isäkin voi pilata imetyksen!

  • Viestiketjun aloittaja äitix3
  • Ensimmäinen viesti
äitix3
tähän tuloksseen päädyin sukulaispariskuntaa katosessa.
äiti imettää ja vauva itkeskelee.
isä ryntää heti kyseleen tuleeko,paljonko riittikö.
äiti tästä hermostuu ja siitä vaikutus maidon tuloon.
isä tuo tuttelia:SYÖTÄ varalta.
isä kommentoi ettei jaksa kuula itkua.
äiti syöttää varalta 2vko ikäistä joka selvästi itkee jo väsyä kun lisä maito myös itkettää.
pikkuhiljaa tutteli valtaa tilansa.
äiti panikoi kun ei tiedä vastausta isän kysymyksiin riittävyyestä.

kk päästä tilanne oli että vauva söi pullosta koko tetran kerralla,nukkui koko yön ja ISÄ tästä ylpeänä kertoi kaikille kun meilä ei tuo imety onnistunut.äiti oli kyl harmissaan.ISÄ vaihtaa vaipat,syöttää yms.äiti kertoo pelkäävänsä että alkaa tuo vauva öisin valvoa tai aiheuttaa harmia ISÄLLE.
2kk alolitettiin vellit varalta isän toimesta ja kiinteät 4kk menee jo kaikkea.

huvittavinta on että ISÄ kyselee meiltä nukkuuko teillä samanikäinen yöt.joo ei nuku on rinnalla 1-3krt.VOI kamala!Mä en kyl jaksais tuota tämä isä toteaa. vastasin kyl että ei minunkaan mies jaksaisi jos imettäisi mutta meilä minä imetän eikä mieheni.

Ja näin totean että isät voi pilata imetyksen varsinki ekan lapsen kanssa!

neuvoloihin pitäis saada imetysopastusta ennen synnytystä ja FAKTAA paperille isään uppoavassa muodossa!
 
:D <- sori tuo.
Mutta voi hyvinkin olla mahdollista, meilläkin mies oli kova tuputtamaan lisämaitoa. Onneksi nla:n täti on hyvin jalat maassa-tyyppi ja osaa putkiaivoillekin perille menevää selkosuomea. :saint:
 
totta
Ensimmäisen lapsen kanssa imetys ei meinannu alkaa sujumaan. Mieheni vähän väliä kävi tokaisemassa, että anna sille tissiä kun vauva huuti. Minä sanoin, ettei se ole niin helppoa. Onneksi sinnikkäästi yritin imetystä, koska ensimmäisen kuukauden jälkeen se alkoi sujumaan.
Helppohan se miehen on vierestä antaa viisaita neuvoja, kun ei itse imetä!
 
Meillä imetys epäonnistui esikoisen kanssa muista syistä (toksemia, keskosuus jne.), mutta halusin sit palavasti koittaa onnistua kakkosen kanssa ja luin paljon imetystietoa netistä ja kirjoista. Samalla luin pätkiä teksteistä miehellenikin ja alleviivasin imetyksen tiheyden tärkeyttä ja miehen isoa roolia äidin lisäkätenä etenkin imetystaipaleen alussa. Onneksi upposi ja sain kokea imetyksen ihanuudenkin. Mikään runsasmaitoinen en ollut sittenkään, mutta maito riitti kuiteski meijän vauvalle melkeen puoleen ikävuoteen asti. :heart: Ja senkin jälkeen sain pari kuukautta vielä osittaisimettää.
 
Itse syötin vauvaa aina alussa muutaman tunnin välein ( tai ainakin tarjosin ruokaa) hetki hereillä ja seurustelua, sitten nukkumaan, tuli selkeä rytmi ja suhtsitten osasi ennakoida että nytkun se on syönyt silloin ja silloin ja ollut tunninkin jo hereillä niin nyt se varmaan on sitten ihan väsynyt ja haluaa nukkumaan ei siis nälkää, ja tällätavoin tuli hyvästi sitä valvomista päivälläkin ja sitten nukutti hyvästi yöllä, kun ei ollut liikaa nukkunut päivällä...tuollaisen pienen vastasyntyneen vatsaan ei hirvästi sitä maitoa mahdu kerralla niin sitä pitää sitten vähän tankata yölläkin, ja se on niin helppoa jos imettää, rinta suuhun vaan....:) Imetyshetken pitäisi olla rauhallinen etenkin alussa , jos äidilläkin hieman epävarmuutta, ei saisi olla "miljoona " silmäparia tuijottamassa rintaa että tuleeko sieltä sitä maitoa, jos äidille tulee stressiä, niin ei kyllä lähde herumaan, rennosti vaan, paljon juomista (itse jouduin juomaan tosi paljon vuorokaudessa) ja hyvin syödä niin kyllä sitä tulee...=)
 
ap
harmittaa itseäni kun en puuttunut tähän.
tosiaan saman ikäiset vauvelit meillä.
mutta isä tosiaan voi pilata. Meillä ekaan kanssa vaikutti isän tuputus,jäi lyhyeksi imetys.Muissa olen osannut sanoa että suu tukkoon lapsi syö niin usein kun haluaa. ja Nyt 4kk ikäosenä tämäjo kolmas nukkuu rintamaidolla 6h ja imasee hetken siihen aamu-unet 6h. eli kannatti sitkeys.ja isä meillä tyytyväinen kun ei tarvi pulloa lämmittää kuten ekalta sai yölläkin :)
 
hei
tää oli tuttua tekstiä. mun mies oli kanssa kova työntämään pulloa vauvalle, ei ehkä ihan noin innokkaasti kuin ap:n esimerkissä. mun mies uskoi sitten omia silmiään; kun mun rinnat paisui aivan mahdottomiksi ja aamuisin mieskin heräsi maitolammikossa sängyssämme :D
oliskohan osittain kyse ymmärtämättömyydestä, siis kun eivät itse voi miehet imettää? ja osittain mustasukkaisuudestakin, onhan tuo pikkuvauvan ja äidin suhde niin kiinteä ja ainutlaatuinen?
 
Bööna
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ompa kamalaa, kun mies haluaa osallistua ja auttaa. Miten ekan lapsen kohdalla isät ovat automaattisesti väärässä ja naiset oikeassa - kummallakaan ei ole omakohtaista kokemusta...
No onhan auttamisella ja "auttamisella" eroa. Isä voi tuoda vesilasia imettäjälle ja antaa imetysrauhan eikä hermostuttaa "riittääkö"-kysymyksillä ja kiikuttaa tuttelia viereen. Sen jälkeen kun äiti on saanut imetettyä, isällä on taas paljon tekemistä vauvan kanssa eli auttaa saa vaikka äiti imettäisikin puolikin tuntia.

Itse olen saanut sellaisen neuvon, että jos vauvan syöttämisen jälkeen rinnasta tulee vielä maitoa kun rintaa puristaa, niin maitoa kyllä riittää.
 
:D Voi ei...

Tuli tuosta maidon tuputuksesta mieleen ihan oma äitini sinä aikana kun sisko nuorena yksinhuoltajana sai esikoisensa. Mummo oli kanssa siinä korvikkeensa kanssa pyörimässä jatkuvasti ja tykkäsi suurinpiirtein että vauvan tulisi nukkua yönsä läpi heti sairaalasta kotiuduttuaan... :whistle:

Seuraavien lapsenlasten kohdalla niin minä kuin siskokin ollaan asuttu sen verran kauempana ettei äiti ole päässyt viereen tunkemaan tutteleitaan, mutta puhelimitse ja netin välityksellä ohjeet ovat yhä olleet samat. Itselläni nuo rintalapset ovat kumpainenkin nukkuneet yönsä läpi 2kk iästä asti, mutta äitille se ei riitä vaikka kuinka olen vakuutellut etten ole kokenut yöheräämisiä mitenkään raskaina. Ja kun se rintamaito ei vaan voi millään riittää vauvan ravinnoksi... *huoh*

Mies on onneksi antanut imetellä ihan rauhassa. Silloin jos/kun olen oikein väsynyt ollut jollain hetkellä ja purkautunut niin vastaus on ollut "mikset sitten anna korviketta", mutta sen enempää ei olla noita tuputeltu.
 
No mun mielestä tuo isä syötti lapsensa ähkyn partaalle koska hiljeni sen jälkeen. Ei 2 kk vanhalle vellin syöttäminen siksi että nukkuu yönsä eikä häiritse isää ole auttamista vaan todennäköisesti isä on aika lyhyellä pinnalla varustettu joka vielä todennäköisesti karjuu lapselleen jahka se vähän kasvaa ja kehtaa pitää meteliä esim. leikkimällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
No mun mielestä tuo isä syötti lapsensa ähkyn partaalle koska hiljeni sen jälkeen. Ei 2 kk vanhalle vellin syöttäminen siksi että nukkuu yönsä eikä häiritse isää ole auttamista vaan todennäköisesti isä on aika lyhyellä pinnalla varustettu joka vielä todennäköisesti karjuu lapselleen jahka se vähän kasvaa ja kehtaa pitää meteliä esim. leikkimällä.
Peesi. Jotenkin tosi ärsyttävä mies tuo mistä ap kertoi! Tosin ehkä vähän "nössö" se äitkin, meinaan jos mun mies toimisi samalla tavoin niin saisi kuulla kunniansa, en todellakaan aio tinkiä lapseni tarpeista vain siksi että miestä tai sen kummemmin ketään muutakaan häiritsee!
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ompa kamalaa, kun mies haluaa osallistua ja auttaa. Miten ekan lapsen kohdalla isät ovat automaattisesti väärässä ja naiset oikeassa - kummallakaan ei ole omakohtaista kokemusta...
no kyllähän tuo imetys on sellanen juttu ettei siitä vauvan syntymästä mene montaa tuntia kun äidillä on jo omakohtaista kokemusta asiasta, mutta isille sitä ei tule milloinkaan.
Imetyksessä isä voi auttaa sitten kun äiti pyytää, tuollainen tuputtaminen ja puuttuminen on jo miltei törkeää joka juurikin pahimmillaan tuhoaa imetyksen.
Raskaus, synnytys ja imetys on asioita jotka nainen kokee, isä voi vaan vierestä seurata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ompa kamalaa, kun mies haluaa osallistua ja auttaa. Miten ekan lapsen kohdalla isät ovat automaattisesti väärässä ja naiset oikeassa - kummallakaan ei ole omakohtaista kokemusta...
no kyllähän tuo imetys on sellanen juttu ettei siitä vauvan syntymästä mene montaa tuntia kun äidillä on jo omakohtaista kokemusta asiasta, mutta isille sitä ei tule milloinkaan.
Imetyksessä isä voi auttaa sitten kun äiti pyytää, tuollainen tuputtaminen ja puuttuminen on jo miltei törkeää joka juurikin pahimmillaan tuhoaa imetyksen.
Raskaus, synnytys ja imetys on asioita jotka nainen kokee, isä voi vaan vierestä seurata.
Juuri noin. =) Meilä esimetkiksi esikoisen kanssa imetys ei meinannut alkuun onnistua lain kun lapsi ei vaan osannut imeä. Rintamaidolla saatiin kuitenkin ruokittua kun itse pumppasin ja mies yleensä oli se joka syötti vauvaa. Tuossa se oli suuri apu ja helpotus kun mies osallistui "imetykseen" ja lopultahan vauvakin oppi rinnalle.

Mutta siis eriasia tulla avuksi siinä vaiheessa kun äiti apua kaipaa, kuin vain omien yöunien tueksi käydä väkisin tuputtamassa korviketta/velliä kun äiti vielä kokee pärjäävänsä imetyksellä.
 
Minä
Ihan hirvee mies. "Minä osaan ja hallitsen kaiken -tyranni" pahimmasta päästä. Hui olkoon. Sääliksi käy tuota naista joka yrittää opetella hoitamaan omaa lastaan ja kuuntelemaan äidinvaistoaan. Toivotonta tuollaisen alistavan miehen kanssa. Surullista.
 
Kahden muksun äiti...
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Meillä oli taas päinvastoin, että mies oli sitä mieltä, että turhaan sitä pulloo tyrkyttää, kun äsken imi rintaa.
Näin meilläkin, isä tuki imetystä alusta asti kummankin lapsen kohdalla. Itse kun tuskailin että riittääköhän maitoa, mies rohkaisi koko ajan että kyllä se riittää, kun luotat itseesi - ja niinhän sitä sitten riittikin, kumpaakin imetin 10 kk, kunnes itse vieroittautuivat vähitellen. Itse olisin jo pulloa hakenut, mutta onneksi mies oli noinkin "imetysmyönteinen". Eikä häntä sikeäunisena yöimetykset häirinneet. :)
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Luojan kiitos ei oma mies ole tuollanen! Ennemmin se huolehti, et mä saan riittävästi lepoa, ruokaa ja nestettä ettei maito vähene tai lopu rinnasta.
Näin meilläkin. Ja kun vauvalla oli "rintaraivarikohtauksia" 3 kk:n iässä, auttoi vauvaa rinnalle yms...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Ompa kamalaa, kun mies haluaa osallistua ja auttaa. Miten ekan lapsen kohdalla isät ovat automaattisesti väärässä ja naiset oikeassa - kummallakaan ei ole omakohtaista kokemusta...
no kyllähän tuo imetys on sellanen juttu ettei siitä vauvan syntymästä mene montaa tuntia kun äidillä on jo omakohtaista kokemusta asiasta, mutta isille sitä ei tule milloinkaan.
Imetyksessä isä voi auttaa sitten kun äiti pyytää, tuollainen tuputtaminen ja puuttuminen on jo miltei törkeää joka juurikin pahimmillaan tuhoaa imetyksen.
Raskaus, synnytys ja imetys on asioita jotka nainen kokee, isä voi vaan vierestä seurata.
Juuri noin. =) Meilä esimetkiksi esikoisen kanssa imetys ei meinannut alkuun onnistua lain kun lapsi ei vaan osannut imeä. Rintamaidolla saatiin kuitenkin ruokittua kun itse pumppasin ja mies yleensä oli se joka syötti vauvaa. Tuossa se oli suuri apu ja helpotus kun mies osallistui "imetykseen" ja lopultahan vauvakin oppi rinnalle.

Mutta siis eriasia tulla avuksi siinä vaiheessa kun äiti apua kaipaa, kuin vain omien yöunien tueksi käydä väkisin tuputtamassa korviketta/velliä kun äiti vielä kokee pärjäävänsä imetyksellä.
voi olisipa kyse auttamisesta.
kun kyselen äiditltä miten menee hän ei tosiiaankaan kerkeä vastaamaan!ja isän kanssa aina kulkee yhdessä.tiedän että alku vaikeaa!meillä on påumpattu kk aluksi kun ei jaksanut imeä voimistuttua rinnalle takasi opettaminen kyllähän vauva protestoi.eka lapsi oli paljolti tosiaan pullolla kun ei sitä itsevarmuutta ollut ja omakin mieheni sortui kyselyyn ja painostukseen kun vauva itki aikas paljon.rassukalla refluksi.mahaa närästi näytettävästi alusta saakka.
kun olis itsellä jo kokemusta mutta en saa äitiin kontaktia puhueassa.on kuulemma ujo ja ei meillä taida kemiat synkata.tyhmä kun en puuttunut.
no isä tosiaan voi auttaa mutta että valtaa roolin korostaen niin että äiti saa vaan olla ja etääntyä vauvasta niin ei kiva.
ja on yhyt pinnanen mies!meilä ei käy kylässä kun lapsista lähtee ääntä liikaa.

 

Yhteistyössä