isä kotona vs äiti kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
hmm, tosta toisesta ketjusta tuli vaan meileen että miten täällä ihmiset kokevat tuon kotona olemisen.. ku mun kuuleman mukaan se menee yleensä niin etä kun äiti on kotona, hän hoitaa lapset ja kodin mutta kun isä on kotona niin hän keskittyy lapsiin ja äiti hoita työn ja kodin.. en siis väitä että se olisi kaikilla ja aina näin :)
miten se teillä on mennyt/menee joilla isä on kotona...

itse kuulun siihen kastiin ihmisiä jotka ei jäänyt kotiin mammaloman jälkeen, tosin eipä se mieskään, tein kyllä vajaata listaa 5kk eli vain puolet ajasta töissä.. silloin sain hoitaa kaikki kolme, lapsen kodin ja työn :D
silloin kun mies oli pojan kanssa kotona niin hän oli vain lapsen kanssa... ja tämä tapahtui siis niinä öinä kun mä olin töissä, illalla 3tuntia ja aamulla 3 tuntia hereillä olo aikaa siis :D

Kyllähän se varmaan menee niin aika pitkälti. Esim. meidän ukolle ei kotoa äitinsä kyllä talousasioita edes opettanut joten yleensä kun tulen kotia niin se on kun pommin jäljiltä. Mutta miehillä on yleensä ollut hauskaa :D On tehty iskän kanssa sitä ja tätä. No, en mä siitä valita, hyvä kun voi olla kotosalla lomilla ja sairaan lapsen kanssa. Ja varsin mielellään on onneksi.

Mies oli kotona ja teki kaikki kotityöt kun lapsia oli 1 ja itse töissä. Itse kun tulin kotiin töistä, halusin olla pienen lapseni kanssa, enkä tehdä kotitöitä tai laittaa ruokaa.

Itse olin kotona kun lapsia 2 ja molemmille vanhemmille illalla sekä kotitöitä että lastenhoitoa, koska esikoinen tarvitse vanhempien kanssa omaakin aikaa joskus ja kotitöitä paljon enemmän myös, kun oli 2 lasta. Itse halusin myös joskus illalla keskittyä vauvaan joten mies sai hoitaa sekä esikoisen että kotityöt jossain välissä.

Meillä luultavasti menis niin, että mies keskittyisi eniten tähän koneeseen ja lapset menisi siinä sivussa, kotityöt jäisi kokonaan tekemättä... Lapsille laittaisi jotain ruokaa ja kävisi niiden kanssa pikaisesti ulkoilemassa, mutta paljon muuta tuskin tapahtuisi. Miehen pitäisi olla varmaan kuukausi yhtä soittoa kotona, että alkaisi kääntyä asioiden tärkeysjärjestys oikeinpäin ;)

Kyllä se aavistuksen oli enemmän töitä mulle. Ainakin alussa katsoin päivän ruokapurkit jonoon ja laitoin päivän vaatteet valmiiksi. Mutta kyllä se hetken päästä meni myös niin, että mä kysyin illalla, että mitä muksulle pitää antaa ruuaksi. Vaatteiden valinnasta kyllä pidän, ja mieskin oppi pian löytämään yhteensopivat kuteet. Tosin se taito on taas rapistunut nopeasti: "missä on sukat, missä on housut..."

Siivoaminen ja muut kotityöt&talon työt eivät kuuluneet mulle sen enempää kotona kuin töissäkään. Ne on hoidettu suurin piirtein puoliksi aina. Me hyväksytään purkit, einekset ja ulkoistettu siivous ;) Mies osaa laittaa ruokaa.

mies oli reilun puoli vuotta esikoisen kanssa kotona (8kk-1v2kk) ja kyllä se niin meni et mies hoiti lasta ja ehkä vähän kotia, ja mä hoidin opintoja ja kotia :)
ja nytkin, jos jää lasten kanssa kolmisin mun lähtiessä vaikkapa asioille niin takas tullessa täällä on majoja, palikkatorneja, autoratoja ja muuta ympäri kotia :whistle: kun taas mä monesti sorrun siivoamiseen ja "siinä sivussa"-leikkimiseen.

Meillä taas minä tulin valmiiseen ruokapöytään kotiin töistä ja mies hoiti melkein kaikki kodin työt. :)
Mutta kyllä siivoaa nytkin vaikka töissä käy ja minä kotona lasten lanssa.. laiska kun olen siivoamaan.. :D

Meillä se ei voisi olla mahdollista, että mies olisi kotona lapsen kanssa. Yrittäjällä pukkaa töitä niin paljon. Mutta jos mies on joitakin hetkiä kotona ilman minua lapsen kanssa, heillä on kyllä mukavaa ja lapsi saa huomiota. Mutta kun minä tulen kotiin, odottaa minua kotityöt, sotkut ja lapsen huomioiminen. Ilmankos lapsella on niin kivaa isänsä kanssa, kun isän "ei tarvitse" yrittää tehdä kotihommia samalla kun hoitaa lasta :/ No pääasia että edes hoitaa lasta silloin tällöin.

Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Kyllähän se varmaan menee niin aika pitkälti. Esim. meidän ukolle ei kotoa äitinsä kyllä talousasioita edes opettanut joten yleensä kun tulen kotia niin se on kun pommin jäljiltä. Mutta miehillä on yleensä ollut hauskaa :D On tehty iskän kanssa sitä ja tätä. No, en mä siitä valita, hyvä kun voi olla kotosalla lomilla ja sairaan lapsen kanssa. Ja varsin mielellään on onneksi.

Kyllä meilläkin se jotain ruokaa osaa loihtia eli monesti on ruoka valmista kun tulen, mut sit astia ei mene tiskikoneeseen ja vaatteet pyykkikoriin jne.

vuosi sitten syksyllä mies hoiti lapset kotona kun lähdin koulutukseen...

ensimmäisen parin viikon aikana pojat ei olleet syöneet muuta kuin valmis ruokia ja asunto oli kuin kaatopaikka...
ennen kuin mies otti itseensä niskasta kiinni... oli mukava tulla puhtaaseen kotiin jossa ruokakin oli valmiina :)
mies totesikin jälkeen päin että tajusi ettei kaikki kävele nenän eteen vaikka kuinka yrittäs ja oli todella arvokasta aikaa viettää lasten kanssa päivät.. jäisi varmaan uudestaankin muksut hoitaa kotiin jos olisi mahdollista...

Meillä mies oli kotona 3 kuukautta hoitamassa poikaa ja todellakin keskittyi VAIN lapsenhoitoon. Kotitöitä ei tehnyt (no, pojan kyllä ruokki, mutta siinä kaikki). Koti oli illalla töistä tullessani kuin pommin jäljiltä, vaikka edellisenä iltana olin siivonnut.

Nykyisin, kun ollaan kumpikin päivät töissä, niin pääsen vähemmällä, kun päivisin ei ole ketään kotona sotkemassa huushollia.

Meillä mies ollut hoitovapaalla 7kk nyt 3v ja 1,5v poikien kanssa. Ruuanlaitto on jäänyt edelleen minulle, koska mies ei tykkä laitta ruokaa. Koti on vähän sotkuisempi, mutta eipä kyllä meikäläisen ole tarvinnut monta kerta imuroida tän aikana. Mies kyllä siivoa yms.

Meillä minä kotona ja mies töissä, kotityöt hoidetaan yhdessä, eli meillä kotona olevan vanhemman tehtäviin kuuluu vain lastenhoito.

Toki ehdin enempi touhuilemaan ja tulee siivottua sellaista extraa mikä jäisi vähemmälle, mikäli olisimme molemmat töissä, mutta mitään odotuksia ei sen suhteen ole, että minun pitäisi tai jotenkin kuuluisi siivota miestä enemmän.

Veikkaan, että jos mies olisi se kotona oleva osapuoli, niin hän jopa saattaisi siivota ihan omasta vapaasta tahdostaan vielä minua enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Meillä kun mies oli lasten kanssa kotona, hoitui siinä samalla myös ainakin yhtä paljon kotihommia, kuin minulla ollessani kotona lasten kanssa, usein enemmänkin, mies on meistä tarmokkaampi.

Sama täällä. Itselläni siis vuorotyo.

ei valittamista - oikein mainioisti hoiti sekä lapsen ja kodin ne 11 kuukautta kun oli kotona. jäi mullekkin tekemistä työpäivän päätteeksi, muttä lähinnä siksi kun mies oli illat valmentamassa kumminkin.

Yhteistyössä