Isällä päivätyö ja äidlillä 2-vuoro, millaista on arki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lkjh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lkjh"

Vieras
Olen tässä hoitovapaan aikana pohtinut josko hakisin työpaikkaan joka on auki 06-22 (tarpeen mukaan nuo illat sekä viikonloppuja muutaman vkon) välein, eli arki vapaita tulee silloin tällöin ja iltavuoroon menemistä.
Mies on säännöllisesti 07-16, yksi pv/vko pääsee 13 maissa.

Millaista arki on tällaisten työaikojen kanssa lapsiperheessä (meillä 1), kerro jos teillä vastaava, onko jotain "ongelmakohtia" tms.? :)

Mietityttää koska olen aina tehnyt säännöllistä päivätyötä, mutta tekis mieli kokeilla ja nyt voisi olla sopiva väli ennen kun toista lasta aletaan odotella..

Lapsihan ei taida saada paikkaa minnekkään vuoropäiväkotiin kun toinen vanhemmista on päivätyössä?

Lapsi ei tarvitse vuoropäiväkotia, koska isä pääsee joka päivä hakemaan. Eli lapsen hoitoaika ei ole mikään ongelma, ainoastaan se voi tulla sulle ongelmaksi, ettet näe lasta joka ilta ennen kuin hän menee nukkumaan. Mä tein aiemmin kolmivuorotyötä, mutta siirryin päivätöihin puoli vuotta sen jälkeen, kun olin mennyt takaisin töihin hoitovapaalta. Voi olla että oltais saatu se sujumaan, mutta siinä nyt oli paljon kaikenlaista muutakin, mikä vaikutti päätökseen.

[QUOTE="vieras";24516484]Miksi ihmeessä lapsi edes tarvitsisi vuorohoitoa?![/QUOTE]

Eihän se tarviikkaan, kuhan vain äänen mietin :) Hassu aika vaan viedä hoitoon jos menisin itse kolmeksi töihin ja isä pääsee neljältä :)

Oliko sulla kokemusta tuollasistä työajoista?

[QUOTE="aloittaja";24516502]Eihän se tarviikkaan, kuhan vain äänen mietin :) Hassu aika vaan viedä hoitoon jos menisin itse kolmeksi töihin ja isä pääsee neljältä :)

Oliko sulla kokemusta tuollasistä työajoista?[/QUOTE]

Päiväkodista toivotaan, että lapset tuodaan ruualle eli enen yhtätoista hoitoon, vaikka toinen vanhemmsita menisi myöhemmin töihin. Lapsellekin on turvallisempi, kun tutut asiat toistuvat hoitopäivän aikana.

Mukavaa arki varmasti on. Lapsen päivät ovat lyhyempi, kun voi viedä hoitoon myöhään.

[QUOTE="nnn";24516504]kuulostaa taivaallisen helpolta. Nimim. meillä kumpikin vanhemmista kolmivuorotyössä.[/QUOTE]

Ehdittekö olla kokoperheenä yhdessä? Vai onko se harvinainen poikkeus?

[QUOTE="aloittaja";24516502]Eihän se tarviikkaan, kuhan vain äänen mietin :) Hassu aika vaan viedä hoitoon jos menisin itse kolmeksi töihin ja isä pääsee neljältä :)

Oliko sulla kokemusta tuollasistä työajoista?[/QUOTE]

On. Kaksivuorossa joko 7 - 15 tai 13 - 21. Meillä viedään lapsi yleensä hoitoon puoliltapäivin, jos menen 13 töihin. Tai siis usein ulkoillaan ja sitten kävellään päiväkotiin, jossa lapsi syö lounaan ja jatkaa päiväkotipäiväänsä siihen asti kun mies tulee hakemaan.

[QUOTE="aloittaja";24516527]Ehdittekö olla kokoperheenä yhdessä? Vai onko se harvinainen poikkeus?[/QUOTE]

pyrimme siihen että kerran viikossa on yhteinen vapaapäivä (mikä ei kyllä aina onnistus). Kyllähän meille jää sitten aikaa olla perheenä työvuorojen lomassa, esim jos ollaan kumpikin yhtäaikaa aamuvuorossa niin silloin on aikaa olla perheenä se ilta, jos toinen on menossa yövuoroon ja toisella on vapaapäivä niin se päivä on kokonaan meidän käytössä.

Meillä 3 lasta , ja teemme molemmat vuorotyötä. Ihanaa aikaa , ollaan välillä miehen kaa kaksistaan kotona , lapset hoidossa & koulussa , ja välillä lasten kaa kotona koko perhe. Emme
vaihtaisi säännölliseen työhön kumpikaan.

Minulla on epäsäännöllinen 2-vuorotyö, jossa iltavuoroja/ viikonloppuja silloin tällöin.

Huonoin puoli on se, että iltavuoron jälkeen tulee aamuvuoro ja saattaa mennä melkein pari päivää, että näen lapsia. Vien aamupäivällä tarhaan 10-11 välissä (pk:n toive), menen töihin, tulen myöhään kotiin, lähden aamulla varhain töihin ja haen lapsen iltapäivällä. Isän kanssa tietysti ovat sen aikaa, mutta ikävä on välillä kova.

Hyvä puoli on, että lasten (tai nykyään lapsen kun toinen jo koulussa) hoitopäivät pysyvät lyhyinä, ylensä 6 tunnissa. Myös arkivapaat ovat kivoja kun nuorempi lapsi vielä pieni.

Olen kaivannut normaalia työrytmiä toisen lapsen syntymän jälkeen, yhden kanssa 2-vuorotyö oli täydellinen ratkaisu. On alkanut korpeamaan kun muu perhe jää viikonloppuna kotiin lähtiessäni töihin, ja erityisesti edellämaoinitut ilta- ja aamuvuorot peräkkäin. Mutta toistaiseksi tästä on enemmän hyötyä kuin haittaa lyhyiden päivähoitoaikojen vuoksi.

toihan on tosi hyvä! lapselle tulee lyhyitä päiviä paljon!
meillä 4 lasta, minulla oli työajat 8-20, mies kiireinen yrittäjä. Jäin kotiin, meni liian häslingiksi.

Yhteistyössä