Isä tarvitsee valtakirjan saadakseen alaikäisen lapsen lähetyksen postista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen kovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen kovasti

Vieras
Luin tällaisesta jutusta Hesarista pari päivää sitten ja tuntui aika pöyristyttävältä. Isä ei siis ollut saanut postista alaikäiselle lapselleen osoitettua kirjattua kirjettä ilman lapselta saatua valtakirjaa...

Mitä mieltä? Minä ainakin ottaisin herneet nenään, jos katsottaisiin, että alaikäinen lapsi on kykenevä valtakirjalla valtuuttamaan kenet hyvänsä hoitamaan asioitaan. Johan tuo on lainvastaistakin.

Meille kävi myös kerran niin että lapsemme kummitäti lähetti ulkomailla töissä ollessaan 1v syntymäpäiväpostia kirjattuna sen maan erilaisen ja epävakaan postin toiminnan takia. Täällä suomessa kun minä menin postia hakemaan, vaati virkailija vastaanottajan allekirjoitusta ja häntä eli lasta hakemaan koska hänen nimellään posti tuli. Minä väänsin rautalangasta että vastaanottaja on yksi vuotias ja häneltä ei vielä allekirjoitus onnistu ja hän ei voi tulla sitä yksin hakemaan ja en sen takia viitsisi lähteä häntä sinne postiin hakemaan kotoa. Ei millään meinannnut antaa postia eikä uskoa asiaa. Aikani tappelin ja takana olevat jonottajat jo alkoi naureskella virkaintoiselle postitätille ja ehkä ympäristön paineen alla lopulta suostui antamaan ja kun hain hänelle autosta lapseni kelakortin, jolla pystyin "todistamaan" lapsen iän. Hän jankkasi vain että kun ei tätä voi luovuttaa kuin vastaanottajalle tai valtakirjalla toiselle hakijalle.... :)

Onkohan ylipäätään järkevää kovin pienelle laittaa kirjattua kirjetta? Normaalin paketinhan kyllä saa, mutta kirjattua ei. Ja jos taasen isommasta kyse, niin sille lapsellehan se kirje on, joten tietenkään ei vanhempi voi ilman valtakirjaa sitä saada, muutenhan koko idea kirjatusta romahtaisi.

Taitaa postin tädeiltä ja sediltä olla terveen järjen käyttö hukassa ja samoin lainsäädäntökin. Eihän alaikäinen edes saa valtuuttaa ketään. Holhooja on sitä varten, että hoitaa alaikäisen asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Onkohan ylipäätään järkevää kovin pienelle laittaa kirjattua kirjetta? Normaalin paketinhan kyllä saa, mutta kirjattua ei. Ja jos taasen isommasta kyse, niin sille lapsellehan se kirje on, joten tietenkään ei vanhempi voi ilman valtakirjaa sitä saada, muutenhan koko idea kirjatusta romahtaisi.

Tämä kirje oli kai tullut pankista.
Mutta kun alaikäinen ei saa/voi valtuuttaa ketään, niin alaikäisen valtakirja hyväksyttäessä toimitaan kyllä lainvastaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja nep:
Postisalaisuus ei liity mitenkään ikään eli vanhempi ei saa ilman valtakirjaa lapsensa kirjattua kirjettä. Mitä erikoista tässä nyt on?

Katsopa aikaisemmat kirjoitukset. Mitenköhän lapsi voisi valtuuttaa vanhempansa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Tämä kirje oli kai tullut pankista.
Mutta kun alaikäinen ei saa/voi valtuuttaa ketään, niin alaikäisen valtakirja hyväksyttäessä toimitaan kyllä lainvastaisesti.

Miksi ei noita kirjattuja kirjeitä voisi suoraan lähettää lapsen huoltajalle
:/

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
No miksi tavallisen paketin saa ilman valtakirjaa. Saa kenen vaan paketin jos on se osoitekortti mukana. voihan nissäkin olla vaikka mitäarvokasta ja nåäin sitä postistatavaraa katoaa

Eikös sen kirjaamisen peruste ole se, että kirjatun kirjeen lähettäjä tällöin varmistuu siitä, että kirjeen saaja varmasti kirjeen saa. Kun kirje on allekirjoitettu ja haettu postista, ei saaja voi enään valittaa, ettei kirje ole tullut perille.

Tavallisen kirjeen kanssa se on aina tuuripeliä ja sä voit esim. valittaa karhukirjeen saatuasi, ettet ole laskua koskaan saanut..., mutta jos lasku olisi laitettu kirjattuna, niin sellaista vaihtoehtoa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja op:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen kovasti:
Johan tuo on lainvastaistakin.

Jaa, millähän tavalla se on lainvastaista?

Katso esim. asiasta aiemmin tehty päätös, jos et usko:

Holhoustoimilain (442/1999) 2 §:n mukaan lapsi on vajaavaltainen 18
ikävuoteen asti. Edunvalvoja on lapsen laillinen edustaja, jolla on oikeus
käyttää puhevaltaa edustamansa lapsen omaisuutta ja taloudellisia asioita
koskevissa oikeustoimissa. Lain mukaan vajaavaltaisen asioista huolehtii
siis pääsääntöisesti edunvalvoja.

Edunvalvojalla on ilman päämiehensä suostumusta oikeus avata sellaisia päämiehelleen saapuneita kirjeitä tai niihin rinnastettavia suljettuja viestejä, joiden voidaan lähettäjän nimen tai muun erityisen seikan perusteella päätellä koskevan asiaa, josta edunvalvojan tulee huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:
Sama on väestörekisterissä (osoitteenmuutos). Likka muutti opiskeluasuntoonsa ja koitin soittaa osoitteenmuutoksen, en voinut... Tyttö itse soitti tehdäkseen ja varmennuskysymys oli 16-vuotiaalta "mikä oli osoitteesi 3-vuotiaana". Tyttöpä tuohon totesi:" Tää on maksullinen palvelu... haista ämmä p***a" ja läppäs puhelimen kiinni. Sitten tehtiin muutos sillai että äitinä olin vieressä kysymykseen vastaamassa ja annoimme tosi suloisen palautteenkin lopuksi :saint:

Oikeesti :o? Mun mielestä sun tyttäresi olisi ansainnut tosi suloista palautetta asiattomasta käytöksestään.

pyydettiin jouluna valtakisrja kun hain lapseni paketin postista jonka mummo oli sitten mennyt laittamaan kirjattuna kirjeenä:(
Kiva siinä sitten lähteä kotiin täyttämään lappua kun poikakin koulussa.
Sama kävi tuossa alkusyksystä kun miehen pakettia hain niin (lähipostimme oli silloin vielä toiminnassa) täti ei suostunut antamaan pakettia minulle ei vaikka mies puhelimessa selventi ettei itse pääse töistä ja minä sen saan hakea,no ei auttanut kuin kijoittaa itse tuo valtakisrja ja mennä toisen tätin luukulle loppupäivästä,
tämä oli vain siitä inhottavaa kun jos en olisi saanut pakettia haettua niin paketin lähettäjä olisi silloin laskuttanut tuostakin erikseen:(

Mistä posti tai ap voi nimen perusteella olettaa, että kyseessä on ala.ikäinen ja nimenomaan kyseisen hakijan lapsi? Jos Matti Näppäräinen(aikuinen mies) käy postissa hakee Ville Näppäräisen(ala.ikäinen lapsi) postia niin oletko ap varma, että tuo Ville on Matin lapsi?

Kävin hakemassa lapsen passin tuossa yksi päivä postissa, sen saa siis kirjattuna kirjeenä postiin. Kirjattu kirje pitää luovuttaa henkilökohtaisesti kyseiselle henkilölle, jonka pitää sen vastaanottaminen allekirjoituksellaan kuiteta. Tästä voi poiketa, mikäli kirjeen noutajalla on kirjeen vastaanottajan allekirjoittama valtakirja.

Eli kyllä, otin 1-vuotiaan postiin mukaan noutamaan kirjettään, koska ei hän oikein osannut minulle valtakirjaa tehdä. 1-vuotiaalla olisi pitänyt kuulemma olla henkkarit mukana (kas kun ne ainoat oli siellä kirjatussa kirjeessä) ja teoriassa hänen olisi pitänyt kuitata vastaanottamansa lähetys :D :D :D Äkäinen postivirkailija sanoi minulle että "no allekirjoita sinä nyt sitten tämä!".

Jösses.

[QUOTE="vieras";28358558]Kävin hakemassa lapsen passin tuossa yksi päivä postissa, sen saa siis kirjattuna kirjeenä postiin. Kirjattu kirje pitää luovuttaa henkilökohtaisesti kyseiselle henkilölle, jonka pitää sen vastaanottaminen allekirjoituksellaan kuiteta. Tästä voi poiketa, mikäli kirjeen noutajalla on kirjeen vastaanottajan allekirjoittama valtakirja.

Eli kyllä, otin 1-vuotiaan postiin mukaan noutamaan kirjettään, koska ei hän oikein osannut minulle valtakirjaa tehdä. 1-vuotiaalla olisi pitänyt kuulemma olla henkkarit mukana (kas kun ne ainoat oli siellä kirjatussa kirjeessä) ja teoriassa hänen olisi pitänyt kuitata vastaanottamansa lähetys :D :D :D Äkäinen postivirkailija sanoi minulle että "no allekirjoita sinä nyt sitten tämä!".

Jösses.[/QUOTE]

Ai niin, soitin etukäteen postiin ja kysyin, niin tosiaan sen lapsen on oltava mukana. Mutta sitten postissa mietin, että hitostako se postivirkailija tosiaan tietää mikä mukula mulla on kainalossa, onko hän edes kirjeen vastaanottaja saati että olenko minä hänen huoltajansa.

Kirjattuun kirjeeseen vaaditaan vastaanottajan läsnäolo ja allekirjoitus tai valtakirja, jos vastaanottaja osaa kirjoittaa. Eli käytännössä ihan pikkulapsilta tätä ei vaadita. Säännöt on sääntöjä.

Yhteistyössä