Isä kolmivuorotöissä, nukkumaanmeno lapsilla vaikeaa. Vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen kotiäiti, lapset ovat kotihoidossa. Isoin käy kerhossa pari kertaa viikossa. Isän työvuorot ovat kuusi päivää töissä (2x aamu,2xilta, 2xyö) ja sitten neljä vapaata. Muuten elo sujuu ihan hyvin, mutta isä tulee töistä/ lähteen töihin juuri kesken nukkumaanmenorumban.

Jos isä lähtee töihin, niin alkaa parku ja huuto ja epätoivo. Ovat väsyneitä ja muutenkin räjähdysherkkiä, sitten kun isä ilmoittaa lähtevänsä töihin, niin katastrofi on valmis.

Jos isä tulee töistä, niin lapset hyppäävät ylös sängystä eivätkä suostu menemään nukkumaan, koska pitää kertoa päivän kuulumiset ja vähän esiintyä ja halata isää ja päästä syliin ja .....

Miten teillä on ratkaistu tämä tilanne? Pitäisikö vaan suosiolla antaa lasten olla kauemmin hereillä isän iltavuoropäivinä, vai miten asian saisi hoidettua nätisti? Isoin joutuu kuitenkin heräämään aika aikaisin, jos seuraavana päivänä on kerhopäivä.

Toinen iso ongelma on nukkumaanmeno iltana, jolloin isä on poissa. Ensin itketään isää ja sitten alkoitetaan hyppely. Lapset riehuvat ja villitsevät toisiaan, tavallisesti laitetaan lapset nukkumaan vähän asteittain, koska yhdessä he tosiaan vaan kikattelevat ja eivät rauhoitu ollenkaan. Isä on kahden kanssa olohuoneessa ja minä lastenhuoneessa yhden kanssa. Sitten on seuraavan vuoro ja sitten vauva menee nukkumaan, kun menee nukkumaan. Mutta yksin ollessani olen ihan pississä noiden kolmen kanssa ja kello saattaa olla melkein kaksitoistakin ennen kuin rauha laskeutuu taloon.

Hei!

Minulla ei ole kokemusta tuollisesta tilanteesta, mutta uskon että on raskasta! Monenko aikaan isällä alkaa yövuoro/loppuu iltavuoro? Kymmeneltä?

Olisiko sinulla mitenkään mahdollista saada isommat nukkumaan jo ennen kuin isä tulee töistä, ja toisaalta laittaisitte yhdessä isommat nukkumaan ennen kuin isä lähtee?

Meillä mies tekee myös kolmivuoroa, mut ei oo ollut ongelmia, lapset menee nukkumaan ennen kuin mies lähtee ja ovat nukkumassa kun mies tulee töistä. Ovat tajunneet sen että jos on sänkyyn keretty niin sieltä ei nousta enää vaikka tuliskin isä sillon kotiin, joskus (tosi harvoin) jompi kumpi sanoo isälleen heipat jos on lähdössä töihin..
Minkäikäisiä lapsia teillä on?

Viestistäsi ei ilmene isän aikataulu tarkemmin, mutta luultavasti yrittäisin sumplia lasten nukkumaanmenon ennen isän töihinlähtoä ja ennen kotiutumista.

Tuohon nukutustaisteluun en valitettavasti osaa ottaa kantaa. Omat lapset ovat sen verran pieniä, ettei heidän kanssaan tarvitse vielä taistella. Jos joku tietää tähän toimivan keinon, kirjoitan sen varmasti muistiin tulevia katastrofi-iltoja varten.

Meillä oli sellainen sääntö, että lasten nukkumaan meno aikaan ei kukaan saa lähteä eikä tulla. Mies ei tehnyt vuorotyötä, mutta usein niin myöhään töitä, että oli tulossa just nukkumaan menon aikaan. Ja showhan siitä aina seurasi. Siksi meillä päädyttiin tähän ratkaisuun. Aika radikaalia, mutta meillä toimi loistavasti. Eli klo 19-21 kukaan ei tullut tai mennyt.

Meillä sama vuorosysteemi miehellä ja vähän samaa ongelmaa. Ei ihan noin pahaa, mutta siihen suuntaan. Meillä suurin ongelma on miehen yövuorot, että mies saisi nukkua myös. Aina täytyy menemiset miettiä niin, että lähdetään jonnekin pois kotoa nukkupäivinä. Nyt jo helpompaa, mutta vauva-aika oli hankalaa.

Ja se mikä meillä on hankalinta, on päivittäisen rytmin säilyminen. Mies menee ja tulee ja nukkuu miten sattuu ja minun pitäisi pitää lasten rytmit tasaisina. Aina ei oikein jaksakaan. :) Ehdin ennen lapsia tottua miehen työn "vapauteen" ja lasten tultua on pitänyt opetella elämään eri rytmiä miehen kanssa. Toisaalta tykkään tosi paljon vuorotyöläisen vaimona olosta, mutta on siinä eri haasteet kuin 8-16 töissä käyvillä.

Minkä ikäiset lapset?

Meillä lapset 1, 3, 6 ja 8v. ja isä tekee 3-vuorotyötä. Eli vuorot on 7-15, 15-23 tai 21-07. Ja paikkarivuoro vielä 16-21. Pääasiassa isäntä tekee noita iltapuolen ja yön vuoroja eli aika harvoin on aamussa ollenkaan.
Iltaviikkoina lapset on toki jo hyvinkin nukkumassa kun isä tulee (on kotona vasta 23.30 aikaan). Yövuoroon valmistautuu ja lähtee niillä main kun lapset menee nukkumaan eli 21.30 ja silloin halit ja pusut hoidetaan ennen kuin isi lähtee ja petistä ei nousta vaikka kuulevat että isi menee ovesta.
Paikkarivuoron jälkeen isä on kotona n. 21.30 ja koululainen saattaa sinnillä odottaa että isi tulee ja käy vielä halimassa ja suukottamassa, mutta menee sitten ihan ok nukkumaan. Pienet on unessa jo tuolloin.

Minä siis lähtisin rukkaamaan nukkumaanmenoja... jos kyse siis vuoroista jotka alkaa/päättyy 21-22 aikaan. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole jos ei tän hetken tilanne ole perheelle sopiva.

Meillä vanhin on kohta viisi, sitten on kohta 3-vee ja vauva. Miehen töihinlähtö ja sieltä takaisintulo osuu just kello ysiin. Eli vähän päivästä riippuen tulee puol ysistä ysiin ja lähtee samoihin aikoihin. Kahdeksalta olen yrittänyt lapsia saada sänkyyn, mutta se on liian aikaista.

Nukkumapäivät ovat meilläkin vähän ongelma. Aamulla nappasen lapset heti herättyä kainaloon ja painelen jonnekkin useammaksi tunniksi. Muuten isä ei saisi nukkua ollenkaan.

Yhteistyössä