isä hoitajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti on ykkönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti on ykkönen

Vieras
Vauvaa hoidon pääasiallisesti minä miehen työrytmin vuoksi. Mies ei myöskään tunnu olevan kovin kiinnostunut hoidosta (en nyt kaipaa palautetta tyyliin "mitä te naiset oikein ajattelette, kun otatte tuollaisia miehiä, meillä mies tekee sitä ja tätä ja tuota...."). Kun käyn kampaajalla, jumpassa, joskus jopa kaljalla, niin mies tieteysti on lapsen kanssa. Mutta kun tulen takaisin poju yleensä huutaa aivan hirveästi eikä miehellä ole mitään keinoja häntä tyynnyttää. Poju ei ylipäänsäkään viihdy isänsä sylissä. Meillä käy joskus miesvieraita ja heidän sylissä viihtyy ihan hyvin. Olen yrittänyt opettaa miehelleni, että juttele sille lapselle, ota hellästi syliin, heijaa jne. jne. Ei se ota onnistuakseen. Toisaalta tuntuu, että mieheni kyllä haluaisi olla poikansa kanssa, mutta yhdessäolo on sitä itkemsitä ja huutamista. Muuttuuko tilanne iän myötä, kokemuksia? (mieluiten rakentavassa hengessä) Ja poju on nyt 9 kk vanha, syö kylläkin tissiä aika innokkaasti, sekin ehkä yks syy kaikelle.

Niin, toive oli, että kokemuksia mieluiten rakentavassa hengessä... Olikohan tuo edellinen sitten sitä?
Meillä tilanne hieman sama kuin teillä ap. Itse odotan kyllä, että lapsi kasvaa ja sitten asiat aukenevat ;) Mieheni sanoi tässä yksi päivä itse, että kunhan lapsi oppii puhumaan, niin sitten löytyy parempi tapa kommunikoida. Nyt hänestä tuntuu, että lapsi on kuin saippuakupla, josta ei saa otetta. Meilläkin pitkälle rakentunut tuo kommunikaatio rintaruokinnan pohjalle... Toiveita on täälläkin iän suhteen ja kokemuksia mielellään kuunnellaan.

Miehesi voisi osallistua hänen hoitoonsa esim hänen ja pojan kahdenkeskisillä kylpy/suihkuhetkillä, vaipanvaihdolla, syöttämisellä jne... tärkeintä on, että annat heille sen tilaisuuden tehdä sen aivan kahdestaan vaikka itse kotona olisitkin:)
Lapsesi kasvaessa isästä tulee hänelle yhtä tärkeä kuin itsekkin olet ja joidenkin miesten on vaan "hepompi" olla vanhempien jo vauva-ajan ohittaneiden lasten kanssa.

Meillä myös enemmän tekemistä on löytynyt, kun poika (3v.) on kasvanut. Lähinnä äiti jää nyt rannalle ruikuttamaan :(. Isän on helpompi tosiaan päästä osalliseksi enemmän tekemitä vaativissa jutuissa. Esim noi kylpyhetket on sellasia olleet meillä. Eli lapsella on muutakin huomionkohteita kuin se hoitaja ja se hoitaja, isikin, taas pääsee vähän niinkun "ujuttautumaan" lapsen maailmaan. Olipas sekava selvitys mutta toivottavasti ymmärrät pointin :). Pienemmän kanssa isi on kelvannut alun hankaluuksien jälkeen liinan kantajaksi. Eli poika (jo huikeat 1kk) viihtyy hienosti, kun isikin liinailee. Sylissä ollessa pitää olla äiti ja maidon tuoksu vissiin.

Uusimmat

Yhteistyössä