Isä vanhempainvapaalla pienen vauvan kanssa? Kokemuksia kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfgh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfgh

Vieras
Minkä ikäinen vauva oli kun lähdit töihin, ja isä jäi kotiin vauvan kanssa?

Jatkuiko imetys vielä sen jälkeen?

Miksi lähdit töihin?

Kuinka pitkä työpäiväsi oli, eli kauanko olit poissa vauvan luota?

Kaksi lasta ja molemmat olle 6kk kun töihin menin, toista vielä imetin. Lähdin töihin koska minusta isällä on samanlainen oikeus olla kotona lapsen kanssa kuin äidilläkin. Työpäivät vaihteli 6 ja 9 tunnin välillä, eli "pahimmillaan" olin vauvan luota pois 9,5 tuntia päivässä.

Vauva oli 5kk, kun lähdin opintoihin ja isä jäi kotiin. Olin poissa max. 6h, yleensä neljä. Imetin vielä, eikä sen suhteen tullut ongelmia.
Mies halusi jäädä kotiin lapsen kanssa ja minä halusin opiskella. Side heidän välillään muodostui tuona aikana todella tiiviiksi ja meille se sopi erittäin hyvin.

No, meillä ei isä ihan vanhempainvapaalla ole lapsen kanssa, mutta itse menin töihin heti kun äitiysloma loppui. Isä jäi siis hoitovapaalle. Meille oli alusta asti selvää että isäkin saa mahdollisuuden olla pois töistä ja lapsen kanssa kotona, näin se sujui jotenkin helpoiten. Töihin kun piti poissaolo ilmoittaa jo niin hyvissä ajoin (minun eli äidin siis), eikä esikoisen vanhempina etukäteen tiedetty yhtään, että onko äidin ylipäätään mahdollista mennä aiemmin töihin. Teen ihan normaalia työaikaa, päivittäin siis pois n. 8,5h. En imetä enää, maito loppui vauvan ollessa n. 7,5kk. Jos imettäisin, olisin vieroittanut ennen töihin menoa, kun mulla vuorotyö eikä siis olisi voinut mitään säännöllistä, esim iltaimetystä pitää enää.

En pidä mahdottomana ajatuksena että toisen lapsen kohdalla jaettaisiin jo vanhempainvapaakin ja menisin siis itse töihin aiemmin. Itse asiassa se on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, minä kun tienaan enemmän kuin mieheni.

Vastauksena ihmettelijälle:
Olisin voinut jäädä, mutta isä on lapsen toinen huoltaja, ja toki hänelläkin on oikeus nauttia lapsen vauva-ajasta täysillä. Ei minulla äitinä ole oikeutta omia hoitovapaata yksin itselleni, jos isä haluaa noin vahvasti osallistua lapsen arkeen.

Vastauksena ihmettelijälle:
Olisin voinut jäädä, mutta isä on lapsen toinen huoltaja, ja toki hänelläkin on oikeus nauttia lapsen vauva-ajasta täysillä. Ei minulla äitinä ole oikeutta omia hoitovapaata yksin itselleni, jos isä haluaa noin vahvasti osallistua lapsen arkeen.

Juuri näin meilläkin. En koe olevani äitinä mikään ylijumala joka voi kieltää lapseltaa oikeuden isään.

-2kk

-Ei

Miksi lähdit töihin?
-Koska halusin, ja koska mun mielestä miehellä on yhtäläinen oikeus elää arkea lasten kanssa ja pitää breikkiä työelämästä. Harvalla perheellä on varaa sentään molempien vanhempien lusmuilla himassa, meillä ei ainakaan.

-Työpäivät on 2-12 tuntia, tosin 12 tunnin päivän teen kahdessa tai kolmessa pätkässä, eli käyn välillä kotona.

Meillä on kolme lasta, mies on ollut kh-tuella jokaisen lapsen kanssa.
Olin kotona ensimmäisen lapsen kohdalla vuoden, toisen lapsen 9kk ja kolmannen 10kk.
Se oli meidän yhteinen päätös, mies halusi jäädä kotiin ja musta oli kiva mennä töihin. Luonnollista. :)

Minä lähdin töihin kun ukkeli oli 4kk, eli tein 3 pv viikossa, normi päiviä. Isä oli nuo
päivät lapsen kanssa.Imetys loppui tuossa muutama viikko sen jälkeen kun aloitin työt.
Töihin lähdin ihan omasta halusta. Eli oli sopivasti molempia :)

Miksi äiti ei voi jäädä vauvan kanssa? Varsinkin jos imettää vielä, ei mitään järkeä.

Meillä isä halusi jäädä, ja omasta mielestäni se oli enemmän kuin hyvä juttu. Uskon että aivan erilailla ovat saaneet tytön kanssa suhteen heti ensi alkumetreiltä läheiseksi, kun isä on "pääasiallisena" myös ottanut vastuuta hoidosta heti alusta alkaen. Meillä tyttö oli siis 6kk, imetin tuolloin vielä iltaisin ja aamuisin, mikä mielestäni oli ihan riittävää. Alkuun pumppasin jonkun verran, niin että päivisinkin oli äidinmaitoa tarjolla, mutta se tapa jäi aika pian.

Vauva oli 4kk.

Jatkui. Työpäiväni olivat yleensä vain 5-6 tuntia.

Miksi lähdit töihin?

Halusin mennä. Lapsi oli kolmas ja kahden ensimmäisen kanssa olin kotona vuoden per lapsi. Oli ollut puhe, että kolmannen hoitaa isä.

Tämähän tuli jo: yleensä 5-6 tuntia. Nyttemmin olen ollut pois vuorokausiakin (ja imetys jatkuu silti).

[QUOTE="vieras";23227155]Tekikö teillä isä myös kotityöt hoiyovapaalla vai jäikö ne teidän hoidettavaksi kun töistä pääsitte?[/QUOTE]

Yhtä paljon kuin itse tein äitiyslomalla. En kyllä ollut silloinkaan sillä linjalla, että KAIKKI kotityöt kuuluvat sille, joka on kotona, koska lapsen hoitaminen vie kuitenkin aikaa. Mutta joo, esim. päivittäiset tiskit ja pyykinpesu kyllä kuuluvat sille, joka on kotona. Isommat siivoukset voidaan hoitaa yhdessä.

Reilun vuoden ikäinen oli, imetin vielä 1-3krt päivässä, yleensä töiden jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Teki yleensä ruuan ja vähän siivoili, jäi hommia vähän mullekin. Mutta niinpä jäi sillekin, kun minä olin lapsen kanssa kotona. Työpäivä 8h+pitkät työmatkat eli poissa olin 8-10h. Mies halusi jäädä kotiin vuorotteluvapaalle ja mä jo kaipasin töihin ja taloudellisesti toisen vaan on pakko olla töissä.

[QUOTE="jebulis";23227169]Vauva oli 8kk kun menin isäkuukaudeksi töihin lepäämään, imetys oli loppunut pari kuukautta aiemmin.[/QUOTE]

Millainen työ sinulla on? Minulla tuo kuukaudeksi töihin palaaminen olisi aika pelleilyä, koska äitiyslomalle jäädessäni kaikki käyttäjäntunnukseni ja oikeuteni kaikkiin järjestelmiin suljettiin (rahansäästöä, kun ei tarvitse maksaa lisenssejä), myös työkännykkäni liittymä suljettiin kokonaan. Eli jos menisin töihin, minulle pitäisi perustaa kaikki oikeudet uudelleen vain muutaman viikon takia JA tod.näk poissoloni aikana myös osa järjestelmistä on muuttunut, eli minut pitäisi vielä häthätää kouluttaakin niihin.

Voinko vain olla ilman rahaa kotona mieheni pitäessä isäkuukautta?!

[QUOTE="Peppi";23228472]
Voinko vain olla ilman rahaa kotona mieheni pitäessä isäkuukautta?![/QUOTE]

Kyllä voit olla. Tai sitten pidät lomia pois jos sellaisia on kertynyt. Mutta on siis mahdollista olla kotosalla"tekemättä mitään" isäkuukauden aikana.

Kyllä voit olla. Tai sitten pidät lomia pois jos sellaisia on kertynyt. Mutta on siis mahdollista olla kotosalla"tekemättä mitään" isäkuukauden aikana.

Kiitos tiedosta, tämä on mietityttänyt minua kovasti. Kyllä mulla jonkin verran on pitämättömiä lomia, mutta ei missään tapauksessa sellaista määrää että voisin olla vuosilomalla koko isäkuukauden ajan (se taitaa olla miehelläni 6 viikkoa, kun annan vanhempainvapaan kaksi viimeistä viikkoa hänelle).

Eli minä voin joko olla lomalla tai muuten vaan hengailla kotona samanaikaisesti kun mieheni pitää isäkuukautta.

Jos muuten mieheni haluaa siirtää isäkuukautta niin, ettei se ala heti vanhempainvapaan päätyttyä, niin meneekö homma sitten niin että minä aloitam normaalisti hoitovapaan (jos en vuosilomia halua siinä välissä pitää) ja se hoitovapaa sitten katkeaa minun osalta kun miehen isäkuukausi alkaa?

Mies voi pitää isäkuukaudesta ihan sen verran kuin haluaa, kaikkia kuutta viikkoa ei tarvitse pitää. Meillä piti molemmista 4 vkoa, tosin esikoisesta ei ollut muuta mahdollisuuttakaan. Mä olin kummankin kuun töissä. Sillon mä sain itselleni rahaa ja kumpikin pääsi myös näkemään ja kokemaan kunnolla sen toisen osan. Mä muistin taas että se ei aina ole niin hienoa käydä töissäkään kiireineen, ja mies huomas että kotona ollessa ei todellakaan vaan maata sohvalla ja syljeksitä kattoon. :D

Useimmat kenet mä tunnen ja on olleet kotona miehen isäkuukauden ajan, ovat hoitaneet kaikki kuten aiemminkin. Eli mies on lomaillut ja nainen hoitanut lapset ja kodin.

Menin töihin vauvan ollessa 3kk. Isä halusi jäädä kotiin oltuaan työelämässä ja samassa työpaikassa jo melkein kymmenen vuotta ja toisaalta minun vastavalmistuneena opettajana oli tärkeää päästä töihin syksyllä, vanhempainvapaa kun olisi päättynyt kevättalvella jolloin töiden saanti olisi ollut tosi vaikeaa ja olisin tippunut sijaistuslistoillakin hännille. Imetystä jatkui puoli vuotta töihin paluuni jälkeen. Imetin ennen töihin lähtöä, pumppasin pari kertaa työpäivän aikana ja imetystä taas heti kun palasin kotiin. Hyvin sujui. Nyt toisen lapsen kohdalla aiomme toimi samoin.

Yhteistyössä