isäkuukausi jos äiti kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pappamånad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pappamånad

Vieras
tilanne on lyhykäisyydessään tämä:

vanhempainrahakauteni on loppumassa kesällä ja tarkoitus oli mennä syksyllä töihin. Tällöin töissä olessani isä olisi pitänyt isyyskuukauden.

Työpaikassani on käynnissä YT-neukat ja esimieheni kanssa käymässä keskustelussa tuli ilmi, että minäkin saan YT-kutsun (ja sitä seuraavan lomautuslapun) sitten kun palaan. Nyt käytävät YT: t eivät siis koske minua koska lain mukaan minua ei saa irtisanoa/lomauttaa, mutta heti kun palaan töihin niin tilanne muuttuu ja olen taas työnantajan puolelta irtisanottavissa/lomautettavissa.

Esimiehen kanssa keskusteltuani päätin että lykkään töihinpaluuta puolella vuodella, olen hoitovapaalla. Tiedän että lomautettuna saisin ansiosidonnaista kun hoitovapaalla saan vain sen n. 300e (kotihoidontuki) mutta silti en haluaisi lomautusta/irtisanomista CV:seni.

Kysynkin nyt että miten käy isäkuukauden? Isäkuukausi on jo ilmoitettu kelalle ja työnantajalle, joten tilanne olisi minun osaltani se että kun isä pitää isäkuukauden, olisin kotona kotihoidontuella (jota siis isäkuukautena ei makseta, sitä ennen ja sen jälkeen kylläkin). Olikos tämä siis mahdollista, eli eihän vain kotonaoloni vie isäkuukauden isyysrahaa pois?

Lomalla en voi olla koska vuosilomat on jo pidetty aikaisemmin sovitulla tavalla.

Soitahan toki kelaan. Vaikka täällä joku "tietäiskin" miten asia menee, niin sinnehän sun joka tapauksessa pitää soittaa ja varmistella, että ette menetä tuloja syksyllä.

Joo, kotona oleminen ei vaikuta isyyskuukauden korvauksiin, et vain saa vanhempainrahaa silloin. Kun eikös se viimeinen kuukausi ole pois äidin pitämästä vanhempainvapaasta, ja sitä ei voi pitää enää hoitovapaan aikana?

Isäkuukauden voi kyllä pitää äidin vanhempainrahakauden päättymisen jälkeenkin. Olikohan niin että isäkuukausi on oltava pidettynä puolen vuoden sisällä vr-kauden päättymisestä.

Äidin vanhempainvapaasta otetaan 12 viimeistä päivää ja loput isäkuukauden päivät isä saa "lahjaksi". =) Tämä siis selvennyksenä, että äiti ei menetä kuin nuo 12 päivää, ei koko kuukautta.

Isäkuukautta voi myös siirtää (jos se vaan isän työnantajalle sopii). Jos kelaan ilmoittaa ajoissa, etteivät ehdi laittaa päivärahooja maksuun, niin isä voi pitää isäkuukauden sitten puolen vuoden päästä, kun menet taas töihin. tai siinä on kyllä joku raja, kuinka kauans sen voi siirtää, tarkista vaikka kelan sivuilta. muttta jotain puolen vuoden paikkeilla se minusta oli.

Alkuperäinen kirjoittaja ömöö:
Isäkuukauden voi kyllä pitää äidin vanhempainrahakauden päättymisen jälkeenkin. Olikohan niin että isäkuukausi on oltava pidettynä puolen vuoden sisällä vr-kauden päättymisestä.

Äidin vanhempainvapaasta otetaan 12 viimeistä päivää ja loput isäkuukauden päivät isä saa "lahjaksi". =) Tämä siis selvennyksenä, että äiti ei menetä kuin nuo 12 päivää, ei koko kuukautta.

Näin se on. Itse toimin juuri vastavalla tavalla eli en mene töihin enkä pidä vuosilomia. Olen vaan kotona ilman rahaa. Lasten hoidon tuki katkeaa minulta siksi ajaksi kun isä saa vanhempainrahaa.

Kotona olemisesta isäkuukauden aikana pitää kyllä sopia työnantajankin kanssa, koska silloin äiti ei ole vanhempainvapaalla. Jos ei ole lomallakaan, niin periaatteessa pitää olla töissä, koska sopimatta ei voi olla poissa töistä ilman että työpaikka menee alta. Voi sitten sopia, että pitää palkattoman kuukauden tms., mutta jotain pitää työnantajankin kanssa sopia.

CV:stä, siihen saa kyllä laittaa ihan mitä itse haluaa, ei tarvitse jokaista työkuviotaan kertoa, jos ei halua. En tiedä saako uusi työnantaja lomautustietoja edes vanhalta työnantajalta kysyttäessä vai ovatko ne luottamuksellisia, koska kerran ei ole kyse irtisanomisesta.

Joo, ei CV:hen tule mitään merkintöjä mitä et itse siihen laita. Työtodistuksesta tietty näkyy työsuhteen loppumisen syy, eli jos on irtisanottu. Lomautusta tuskin työtodistukseen kirjataan. Jos arvelet, että puolen vuoden päästä tilanne on parantunut, eikä sinua enää haluata irtisanoa, voi olla kannattavaakin lykätä töihin menoa. Mutta lomautuksen pelossa en näe mitään syytä lykätä töihin menoa, ellet sitten itse halua jäädä vielä kotiin.

Mikäli sinut irtisanotaan vanhempainvapaasi jälkeen. Pääsääntöisesti irtisanominen on laiton. Ainoastaan tapauksissa, joissa esim koko henkilöstö on lomautettu tai toimipisteesi on paikkakunnalla kokonaan suljettu voidaan näin toimia.
Asia rinnastetaan laissa aivan samoin kuin äitiysloman jälkeen annettaisiin äidille potkut.
Seuraamuksena työsuhteen pituudesta riippuen ½v - 2v palkkaa vastaava korvaus, joka on verovapaata.

Yhteistyössä