut tuosta velkajutusta. Mitään omaisuutta isällä ei ole, ei siis yhtikäs mitään mitä ulosmitata. Enkä tiedä mitä kaikkea velkaa on, ainakin ulosottoa vaikka millä mitalla, mutta ehkä myös jotain lainoja makselematta. Piru vie etten muista mitä luin ja mistä luin :headwall: .

Mä oon myös kuullut ja lukenut samoin kun sä ja musta se menee niin, että velat periytyy ellei sitten sitä lappua toimita tai siis tee jotain selvitystä asiasta. Mutta siellä oikeusaputoimistossa varmasti selviää. Soita sinne heti huomenna.

Siis perunkirjoituksen kun hoitaa aikanaan ja ilmoittaa, ettei perinnöstä halua mitään niin kuolinpesä vain julistetaan konkurssiin ja sillä sipuli. Tähän saa kyllä vahvistuksen oikeusaputoimistosta niinkuin moni on sanonutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miri:
Siis perunkirjoituksen kun hoitaa aikanaan ja ilmoittaa, ettei perinnöstä halua mitään niin kuolinpesä vain julistetaan konkurssiin ja sillä sipuli. Tähän saa kyllä vahvistuksen oikeusaputoimistosta niinkuin moni on sanonutkin.

No mä mietinkin tota perunkirjoitusta...että oliko se se. Kun ensin luulin että mitäs pirun perunkirjoitusta edes tarvii tehdä kun kerran ei ole mitään mitä periäkään. Mutta sitten alkoi hälytyskellot soida.

Mä olen vaan jotenkin niin pirun sumussa nyt. Aika järkytys tuo kuolema ja äiti (sekä pikkuveli) ihan sekaisin. Ja lisäksi vielä hirveä huoli omasta vauvasta (siis vatsassa). Aika härdelli ja tän kaiken keskellä pitäis järjestellä käytännön asioita ja jotain pirun papereita täytellä...

Jos sun mutsi ja faija on naimisissa niin sun faijan velat maksetaan niiden yhteisestä omaisuudesta ja jos eivät ole naimissa eikä sun faijan omaisuus riitä rahaksi muutettuna kattamaan sen velkoja niin sillon faijas velat kuitataan varattomuudella. ja sä et joudu pulittamaan mitään missään vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mä oon myös kuullut ja lukenut samoin kun sä ja musta se menee niin, että velat periytyy ellei sitten sitä lappua toimita tai siis tee jotain selvitystä asiasta. Mutta siellä oikeusaputoimistossa varmasti selviää. Soita sinne heti huomenna.

Joo pitää tosiaan selvitellä heti huomenna....niinkuin miljoona muutakin asiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos sun mutsi ja faija on naimisissa niin sun faijan velat maksetaan niiden yhteisestä omaisuudesta ja jos eivät ole naimissa eikä sun faijan omaisuus riitä rahaksi muutettuna kattamaan sen velkoja niin sillon faijas velat kuitataan varattomuudella. ja sä et joudu pulittamaan mitään missään vaiheessa.

No tuota....meen äiti ja isä meni n. 10 kk sitten uudelleen naimisiin (ovat siis kuitenkin olleet koko ajan yhdessä), mutta meen äidillä on ihan yhtä valtava omaisuus kuin isälläkin...siis miinusmerkkisenä.

Ja siis niillä ei oo oikeesti MITÄÄN....kirpparilta saadut huonekalut on niiden ainoa omaisuus.

Jokaisen Suomessa kuolleen luonnollisen henkilön kuoleman jälkeen on toimitettava perunkirjoitus, josta säädetään perintökaaressa. Perunkirjoitusta varten laaditaan perukirja, johon luetteloidaan pesän varat ja velat. Perukirja toimitetaan verotoimistoon ja se toimii kuolinpesän veroilmoituksena

Henkilön kuoltua hänen omaisuutensa jaetaan lakimääräisen perimysjärjestyksen mukaan. Tätä voi muuttaa tekemällä elinaikanaan testamentin, joka on ainut keino vaikuttaa omaisuutensa jakaantumiseen kuoleman jälkeen.

Perunkirjoitus täytyy toimittaa jokaisen Suomessa asuneen henkilön kuoleman jälkeen. Toimitusvelvollisuus on sillä kuolinpesän osakkaalla, jonka hoidossa vainajan jäämistö on. Jos pesä ei ole kenenkään hallussa, perunkirjoituksen toimitusvelvollisuus on sillä, jolle omaisuudesta huolehtiminen olosuhteisiin katsoen lähinnä kuuluu. Perunkirjoitus on toimitettava kolmen kuukauden kuluessa kuolemasta. Tähän voi hakea jatkoaikaa verotoimistosta. Perunkirjoituksen laiminlyönnistä voi seurata henkilökohtainen velkavastuu pesän osakkaalle, jos pesä on velkainen

Mistäs hitosta tuo selvitys veloista syntyy :headwall: :headwall: ?? Siis miten hemmetissä niistä kaikista veloista kukaan tietää?? Miten helvetin vaikeeta sitä on kuolla ja tulla kuopatuksi??? Siis läheisille :(

Ei sun tarvitse kiittää! Ja otan osaa sun suruusi ja pahaan oloosi! Se on vaikeaa kun suree samaan aikaan kun ahdistaa ja mietityttää kaikki käytännön jutut mutta ota päivä kerrallaan! Ja anna itsellesi aikaa surra ja ikävöidä! Mä sanoin aiemmin tylysti mun broidista mutta se on totuus siitä=(

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei sun tarvitse kiittää! Ja otan osaa sun suruusi ja pahaan oloosi! Se on vaikeaa kun suree samaan aikaan kun ahdistaa ja mietityttää kaikki käytännön jutut mutta ota päivä kerrallaan! Ja anna itsellesi aikaa surra ja ikävöidä! Mä sanoin aiemmin tylysti mun broidista mutta se on totuus siitä=(

Eipä tuo munkaan isä missään nimessä mikään enkeli ollut, täys juoppo hänkin. Mutta eipä se vaan nollaa niitä hyviä muistoja, eikä sitä että tunsin hänet isäkseni. Koskaan ikinä hän ei ajatellut sitä etten ollut hänen lihaa ja vertaan kuten veljeni ja siskoni.

Vaikka sanoit ettei mun tarvi kiittää, niin kiitän kuitenkin. Kun itsestä tuntuu ettei mihinkään osaa tarttua, eikä mistään tiedä mitään, niin apua todella arvostaa. Ja paljon selvisi kiitos sinun.