Isä hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Tahtoisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia perheiltä, joissa isä on kotona hoitovapaalla ja äiti töissä. Kuinka on sujunut, ovatko isät viihtyneet ja miten äiti viihtyy töissä?

Meillä mieheni on nyt ollut pari kuukautta kotona 1v10kk vanhan tyttömme kanssa ja tarkoitus on jatkaa vielä ainakin ensi kesään. Olemme kaikki tosi tyytyväisiä tilanteeseen. Mieheni on mielellään välillä kotona lapsen kanssa kun takana on monia vuosia työelämässä ja minulla on huoleton olo töissä kun tiedän, että kotona pärjäillään. Ja tyttäremme on ikionnellinen kun saa viettää paljon aikaa isän kanssa.

Minä palasin töihin heti äitiysloman päätyttyä ja isä jäi kotiin 11-kuisen lapsen kanssa puoleksi vuodeksi. Teki kyllä hyvää isän ja lapsen suhteelle mutta mulle se oli tosi rankkaa aikaa. Muksu herätteli monta kertaa yössä ja jouduin monesti lähtemään töihin tosi vähillä yöunilla, mies kun ei lapsen kitinöihin herää. Töissä ei ollut lepotuokioita, hyvä kun joskus kiirepäivinä ehti kupin kahvia sipasta lennossa huiviin. Sitten tulin väsynä kaupan kautta kotiin jossa vallitsi melkoinen sekasorto eikä uusavuton mies tietenkään mitään ruokaa ollut laittanut. Eikun äitee hellan ääreen ja mies istui loppuillan tietokoneella koska hänen päivän työ oli tehty. Ja viikonloput mies viiletti harrastuksissaan niin tiiviisti että mun piti jättää oma jumppaharrastus pois kun ei mies halunnut ""omalla ajallaan"" tulla kotiin lasta hoitamaan.

Muuten olis toiminu hienosti, mutta meidän tilanteessa ei mun kannaltani mikään hyvä ratkaisu. Jos mies osaa ja haluaa hoitaa kotihommia niin varmasti toimii, mutta meillä ei käynyt systeemit yksiin niin hyvin =(.

Varsinaisesta hoitovapaasta ei ole kokemuksia, mutta meillä isä jäi kotiin 1-vuotiaan tytön kanssa kun minä lähdin opiskelemaan. Kaikki on sujunut täysin ongelmitta ja olemme erittäin tyytyväisiä ratkaisuun. Nautin opiskelusta ja vielä enemmän nautin yhteisestä ajasta lapsen kanssa nyt, kun se ei enää olekaan ympärivuorokautista. Mies oli ennen kotihoidontuelle jäämistään työttömänä, joten hänellä elämä muuttui ""huolettomammaksi"" kun voi nyt toistaiseksi olla ihan rauhassa eikä tarvitse metsästää töitä ja juosta haastattelusta toiseen.

Yhteistyössä