Isäkuukaudesta muutama kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kelasta sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kelasta sekaisin

Vieras
Aloitettiin perheessä keskustelu vanhempainrahakauden jälkeisestä elämästä ja törmättiin pieneen kysymykseen. Vielä ei olla ehditty Kelasta asiaa kysymymään, mutta yritetään tällä foorumilla!

Jos äidillä päättyy vanhempainrahakausi esimerkiksi tammikuussa, mutta hän jatkaa kotonaan oloa siirtyy hän kodinhoitotuen pariin? Isäkuukausihan piti pitää tuon vr-kauden päättymiseen sidottuna, mutta ei välttämättä heti sen päättymiseen liittyen. Voiko siis toimia seuraavalla tavalla:

Äiti jää vr-kauden jälkeen kotiin kodinhoitotuelle tammikuussa. Isä päättää pitää isäkuukauden (tai nykyään 6-viikkoisen) helmikuun lopussa. Äiti lopettaa kelan tukensa isäkuukauden alkaessa ja viettää 4 viikkoa "työelämässä" vuosilomia poltellen ja pari viikkoa ilman mitään tukea (esim palkattomalla virkavapaalla). Isäkuukauden päätyttyä äiti palaa aikasemmin maksetulle Kelan tuelle ja isukki siirtyy takaisin työelämään.

Onko tuo toimiva ja hyväksyttävä menettely?

Mä en nyt tiedä / muista tarkkaan mihin vaiheeseen mun työkaveri sen isäkuukauden piti, mutta hän oli kuitenkin isäkuukaudella ja vaimo kesälomalla (lokakuussa) jaisäkuukauden jälkeen vaimo jäi kotihoidontuella kotiin.
Sitä en tiedä oliko kht:llä ennen isäkuukautta

Noinhan se menee. Pointti kuitenkin on että äiti ja isä eivät voi yhtä aikaa saada v-rahoja tai kht:ta vaan äidin on oltava lomalla, kotona muuten vaan tai töissä (jos on vaikka joku myyjä tai hoitsu mikä voi tosta vaan lähteä heittämään kuukauden keikkaa).

miksei olisi. tosin täytyy muistaa se, että työnantajan ei ole pakko sulle palkatonta antaa...mutta hoitovapaa on aina pakko myöntää vanhemmalle eli kun noin teet niin työnantajan kanssa pitää tietysti sopia nuo vapaakuviot tuossa välissä kun et ole hoitovapaalla. Isäkuukauden ajalta ei käsittääkseni siis vaan makseta sitä kotihoidontukea (kuten ei vanhempainvapaaltakaan makseta)

Niin, se mikä tässä siis kiinnostaa on juuri toi voiko kht:lla olla hetken aikaa (esim kuukauden)--> töihin vuosilomilla + palkattomalla virkavapaalla jolloin isukki on isäkuukaudellaan (todellisuudessa molemmat yhtä aikaa kotosalla) --> takaisin kht:lle isäkuukauden päätyttyä. Muutenhan homma on ihan selkeä...

Juurikin noin menee, että äiti tavallaan jättää 2 viimeistä viikkoa vanhempainrahakaudesta käyttämättä ja joko heti siinä kohtaa isä jää kotiin tai sit äiti on kotihoidontuen varassa kotona, kunnes isä pitää isäkuukauden. Mutta lapsi ei siis tässä välissä saa olla toisen hoidossa. Vähintään 2 kk ennen kuin vanhempainrahakausi loppuisi äidiltä, pitää ilmoittaa kelaan että aikoo pitää isä kuukauden. Jotain rajoja oli vielä sille siirretylle isäkuukaudelle, mut ne löytyy helposti kelan sivuilta osiosta lapsiperheelle.

Olikohan niin että viimeistään 6 kk siitä kun äidin vanhempainrahakausi loppunut pitää isän aloittaa isäkuukausi. Siinä välissä äiti voi olla hoitovapaalla ja jatkaa hoitovapaata taas isäkk:n jälkeen.

Voikohan sitä isäkuukautta pitää valitsemansa määrän? ns. maksimäärähän on 6 viikkoa, mutta voiko sitä pitää esim 3 viikkoa? Kahteen osaan sitä ei tainnut saada jakaa?

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja Kelasta sekaisin:
Voikohan sitä isäkuukautta pitää valitsemansa määrän? ns. maksimäärähän on 6 viikkoa, mutta voiko sitä pitää esim 3 viikkoa? Kahteen osaan sitä ei tainnut saada jakaa?

Kiitoksia kaikille vastauksista!

Valitsemansa määrän joo eikä voi jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mua on aina ihmetyttänyt miksi äiti ei mene töihin jos isä jää isäkuukaudelle.

Siksi kun voi pitää kertyneet lomat, ts. on "töissä". :) Ja kaikki työpaikat ei oo sellaisia et sinne vois helposti kuukaudeksi mennä, vaikka se nyt oliski lakisääteinen oikeus.

Koska joissain ammateissa siinä ei olisi mitään järkeä. Mä olen opettaja, enkä voisi kuvitellakaan meneväni kuukaudeksi töihin kesken lukuvuoden ja sitten jäisin taas pois.

Minusta taas on tosi hienoa että ihmiset koittavat järjestää lisää perheen yhteistä aikaa. Myös me olimme kotona molemmat isäkuukauden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla :
Minusta taas on tosi hienoa että ihmiset koittavat järjestää lisää perheen yhteistä aikaa. Myös me olimme kotona molemmat isäkuukauden ajan.

Lähinnä sen takia kysyin kun tuntuu että isä tekee silloin remppaa, kuititonta hommaa tms ja äiti hoitaa lapset kuten muulloinkin. Vaikka pointti onkin että isä saisi lapsen kanssa enemmän aikaa yhdessä ja tutustuisivat toisiinsa paremmin. Aika harvalla se vaan tuntuu toteutuvan kun molemmat on kotona, mutta tämä tietysti vain omassa tuttavapiirissäni.

Toki tuo on selvä jos on vaikka opettaja ettei siinä voi pätkiin mennä ellei nyt muuten satu olemaan sijaisen tarvetta silloin koulussa.

Yhteistyössä