Isän rooli vauva-arjessa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen kuullut paljon puhetta siitä, että vain äiti käy vauvalle, äiti sitä ja äiti tätä... Mutta mitäs isälle sitten jää hoidettavaksi? :) Onko yövuorot jaettu? Kertokaapas, miten teidän perheessä toimitaan.

Mögö
Itse meinasin ottaa kaiken avun mieheltä vastaan :) Mun mielestä on ihana ajatus siitä että lapselle tulee vahva side myös isään.. Ja tiedän että mun ukkeli myös haluaa osallistua Vauva-arkeen kaikin tavoin..

Meillä iskälle kuuluu ne kaikki samat hommat mitä mulle äidillekin. Niin esikoisen kanssa, kuin nyt muutaman viikon ikäisen vauvan kanssa. Tietysti miehen työajat sitoo, yövalvomiset on mahdottomia, jos pitää aamulla aikaisin olla töissä, mutta myöhemmissä vuoroissa ja vapailla sitten enemmän.

minnikki
Meidän vauva on vain mun äidin perään, mutta isä vaihtaa vaippoja ja kylvettää silloin kun vauva on hyvällä tuulella eli ei nälkäinen tai väsynyt, jolloin vain äiti kelpaa. Isä hoitaa sit kotihommia eli pyykkäystä ja ruuanlaittoa ja isompia lapsia. Jossain vaiheessa tilanne on tasoittunut että lapset hyväksyy molemmat vanhemmat tasa-arvoisesti, olisko noin vuoden ikäisestä lähtien. Samaa odotan tapahtuvaksi taas, nyt vauva 4kk.

"vieras"
Ihan varmasti äidin mielestä kuuluu isälle kaikki hommat parin ensimmäisen lapsen aikana vaikka isä tekisi yövuoroja. Sitten kun tulee se oikea perhe ja lapsia on vähintään kolme niin automaattisesti äiti hoitaa vauvan yöaikaan ja suurimmaksi osaksi päivälläkin kun isä on töissä, toki jos ei ole joku työtön niin asia on eri tai paperin pyöritteliä.

Kumpikin on kotona ollessaan hoidellut lapsia. Koska olen imettänyt ovat yöheräämiset kuuluneet minulle. Sektiolla kun ovat kaikki syntyneet niin ne ensimmäiset viikot olen pääasiallisesti hoidellut vauvaa ja mies isompia lapsia (nostelukielto). Muuten kyllä mies on ollut kykenevä hoitamaan vauvoja siinä kuin minäkin.

Ihan pienelle vauvalle mies vaihtoi vaipat melkein aina kotona ollessaan, usein nukutti syliin, muutenkin piti sylissä (ja rintarepussa) rauhoittumassa, vauva nukahti helpommin miehen syliin kuin mun, kun siinä ei haissut maito kokoajan nenään :) Mulle jäi sit imetys ja yöhuolto.

Taaperon kanssa menee aika tasan. Mä hoidan lasta kotona päivät ja useimmiten jos vielä tarttee yöllä herätä (lapsi reilun vuoden nyt). Mies syöttää, leikittää ja vaihtaa vaipat iltaisin kun tulee töistä.

Eli kyllä mies on ihan tasapuolisesti hoitanut sieltä synnäriltä asti lastamme. Imetys luonnollisesti ei häneltä onnistu ja yöllä mä herään herkemmin, mutta muuten osallistuu kyllä kaikkeen. Ja tuota yöheräilyä kyllä tasapainottaa paljon se, että usein viikonloppuisin ja vapailla mies herää aamulla lapsen kanssa, jolloin mä saan sit nukkua pidempään.

"jepsis"
En osaa sanoa, miten se käytännössä menee, kun eka muksu tulossa, mutta aion imettää, mikäli se onnistuu, ja hoitaa myös yöheräilyt sitä kautta, mies käy töissä (paitsi isyyslomalla) jotenka minusta olisi kohtuutonta vaatia häntä heräämään ja hoitamaan vauvaa yöllä, kun minä saan olla lapsen kanssa kotona ja pystyn lepäämään silloin kun vauva on päikkäreillä (jos nyt ei huuda 24/7). Mies on kuitenkin varmasti innokas hoitamaan vauvaa muuten, vaihtamaan vaippoja, viihdyttämään, kylvettämään, jne, toivon vaan, että osaan itse antaa hänelle tilaa, jotta saa tehdä asiat omalla tavallaan, enkä tuppaa neuvomaan siihen :D Moni tuore äiti tekee niin, ja minulla on muutenkin taipumusta sellaiseen, olenkin sanonut miehelle jo valmiiksi, että muista sitten motkottaa mulle, jos teen niin, koska hän on varmasti ihan yhtä hyvä hoitamaan vauvaa, kuin minäkin :)

"Jossuli"
Siinähän tuo iltaisin ja viikonloppuisin hoitaa kuin minäkin. Mulla loppui maidontulo rintatulehduksiin, joten meillä on pullovauva. Vauva on nukkunut alusta asti hyvin yöt, isä antaa aamumaidot ja vauva jatkaa sitten unia minun kanssa. Päivät hoidan minä ja iltaisin sitten yhdessä. Isä myös kylvettää, minä vastaan manikyyreistä.

Mies teki ihan samat hommat kuin minäkin, tai no otti isomman vastuun vaippojen vaihdosta, vaatteiden vaihdosta ja vauvan kantamisesta :) Yöllä syötti pullosta ja heräsi aina ensimmäisenä hyssyttelemään..

njoo
mulle tehtiin sektio ja mies oli kovasti heti alkuun auttamassa esim ylös sängystä,vessassa käyminen yms. teki ruuat hoiti vauvaa. vauva ei sitten rinnasta juonnut joten mies osallistui myös pullolla syöttämiseen. pahimman vaiheen jälkeen mies on osallistunu tosi mukavasti ja jso ei auta vauvan kanssa tekee jotain muuta esim siivoo

"Meea"
Mä imetin, joten hoidin kaikki yösyötöt. Myös muut yöheräämiset olivat mun kontolla, koska miehen oli jaksettava käydä päivisin töissä mutta mä sain nukkua vauvan kanssa päiväunia. Mies kuitenkin vaihtoi vaippoja, kylvetti vauvaa, vietti muutenkin aikaa vauvan kanssa ja syötti sitten kun vauva alkoi saada kiinteää ruokaa.

Yhteistyössä