Isä vs äiti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden tulen välissä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden tulen välissä?

Vieras
Poika 6 kk syö päivällä erittäin hyvin kiinteitä 4-5 kertaa. Puuroa, lihasosetta ja hedelmäsosetta menee useampi desi.

Yöt ovat kuitenkin levottomat ja mukana keikkuu 1-2 yösyöttöä. Lisäksi tuttia saa hänelle tarjota ainakin 3 kertaa yössä noiden lisäksi.

Olenkin äitinä alkanut miettimään, että jokohan pojan pystyisi vierottamaan tuosta yöpullosta ja rauhoittaisiko se öitä. Asiaa hidastaa kuitenkin lapsen isä, joka on jyrkästi vierottamista vastaan...:( Hänhän ei tietenkään hoida noita yösyöttöjä/ tutin laittamisia, joten ei myöskään näe asiassa ongelmaa, senku vetelee unta kaaliin.

Olenko kaikin puolin julma äiti ja vaimo, jos vieroitan pojan isän kiellosta huolimatta pullosta? Käsittääkseni puolivuotiaan pitäisi jo pärjätä ilman yösyöntiä...Lisäksi toivoisin, että poika alkaisi juoda maitoa paremmin myös päivisin, sillä nyt maito kelpaa vain iltaisin/öisin. Auttaisikohan tuo yöpullon poisjäänti myös tähän ongelmaan?

Vaikka yösyötöt saisitkin pois (mikä ei minun mielestäni ole kuitenkaan välttämätöntä), tutittaminen ei tod.näk. lopu, saattaa pian vaatia enemmänkin tutittamista...Mä käyn edelleen tutittaa öisin tota sälliä vaikka on 10kk, minkäs teet, kuuluu asiaan..Tosin tässä ajan saatossa on oppinu siihen et käy pojan tutittaa niin puoliunessa et hyvä että muistaa edes että on noussut ylös, näin ollen se ei juuri omiin uniin vaikuta.

Kyllähän ne vieroitukset helpottaa öitä mutta kovin on pieni 6kk. Monet kyllä vieroittaa tuonkin ikäisiä jo. Meillä vieroitettiin tutista 8kk iässä koska sitä sai olla puolen tunnin välein nostamassa läpi yön.
Yömaidosta vieroitettiin vasta 1 vuotiaana.

Vaikka yösyötöt saisitkin pois (mikä ei minun mielestäni ole kuitenkaan välttämätöntä), tutittaminen ei tod.näk. lopu, saattaa pian vaatia enemmänkin tutittamista...Mä käyn edelleen tutittaa öisin tota sälliä vaikka on 10kk, minkäs teet, kuuluu asiaan..Tosin tässä ajan saatossa on oppinu siihen et käy pojan tutittaa niin puoliunessa et hyvä että muistaa edes että on noussut ylös, näin ollen se ei juuri omiin uniin vaikuta.

Oikeesti!!! Että kuuluu asiaan nousta ilmeisesti monta kertaa yössä ylös antamaan 10kk lapselle tuttia!!!!???? No ei todellakaan. Lapsihan nukkuu paremmin kun ei heräile yössä sataa kertaa tutin takia. Vanhempien laiskuutta kun eivät vierota lasta tuon ikäisenä. Vai kenen etua tuossa haetaan??? Ei lapsen ainakaan.

Itse olen lopettanut kolmen lapseni yösyötöt kun lapsi on ollut noin puolivuotta ja on alkanut saada muutakin ruokaa. Ei mitään ongelmia ollut parin yön päästä enää, päinvastoin lapsi alkoi nukkua koko yön. Tuttia meillä ei tosin kukaan ole koskaan syönyt (ei vaikka on yritetty) joten sitä ei tarvinut yöllä koskaan lapselle tarjota.

EI lapsi sitä yöpulloa enää tuossa iässä tarvitse...

[QUOTE="Suvi";23469321]Oikeesti!!! Että kuuluu asiaan nousta ilmeisesti monta kertaa yössä ylös antamaan 10kk lapselle tuttia!!!!???? No ei todellakaan. Lapsihan nukkuu paremmin kun ei heräile yössä sataa kertaa tutin takia. Vanhempien laiskuutta kun eivät vierota lasta tuon ikäisenä. Vai kenen etua tuossa haetaan??? Ei lapsen ainakaan.[/QUOTE]

Onkohan sulla lapsia? Pieni lapsi tarvii vielä tuttia ja jos ei osaa sitä itse laitta, niin jonkuhan se on noustava suuhun laittamaan???!!! Ei noin pientä tarvi vierottaa.

[QUOTE="Suvi";23469321]Oikeesti!!! Että kuuluu asiaan nousta ilmeisesti monta kertaa yössä ylös antamaan 10kk lapselle tuttia!!!!???? No ei todellakaan. Lapsihan nukkuu paremmin kun ei heräile yössä sataa kertaa tutin takia. Vanhempien laiskuutta kun eivät vierota lasta tuon ikäisenä. Vai kenen etua tuossa haetaan??? Ei lapsen ainakaan.[/QUOTE]

Minäkin tutitan 10-kuistani yhdestä kymmeneen kertaan yössä. Eli taidan olla aika laiska äiti! :D

Mä en ikinä noin pientä vauvaa voisi huudattaa. Ensimmäisinä öinä lapsella kuitenkin olisi nälkä öisin vaikka sen jälkeen lopettaisi yösyötöt (jos siis lopettaisi, kaikki eivät sitä tee) eikä puolivuotias kykene mitenkään ymmärtämään ettei se muka olisi vakava asia. Puolivuotiaalle näläntunne ja se, ettei äiti anna ruokaa, voi olla aika raju yhdistelmä. Eihän sitä virallisesti edes suositella, vaan sanotaan, että aamuyöstä vielä kaipaavat ruokaa.

Eikö sitten isä voisi hoitaa yöheräämiset, edes osan viikosta? Ymmärrän kyllä, ettei hän pientä halua kiduttaa.

:D Ihana <3

Meillä meni yösyöttöjen lopetukset tosi helposti. Ei lapsi huutanut yöllä nälkäänsä. Parina yönä silittelin takaisin uneen ja sillä nukahti. Mutta tietysti lapset on yksilöitä. Minä olin "laiska" -äiti etten vain yksinkertaisesti jaksanut herätä öisin enää, kun olin päivät sitten ihan tilt.

[QUOTE="vieras";23469349]Onkohan sulla lapsia? Pieni lapsi tarvii vielä tuttia ja jos ei osaa sitä itse laitta, niin jonkuhan se on noustava suuhun laittamaan???!!! Ei noin pientä tarvi vierottaa.[/QUOTE]

Kyllä minulla on lapsia ja vieläpä tasapainoisia, fiksuja ja koulunsa hyvin käyviä. Nuorin on 9v. Meilläkään ei kukaan lapsisat ole syönyt tuttia, onneksi, vaikka on tarjottu. Tutit saattavat aiheuttaa mm korvatulehduksia ja ulkonevia hampaita, joita käsittääkseni on 10kk ikäisillä lapsilla. Ja vieläkään en sanut esim arvon vastaajalta vastausta siihen, että kenen etu on että lapsi syö tuttia yöllä?

[QUOTE="Suvi";23469464]Kyllä minulla on lapsia ja vieläpä tasapainoisia, fiksuja ja koulunsa hyvin käyviä. Nuorin on 9v. Meilläkään ei kukaan lapsisat ole syönyt tuttia, onneksi, vaikka on tarjottu. Tutit saattavat aiheuttaa mm korvatulehduksia ja ulkonevia hampaita, joita käsittääkseni on 10kk ikäisillä lapsilla. Ja vieläkään en sanut esim arvon vastaajalta vastausta siihen, että kenen etu on että lapsi syö tuttia yöllä?[/QUOTE]

No meillä tutti on se mikä rauhoittaa, vallankin nyt kun niitä hampaita tehdään ja ikenet on kipeät ja kutiavat. En nää mitään syytä miks pitäis siitä yötutista vierottaa.

No meillä tutti on se mikä rauhoittaa, vallankin nyt kun niitä hampaita tehdään ja ikenet on kipeät ja kutiavat. En nää mitään syytä miks pitäis siitä yötutista vierottaa.

Sä oletkin Maira täällä varmaan ainut fiksu kuka ottaa asiat asioina eikä provosoidu eriävästä mielipiteestä :D ! Huomasin vaan itse että muutaman yön jälkeen kun jätin pullot ja muut antamatta (ja jaksoin valvoa), meillä kaikki, myös vauva, nukkui keskeytyksettä koko yön. Silloin myös koko vauvan päivärytmi muuttui ja kaikki meni sujuvammin. Tietenkään kaikilla ei mene samalla tavalla, mutta mutta...

Minulla syynä jättää yösyötöt pois oli se että en kertakaikkiaan enää jaksanut yöheräilyjä. Jos joku toinen jaksaa niin mikäs siinä. Aloittaja kuitenkin kokee ettei jaksa, joten kannustan ehdottomasti kokeilemaan yösyöttöjen poisjättämistä, sillä voi saada rauhoitettua yöt tosi nopeastikin!

[QUOTE="vieras";23469349]Onkohan sulla lapsia? Pieni lapsi tarvii vielä tuttia ja jos ei osaa sitä itse laitta, niin jonkuhan se on noustava suuhun laittamaan???!!! Ei noin pientä tarvi vierottaa.[/QUOTE]

Mitenhän lapset ikinä onnistuivat säilymään hengissä vielä silloin, kun tutteja ei ollut olemassakaan...

Meidän poika Ei noin 5kk-6kk vanhasta enää tainnut syödä yöllä lainkaan. Aamun ensimmäinen maito oli kyllä varhain, joskus viideltä. Korviketta joi. Jossain vaiheessa sitten yöt kuitenkin alkoi mennä siihen, että sain laittaa tuttia 15 kertaa yössä suuhun ja itsellä paloi sitten päreet. Milloinkaan muulloin tutti ei juurikaan kiinnostanut. 7kk vanhana vierotin pojan tutista. Kaksi yötä huusi, kolmantena ei. Ja edelleenkään ei alkanut syödä öisin. Kerran kai vauvarokon aikaan olen syöttänyt yöllä. Tuttipullosta vierotti käytännössä itse itsensä tasan vuoden vanhana.

Tutti on totaalisen turha keksintö! Vierota ihmeessä yösyömisestä sekä tutista!

No ensinnäkin, se joka hoitaa hommat, tekee lopulliset päätökset. Tottakai kasvatusmetodeista keskustellaan, mutta jos se, joka joutuu työn oikeasti tekemään on erittäin vahvasti jotain mieltä, niin hän tekee lopullisen päätöksen. Jos se ei kelpaa toiselle, niin toinen voi hoitaa homman ihan niin kuin itse haluaa, eli tässä tapauksessa herätä itse.

Yhteistyössä