Isäkuukaudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan Kela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan Kela

Vieras
Kelan papereista suora lainaus
"Isäkuukauden siirtämisen edellytys on, että äidille tai tisäle maksetun vanhempainrahan ja siirretyn isäkuukauden välisenä aikana jompikumpi vanhemmista on hoitanut lasta kotona yhdenjaksoisesti ja ollut oikeutettu lasten kotihoidontukeen. Lasta hoitanut vanhempi ei ole saanut olla vuorottelu-/opintovapaalla tai muun lain mukaisella vapaalla, joka on myönnetty muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi. Väliajalla lapsi ei ole saanut olla kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa."

Ollaanko me nyt oikeutettuja isäkuukauteen joulukuussa? Minun vanhempainvapaani loppuu heinäkuun lopussa. Pidän sitten kesälomaa 3vko (pakollinen työnantajan määräämä). Tämän jälkeen käyn tekemässä muutaman päivän töitä, jotta täysi lomaoikeus säilyy ja jään sitten syyskuun alusta hoitovapaalle. Kun olen työssä on mieheni lomalla ja hoitaa kotona lastamme.
Kodinhoidon tukea haen jo elokuun alusta, koska sitä saa vaikka olisi vuosilomalla ja toisekseen lapsi hoidetaan kotona. Olen myös aikonut tehdä syksyn aikana muutaman työvuoron, koska se ei vaikuta kodinhoidontuen hoitorahan määrään. Hoitolisää ei tulla miehen tulojen vuoksi saamaan.

Niin mäkin olen asian ajatellut ja nyt on myöhäistä muuttaa mun hoitovapaa-aikaa, koska olen sen jo työnantajan kanssa sopinut...
mutta tuo kohta "jompikumpi vanhemmista hoitanut yhdenjaksoisesti" -tarkoittaako että jompikumpi eli kunhan jompikumpi on kotona vai että vain esim. äiti
ja sitten tuo kohta "ei ole saanut olla vapaalla, joka myönnetty muusta syystä kuin lapsen hoito" Mulla työnantaja ns. määrää pitämään kolme viikkoa lomaa välissä + en ite haluaisi menettää lomapäiviä kun hoitovapaalta niitä ei kerry.

Mun mielestä tuo loma on "muu lain mukainen vapaa", eli sen puolesta tuo homma ei välttämättä onnistu. Varsinkin, jos sinä haet sitä kotihoidontukea heti siitä vanhempainvapaan lopusta lähtien.

Yhteistyössä