isäkuukauden pitämisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valaiskaa mua ny...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valaiskaa mua ny...

Vieras
Niin elikkä jos isi pitää isäkuukauden, niin minä ilmeisesti menen työttömäksikö siksi 2vk mitä otetaan minun vanhempainrahakaudesta (työpaikkaa ei ole odottamassa) vaiko miten se menee. Voinko sit palata kotihoidontuelle sen kahden viikon jälkeen, ja entäs sit kun isi siirtää sen isäkuukauden piettäväksi myöhemmin, niin sit kun hän sen pitää niin olenko taas kuukauden kortistossa, vai miten nää menee... Kertokaa nyt tyhymälle ; )

Aloitat kotihoidontuella hetki, kun vanhempainrahakautesi päättyy. Sitten kun isä pitää siirretyn isäkuukauden olet vaikka työttömänä työnhakijina tai "miehen elättinä".

Kelan sivulta:

Äidin tuet isäkuukauden aikana
Äidille ei makseta isäkuukauden ajalta vanhempainpäivärahaa. Äiti voi isäkuukauden ajaksi mennä esimerkiksi töihin tai käyttää palkallista vuosilomaansa. Jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia, perhe voi saada isäkuukauden aikana kotihoidon tukea. Siihen kuitenkin vaikuttavat perheen tulot, joten isäkuukauden etuuksien takia kotihoidon tukea ei usein jää maksettavaksi.

Tässä vielä:

Jos siirrät isäkuukautta, toisen vanhemmista tulee hoitaa lasta kotona ennen isäkuukautta. Lapsi ei siis voi olla vanhempainrahan ja isäkuukauden välissä hoidossa kodin ulkopuolella. Kotihoidon ajalta vanhempi voi saada Kelasta kotihoidon tukea, jos isäkuukauden alkuun on vähintään kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Aloitat kotihoidontuella hetki, kun vanhempainrahakautesi päättyy. Sitten kun isä pitää siirretyn isäkuukauden olet vaikka työttömänä työnhakijina tai "miehen elättinä".

Ei vaan 12 viimestää päivää vanhempainvapaakaudesta tulee isän pitää että saa sen isäkuukauden ja siksi 12 päiväksi kannattaa ilmottautua kortistoon ja taas kun mies on isyysvapaalla niin kortistoon.

Eli siis ne vanhempainrahakauden viimeiset 12pv mitkä mies "vie : ) niin voi olla kodinhoitotuella, ei kai...vai sen ajan työttömänä ja sit kodinhoitotuelle... Vääntäkää ny rautalangasta (oon vissiin vähä tyhymä : ( )

Meillä ei pidetty isäkuukautta juuri siksi, koska ei ollut kannattavaa. Sen isyysloman kyllä piti. Miehellä noin 3 300 ?:n palkka kuukaudessa ja minullla n.1950 ?/kk

Jos aiot olla vaan kaksi viikkoa työttömänä, et ehdi juuri korvauksia saamaan. Siinähän on aluksi 7 arkipäivän omavastuu. Itse olen ollut työttömänä jo vuoden, eikä kukaan ole töihin patistellut :D Tulot moninkertaiset kotihoidontukeen nähden :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei vaan 12 viimestää päivää vanhempainvapaakaudesta tulee isän pitää että saa sen isäkuukauden ja siksi 12 päiväksi kannattaa ilmottautua kortistoon ja taas kun mies on isyysvapaalla niin kortistoon.

No minä ainakin aloitin heti kotihoidontuella ja ilmottauduin työkköriin sitten kun mies piti isäkuukauden. Eli olin kerralla sen kuukauden työttömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No minä ainakin aloitin heti kotihoidontuella ja ilmottauduin työkköriin sitten kun mies piti isäkuukauden. Eli olin kerralla sen kuukauden työttömänä.

Sori turha tummennus edellä. Olin kommentoimassa ensin eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Eli siis ne vanhempainrahakauden viimeiset 12pv mitkä mies "vie : ) niin voi olla kodinhoitotuella, ei kai...vai sen ajan työttömänä ja sit kodinhoitotuelle... Vääntäkää ny rautalangasta (oon vissiin vähä tyhymä : ( )

Jos mies pitää siirrettynä isäkuukauden, niin silloinhan hän on töissä, kun sinun vanhempainrahakautesi päättyy. Eli mies pitää ne 12+12 päivää kerralla myöhemmin. Niiden 24. päivän aikana et voi olla kotihoidontuella, muuta kuin edellä kuvatussa poikkeustilanteessa. Silloin kun miehesi on töissä, sinä voit olla kotihoidontuella.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Jos aiot olla vaan kaksi viikkoa työttömänä, et ehdi juuri korvauksia saamaan. Siinähän on aluksi 7 arkipäivän omavastuu. Itse olen ollut työttömänä jo vuoden, eikä kukaan ole töihin patistellut :D Tulot moninkertaiset kotihoidontukeen nähden :D

Just tuollaiset ihmiset ärsyttää, nostetaan työttömyyskorvauksia vaikka kuuluisi kodinhoitotuella olla, jos lasta kotona hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttää:

Just tuollaiset ihmiset ärsyttää, nostetaan työttömyyskorvauksia vaikka kuuluisi kodinhoitotuella olla, jos lasta kotona hoitaa.

Aijaa, kyllä minä ainakin ilmottaudun työttömäksi kun lapsi täyttää 3v enkä erityisemmin töihin halua ja tosiasiassa sanon itseni irti ja kotihoidontukea ei makseta kuin 3v saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttää:

No poikettiin asiasta taas perinteisesti : D

Yhteistyössä