\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 11:28 jos äiti ei voi kirjoitti:
jos tosiaan lapsen äiti ei jostain syystä voi hoitaa lastaan esim. sairaus yms. mihin lapsi laitetaan hoitoon jos isä ei suostu? Otetaanko lapsi lastenkotiin vai minne? Eikö se ole lapsen edun mukaista viedä lapsi isälle tai isän sukulaisille?
Minulla oli tapaus, että jouduin sairaalaan muutamaksi päiväksi. Sairaalareissu oli etukäteen tiedossa, ei siis onneksi mikään yllätysjuttu lapsillekaan.
Lasten isä ei huolinut heitä luokseen, olisi joutunut ottamaan arkipäiville ja viikonlopuksi, joka ei ollut tapaamisviikonloppu, niitä oli vain kerran kuukaudessa.
Minulla oli kaksi vaihtoehtoa:
1) lapset menee perhepäivähoitajalle jolla olivat muutenkin kun olin töissä, ja illat ja yöt meillä ravaa erinnäinen kodinhoitajien kavalkadi.
2) lapset menee lastenkotiin.
Koska en tykännyt ajatuksesta vaihtuvista kodinhoitajista ja koska ennenkaikkea lapset inhosi siellä pph:lla olemista, valitsin vaihtoehdon nro 2.
Sijaisperhettä meille ei jostain syystä ehdotettu enkä minä semmosista tiennyt olevan joten en osannut vaatia.
lastenkodissa tehtiin tutustumiskäynnit etukäteen. Lapset piti sitä päiväkotina, jossa ollaan yötä, eivät saaneet traumoja. Kokemus oli heille siis positiivinen. Ainoa miinus oli että joku tai jotkut lapset kiusasi, joku isompi sitten puolusti. Minun lapset kun oli kummajaisia, heillä oli äiti (ja isä) joka tulee hakemaan, ovat väliaikaisessa hoidossa vain.