Isän osallistuminen hoitoon?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2005 klo 12:59 Unicorn- kirjoitti:
Täällä mies on vielä koulunpenkillä, kylläkin enään vaan reilun viikon. Päättötyötään tehnyt viimeset pari kuukautta, eli ollut vaan kotona. Meidän neiti on torstaina kuukauden vanha ja mies on vaihtanut 2 vaippaa. Takapuolta ei ole pessyt kertaakaan. Ja jos vauva itkee yöllä ja hän herää ja on tosi kiukkunen. Yksikin aamu sanoi vauvalle et olet sitte hiljaa et isi saa nukkua!! ja jos mä vaan makaan sängyssä ku vauva alkaa itkemään niin mies et tee elettäkään et nousis katsomaan mikä on hätänä. Ei ennen ku sanon et eikö hänkin välillä vois katsoa. Ja sitte työnnetään väkisin tuttia suuhun mutta ei meidän neiti välitä tutista yhtään. Hyvä esimerkki miehestäni, meille on tulossa noin tunnin päästä vieraita mutta mies nukkuu vielä! Olen yksin pistänyt kaiken kuntoon. Mitään kotitöitä ei saa tekemään ilman kun että käskee 10 kertaa. Ja miehen äiti sanoi mulle joskus kun oltiin heillä ja mies makasi siellä sohvalla ja käskin sen nousta ylös että anna sen maata ku sillä on kotona niin raskasta!! Että näin meillä.
Kauhia mies sulla :eek:
 
moikkelis
Meillä isukki hoitaa paljon poikaa 11kk, mutta kotityöt teen suurimmaksi osaksi minä, mikä on musta ihan okei, kun mies kerran päivät töissä. Syksymmällä tilanne tuleekin muuttuun, kun meen minäkin töihin. Molemmilla on sitten sama tilanne, kun päivät töissä ja illat pitäs viä jaksaa lapsen kanssa ja kotityöt tehdä. Nyt kuitenkin molemmat saa käydä omissa menoissaan, kunhan siitä etukäteen sovvitaan. ;)
 
vieraileva äippä
Voisin sanoa että tutulta kuulostaa noi negatiiviset asiat isien lapsen hoidosta!
Meillä ei isä osallistunut mitenkään lapsen hoitoon, oli vaikeaa edes ottaa lastamme syliin, aina oli muka jotain muuta hommaa tai liian "kuuma"... typerä selitys..
Lapsemme täytettyä 2 vuotta, lopulta päätin että nyt riittää ja lähdin..
Nyt lapsemme on 7 vuotias, minulla uusi mies ja vauva tulossa.
Entisellä miehellä on uusi nainen ja pari lastakin on ehtinyt pyöräyttää ja kuulemma hyvin osallistuu lasten hoitoon!!!
On näemmä oppinut siitä kun lähdimme tytön kanssa pois.
Yleensä miehet ei tajua ennenkun on liian myöhäistä, niinkuin meillekin kävi. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2005 klo 15:25 black-velvet kirjoitti:
Meillä iskä osallistuu aika hyvin vanhimpien (6- ja 3-vuotiaat) hoitoon. Ongelma on päivystysluonteinen työ (päivystyksen aikana voi joutua töihin milloin tahansa 45 min varoajalla) sekä autotalli. Tarvittaessa jää hoitamaan, eli sillei ongelmaa ei ole. Pakko kyllä myöntää, että toi oman ajan saamisen vaikeus on mullekin tuttu juttu. Käyn yleensä kaupas kahden kans kun vanhin esikoulussa..se mikä mua kaupas rasittaa, on ajattelemattomat ihmiset kun nuorin (5kk) huutaa..Onneksi tää pikkulapsivaihe on lyhyt, vaikkakin hetkittäin rasittava! tseppiä sulle! :hug:
Meillä kans miehellä päivystys noin joka toinen viikonloppu. Eli toisin sanoen silloin en pääse lähtemään minnekkään. Jos kauppaankin lähtee niin koko ajan saa pelätä et mies soittaa et nyt pitäs töihin lähtee. Puhumattakaan että pääsis kyläilemään viikonloppuisin.
 
Jenni
Onpas "mukava" lukea muiden tekstejä ja huomata ettei ole yksin tämän asian kanssa. Meilläkään isä ei tee oikeastaan YHTÄÄN mitään kotihommia jos ei pakoteta. Omatoimisuutta ei kertakaikkiaan ole eikä millään jaksais aina huomautella. Niinpä tuleekin itse tehtyä kaikki.

Miehellä kolmivuorotyö niinkuin itsellänikin mikä ei mielestäni ole mikään syy välttyä hommilsta. mun meillä mies tulee esim. aamuvuorosta, hän syö laittamin ruuan, lukee lehden ja lähtee päiväunille. Pikku torkkujen jälkeen onkin sitten vuorossa omat harrastukset. ja voi sitä mekastusta jos joskus kysyn "lupaa" mennä yksin kävelylle tai kauppaan... :kieh:

Lasta tehdessä ja raskausaikanalupaili niin että tottakai yhdessä hoidetaan ja niin edelleen.. :(

En jaksa enää motkottaa, siinäkö olkoot. Olen vakavasti harkinnut eroakin koska mieheni ei aio tapojansa muuttaa. Katsotaan nyt kuitenkin vielä joku kuukausi kun olen kohta lähdössä töihin (myös kolmivuorotyö) ja lasta hoitaa se jolla on vapaata. Valkeneepa totuus tuolle meidänkin iskälle..

Voimia kaikille lasten ja miestensä hoitajille!!
 
Vähän riippuu siitä, mitä tarkoitaa "hoitaa". Eli en tiedä onko mies koskan vaihtanu vaippaa (lapset on jo 5 ja 6), mutta hän on aina elänyt paljon lasten kanssa, ottanut lapsia mukaansa töihin ja menoihin siitä asti, kun vanhempi oli 4-kuinen.

Minusta on tärkeämpä, että isi elää lasten kanssa oikeaa elämää, kun että isä on vaihtanut tasan yhtä monta vaippaa tai työntänyt lapsen suuhun tasan yhtä monta lusikallista porkkanamössöä.
 
huh,huh aika pelottavaa luettavaa. Noiden kirjoitusten mukaan mun tulis sit tulevaisuudessa vissiin hoitaa koti (mm.ruoka, siivous, pyykkäys), lenkittää koira ja käyttää sitä koulutuksessa ja samalla hoitaa yhteinen lapsemme. Toivottavasti noin ei käy :( Avomieheni oli ihan iloinen, kun kerroin raskaudesta ja ainakin vielä tässä vaiheessa herra jaksaa innolla pyöriä lastentarvikeliikkeissä. Saa kyllä hoitaa lastaan yhtä paljon kuin minäkin ja siitä ollaan puhuttukin jo näin etukäteen ja herra oli kyl asiasta samaa mieltä kanssasi. Toivotaan, ettei ne lupaukset unohdu sit lapsen syntymän myötä.

Olen tässä kauhulla katsonut tuttava pariskuntani eloa, jossa äiti tekee lähes kaiken. Heillä on alle vuoden ikäinen tyttö enkä ole koskaan nähnyt isän vaihtavan vaippoja/vaatteita tai syöttävän vauvaa. Alku aikoina mies istui vain kavereiden kanssa jossain, kun äiti hoiti vauvaa aamusta iltaan. Lisäksi tämä äiti hoiti kodin ja koiran siinä vauvan ja miehen hoidon ohella. Järkyttävää :eek:
 
jokru
Luin noita teidän juttuja ja ajattelin et huh huh..
Jos mun mies olis tommonen ni suhde ei kyl kauaa kestäs.
Olen 27v ja mun mies 22v. Meillä menee kyl tosi hyvin kaikki.
Osallistuu hoitoon ja kerran tai kaks viikossa passittaa mut aina elokuviin tms. Jos haluan lähteä kavereitten kans rytyämää ni on aina lapsen kans kotona. Ikinä ei olla tapeltu siit et jos toinen menee ja toisen on jäätävä kotiin lapsen kans.
Mut on mul kavereita kenen miehet ei olleskaa osallistu hoitoon.
onhan se varmaa rankkaa ku joutuu yksin kaiken tekee ja just se et ei jää itelle aikaa olleskaa. Periaatteessa on ninku yksinhuoltaja.
Me kyl sovittii jo heti sillo ku tulin raskaaks et yhessä hoidetaa tai ainaki yritetää.
Mies on 5-vuorotyös ja jaksaa silti olla aina lapsen kans kun on tarvista. koittakaa jaksaa ja yrittäkää saada ne äijät kurii.
 
Bubble
Hei!
Ajattelinpa liittyä jonon jatkoksi..
Meillä on nyt 5 kk:den ikäinen tyttö ja lapsen isä/ avomieheni on hoitannut alusta asti tyttöä samanlailla,kuin minäkin. Ei se korvia putsaa ja kynsiä leikkaa,mutta muuten kaikki hoituu.
On se lähtenyt monesti tytön kanssa johonkin hetkeksi,että saan olla itsekseni kotona ja mummolaankin ne lähti yhdeksi yöksi kaksistaan. pääsen käymään jumpassa ja kaupassa ihan itseksenikin. Mieheni käy töissä,mutta jaksaa työpäivänkin jälkeen touhuta tytön kanssa. Kotityöt menee yleensä minun piikkiin, tai itse ne haluan yleensä tehdä,pistä mies asialle ja mene itse perässä :LOL: Kyllä miekkonenkin pääsee joskus laittamaan tiski ja pyykkikonetta ja heilumaan imurin varressa.

Olen tuttavapiirissäni huomannut että mieheni lapsenhoitoon suhtaudutaan miesten puolelta huvittuneesti,mutta naiset sanovat,että olet sinä miehen löytänyt. Monellakaan perheellä näin ei asiat ole ja se on mielestäni harmi koska jostain hienosta kokemuksesta mielestäni ne isät jää päitsi.
Ja kyllä minä sen jo ennen lapsen hankintaa sanoin tuolle ukolle, että jos lapsi tulee niin yhtälailla sinä olet vanhempi kuin minäkin ja sitä hoidetaan tasapainoisesti kumpainenkin. Ja hyvin on isä hoitanut isän velvollisuudet! Rakastettava mies muutenkin :heart:

Kaikille hyvää kesän odotusta!!! :flower:
 
harmaa hippimamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2005 klo 20:23 nintzu kirjoitti:
huh,huh aika pelottavaa luettavaa. Noiden kirjoitusten mukaan mun tulis sit tulevaisuudessa vissiin hoitaa koti (mm.ruoka, siivous, pyykkäys), lenkittää koira ja käyttää sitä koulutuksessa ja samalla hoitaa yhteinen lapsemme. Toivottavasti noin ei käy :( Avomieheni oli ihan iloinen, kun kerroin raskaudesta ja ainakin vielä tässä vaiheessa herra jaksaa innolla pyöriä lastentarvikeliikkeissä. Saa kyllä hoitaa lastaan yhtä paljon kuin minäkin ja siitä ollaan puhuttukin jo näin etukäteen ja herra oli kyl asiasta samaa mieltä kanssasi. Toivotaan, ettei ne lupaukset unohdu sit lapsen syntymän myötä.

Olen tässä kauhulla katsonut tuttava pariskuntani eloa, jossa äiti tekee lähes kaiken. Heillä on alle vuoden ikäinen tyttö enkä ole koskaan nähnyt isän vaihtavan vaippoja/vaatteita tai syöttävän vauvaa. Alku aikoina mies istui vain kavereiden kanssa jossain, kun äiti hoiti vauvaa aamusta iltaan. Lisäksi tämä äiti hoiti kodin ja koiran siinä vauvan ja miehen hoidon ohella. Järkyttävää :eek:
Luulenpa että sun mies tulee osallistumaan hyvin vauvan hoitoon kun se kerran jaksaa olla lastentarvikelikkeissäkin jo nyt :)

Minun mies ei olis ikinä....

Nyt vasta hoitaa enempi kun on töissä. tytär on nyt tänään 5kk vanha. Jotenki tuntuu että hän koki vauvan rasitteena ja kun minun kaikki aika meni vauvaan, niin jäi hän huomiotta.
 
On mennyt nyt niin miesten haukkumiseksi, että haluan nostaa esiin kääntöpuolenkin: Tuttavaperhe, jossa 2 pientä lasta. Isä tekee KAIKEN. Käy töissä, ja sen lisäksi hoitaa kodin siivoukset, ruuanlaitot, pyykit, tiskit ja roskat. Rouva on päivät lasten kanssa kotona jona aikana vaihtaa vaipat ja vaatteet ja lämmittää isin tekemää ruokaa mikrossa ja kun isä tulee kotiin, naisen osallistuminen loppuu tasan siihen paikkaan. Että on niitä patalaiskoja naisiakin olemassa!!!
 
Meillä mies osallistuu niin lasten hoitoon kuin mitä kotitöihin.Silti se on töis joka päivä ei koskaan oo moittinu mua mistään vaan auttaa mielellään.Meillä lapset on 5v. ja 8kk.Usein ku tuloo ruokatunnille niin laittaa usein astiat koneeseen,laittaa pyykit koneeseen ja kumpikaan ei valita koska perhe on yhteinen niin myös sillon molemmat kantaa kortensa kekoon myös korin siistinä pirossa.

Minä myös taasen sitten vaihran autoon renkaita,katon pissapoijan ja öljyt ja lisään tarvittaessa Et kumpiki auttaa toisiaan tahoillaan aina missä voi ja pystyy.

Jos perhe on yhressä perustettu niin sillon myös kummakki on velviollisia hoitaan kotia ja perhettä ei voira sanoa et joku määrätty kuuluu toisen tehrä vaan yhres ne tehrään.
 
O-P
Voisikohan siinä olla jotain muuta takana? Meillä oli hirmunen parisuhdekriisi, ja sen aikana mies ei hoitanu lapsia juuri yhtään. Ennen sitä ja nyt kun asiat on selvinny, hoitaa kaikkea siinä missä minäkin.
 
Meillä kumpikin on tasavertaisia lasten hoidon suhteen. Yhdessä tehty ja puoliksi hoidetaan. Mies käy kyllä tietenkin työssä, mutta aina sen jälkeen vastuu jakautuu tasan. Kotityötkin on molempien hommia. Toinen hoitelee ne työt,mitä toinen meistä ei voi sietää.
 
meillä isukki käy töissä, hoitaa kiitettävästi lapsia, siis meillä tytöt 1v7kk ja 2kk. eli isi hommailee isomman tytön kans kaikkee, lukee kirjoja, leikkii, käy ulkona puistossa, kylvettää, vaihtaa vaipat jne. pienemmän kans tekee mitä sen kans pystyy, seurustelee sen kans tosi paljon... eli siinä mielessä todella hyvin. se vaa et meillä sukulaiset asuu kaukana 400-500km ni ei hirveenä itelle oo aikaa, suurinpiirtei aina on jompikumpi lapsi itellä mukana, harvoin sitä pääsee yksin.ilta lenkillä kuitenki käyn et jotai omaa rauhaa. sit tietty kaipais joskus sitä kahden keskistä aikaa mut sillon ku saa ni on ihanaa :D en sillä tyttöni on mulle kaikki kaikessa mut on se miehen kans mukava välii ihan kahestaanki "puuhailla" ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2005 klo 17:48 Sanna80 kirjoitti:
On mennyt nyt niin miesten haukkumiseksi, että haluan nostaa esiin kääntöpuolenkin: Tuttavaperhe, jossa 2 pientä lasta. Isä tekee KAIKEN. Käy töissä, ja sen lisäksi hoitaa kodin siivoukset, ruuanlaitot, pyykit, tiskit ja roskat. Rouva on päivät lasten kanssa kotona jona aikana vaihtaa vaipat ja vaatteet ja lämmittää isin tekemää ruokaa mikrossa ja kun isä tulee kotiin, naisen osallistuminen loppuu tasan siihen paikkaan. Että on niitä patalaiskoja naisiakin olemassa!!!
:eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2005 klo 15:50 marska kirjoitti:
Kuinkas teidän miehenne ja lapsenne isät osallistuvat lapsenne hoitoon?

Meillä isä tuo "leivän" kotiin, mutta kaipaisin enemmän hänen osallistumista lapsiensa hoitoon. :(

Itsellä ei ole autoa käytössä, että voisi kaupassa ja kylässä käydä (matkaa lähinpään kyläpaikkaan 5km, kauppaan 10 km ja mummolaan 140 km). Mies tarvitsee autoaan töissä. harvemmin edes pääsen yksin käymään kaupassa tai vaikkapa kävelyllä, aina on joku mukana! :\|

Lapset 1,2v ja 2kk. Itsehän olen lapset tehnyt ja päivääkään en vaihtaisi pois, mutta kaipaan vain välillä omaakin rauhaa...

Mites muilla?

Hyvää kevättä ;)

HUH HUH!!! VOI LUOJA TIEDÄN TUNTEE ...JA OLEN MIEHENI KANSSA MONTA MONITUISTA KERTAA SAANUT TAPELLA AIOISTA .MEILLÄ ON NYT PUOLI VUOTIAS TYTTÖ NOIN JA VASTA NY MIEHENI ALKAA YMMÄRTÄÄ ETTÄ HÄNKIN VOI OLLA LAPSEN KANSSA KOTONA KUN MINÄ OLEN POIS LENKILLÄ JUMPALLA TAI KAUPASSA!!!JA SE ON IHANAAAA!!!!!!OMAA AIKAAA!!!KAUAN TAPELTIIN MUT MENI JÄRKEEN VIHDOIN...ONNEA JA JAKSAMISTA SINULLE . VAIKKA MIEHET ON "HIUKAN"TYHMIÄ KYLLÄ LUULIS NIITTENKIN LOPULTA YMMÄRTÄVÄN
:hug:
 

Yhteistyössä