Isän ja lapsen tapaamiset....

meillä tyttö oli kolmen kk kun erottiin. rinnalla kun oli niin isä pystyi "pitämään" lasta noin tunnin vierailulla, sitten kun tissittely jäi pois niin alkoi oikeat tapaamiset. mut eikai vastasyntynyttä noin niinkuin yleensä pidemmille tapaamisille?? kertokoot joku viisaampi. meillä tosin oli isompikin lapsi, joten oli luontevaa siirtyä samoihin tapaamisiin kuin mitä hänellä isälleen oli.
 
Lanella
Riippuu millanen sopimus asiasta syntyy.
Ja millasessa vaiheessa ero on.

Jos isä ei lapsen syntyessä ole siinä läsnä arjessa (ero ei ole este isän olla läsnä, jos välit säilyy hyvinä ja on mahdollisuus lähes päivittäin tavata vauvaa ja äitiä) ei ihan äkkiä lähdetään ainakaan jos äiti vastustaa, tapaamisia edes järjestämään.

Isää ei voi pakottaa ottamaan lasta, jos itse ei halua tapaamisiin.

Lasta ei tarvitse antaa isän uuden kumppanin tavattavaksi.

Kysymys kuulosti siltä, että kyseessä on vastasyntynyt, ilmeisesti eron jälkeen syntynyt. Äiti voi kieltää isyyden selvittämisen, mutta voi vaatia selvittämisen senkin jälkeen milloin vaan.
Rintavauvan kanssa kannattaa turhaa stressiä välttää. Äiti voi myös erittäin paljon vaikuttaa tapaamisien laatuun. Jos isää kohtaan ei ole luottamusta, äidin kotikunnassa pitäisi olla valvottuihin tapaamisiin paikka, jolloin äidin mieli pysyy rauhallisena ja tapaamiset voi olla säännöllisiä.

Omalla kohdalla en odotusajan vaikeukisen ja uhoamisten jälkeen ottanut sitä riskiä, että alkaisi tapaamisvaatimukset liian aikasin ja tein isyyden selvittämisen kieltämisen. Myös lastenvalvoja ja sosiaalityöntekijä suositti tätä ratkaisua. Tavallaan haluaisin isän ja lapsen tapaavan, mutta toistaiseksi se on aivan mahdotonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lanella:
Lasta ei tarvitse antaa isän uuden kumppanin tavattavaksi.
jos lapsi menee isänsä luokse niin siihen ei voi vaikuttaa. toiveita voi esittää, mut mulle ainakin sanottiin et isä tekee miten haluaa. meilläkin isä roudasi heti ensimmäisellä tapaamisella eron jälkeen lapset uuden tykö. vaikka kuinka toivoin et ajattelis lapsia siinä tilanteessa.. valtuuksia ei ole siis siihen keiden luona isä lasta kuljettaa.

 
Lanella
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Lanella:
Lasta ei tarvitse antaa isän uuden kumppanin tavattavaksi.
jos lapsi menee isänsä luokse niin siihen ei voi vaikuttaa. toiveita voi esittää, mut mulle ainakin sanottiin et isä tekee miten haluaa. meilläkin isä roudasi heti ensimmäisellä tapaamisella eron jälkeen lapset uuden tykö. vaikka kuinka toivoin et ajattelis lapsia siinä tilanteessa.. valtuuksia ei ole siis siihen keiden luona isä lasta kuljettaa.
Lastenvalvojalla nimenomaan oli tästä puhetta, että jos jossain vaiheessa tulee ajankohtaseksi tapaamiset, niin isä ei voi ketään, ketä en ole luvannut tulla, tuoda tapaamisiin. Siis valvottuihin tapaamisiin. Sittenhän, kun lapsi menee isän luo, asia on ihan erillainen, siihen ei voi vaikuttaa äiti enään.

Isän ja lapsen tapaamisissa on kysymys isän ja lapsen välisestä suhteesta, ei isän emännän ja lapsen suhteesta.

Ja ohan noita nähty, että isä jopa haluaa lasta luokseen, mutta jättää lapsen "äitipuolen" hoidettavaksi, jopa koko tapaamisen ajaksi. Joskus kyllä parempi niinkin.


 
Oon miettiny näitä asioita paljon. Vauva tulee 3 kk päästä ja meillä tuli ero 2 kk sitte. Ero on käsitelty loppuun ja ollaan hyvissä väleissä. Se vaan ettei vielä tiedetä millon voin ottaa lapsen tänne edes yhdeksi yöksi. Ei varmastikaan vielä jouluksi? Ollaan suunniteltu vuoroviikkoja mutta kun tämä on meidän kummanki eka lapsi niin ollaan ihan tumpeloita näiden asioitten kaa =).

Onneksi veli ja sen vaimo osaa auttaa näitten niin sanottujen vauvatavaroiden ostamisessa. Mä oon ihan pihalla vielä kun tuo on niin iso asia... :whistle:
 

Yhteistyössä