Irtisanoutuminen hoitovapaalla. Mites käy sit.....???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";24603658]mulle ainakin sanottiin että jos vuosi ennen hoitovapaata irtisanoutunut töistä niin ei he ala työkkäristä enää tommoisia selvittelemään kun aikaa on kulunut. Karenssia ei pitäisi tulla ja liitosta saan rahaa sitten kun ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi. Ja soitin ihan työkkäriin ja kysyin niin sanoivat näin.[/QUOTE]

Siis "vuosi ennen hoitovapaata"? Meinaatko siis, että pitäis irtisanoutua töistä vuotta ennenkuin hoitovapaa loppuu? Eli jos hoitovapaa loppuu kun lapsi tasan 3 v niin irtisanoutuu duunista, ku lapsi tasan 2 v? Ja sit ei siis ilmoittele mihinkään mitään ja nostaa vain sitä hoitovapaa-rahaa?

Selvittelin asiaa tässä muista keskusteluista (etsin googlesta). Eli näemmä riittää, että irtisanoutuu 4 kk ennen hoitovapaan päättymistä. Tällöin karenssi kuluu kokonaan hoitovapaan aikana. Eli karenssi alkaa juosta aina TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ, ei siitä, koska ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Mulla on siis 1kk irtianoutumisaika

Kotihoidontuki ei liity mitenkään siihen oletko töissä vai työtön. Kelan tätejä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että onko lapsesi silloin kunnallisessa päivähoidossa. Eli kotihoidontukea tulet saamaan siihen asti kunnes lapsesi täyttää 3v riippumatta siitä oletko irtisanoutunut, ilmoittautunut työttömäksi jne. Hoitovapaalla voit olla vain ja ainoastaan sillon kun sinulla on voimassa oleva työsuhde.
Irtisanoudut ja ilmoittaudut työttömäksi jolloin et ole enää hoitovapaalla vaan työtön työnhakija, joka samalla saa kelalta kotihoidontukea.
Sinuna irtisanoutuisin niin, että kaikkien mahdollisten karenssien ja liiton viivytysten aikana saat kotihoindontukea.
Tiedäthän, että ansiosidonnaista haetaan aina jälkikäteen. Eli karenssin jälkeen odottelet 2vko-4vko (riippuu liitosta?), jonka jälkeen pääset vasta lähettämään liitolle paperit.

Kotihoidontuki ei liity mitenkään siihen oletko töissä vai työtön. Kelan tätejä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että onko lapsesi silloin kunnallisessa päivähoidossa. Eli kotihoidontukea tulet saamaan siihen asti kunnes lapsesi täyttää 3v riippumatta siitä oletko irtisanoutunut, ilmoittautunut työttömäksi jne. Hoitovapaalla voit olla vain ja ainoastaan sillon kun sinulla on voimassa oleva työsuhde.
Irtisanoudut ja ilmoittaudut työttömäksi jolloin et ole enää hoitovapaalla vaan työtön työnhakija, joka samalla saa kelalta kotihoidontukea.
Sinuna irtisanoutuisin niin, että kaikkien mahdollisten karenssien ja liiton viivytysten aikana saat kotihoindontukea.
Tiedäthän, että ansiosidonnaista haetaan aina jälkikäteen. Eli karenssin jälkeen odottelet 2vko-4vko (riippuu liitosta?), jonka jälkeen pääset vasta lähettämään liitolle paperit.

Joo, tämän asian selvitin tuossa kanssa, eli saan kotihoidontukea olinpa sitten "töistä hoitovapaalla" tai työtön, kunhan lapsi ON KOTONA. Entä jos en ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja hoidan lapset kotona, saanko kotihoidontukea silloin (luultavasti saan). Eihän mun kannata ilmoittautua työttömäks hakijaks karenssiaikana? Koska en halua, että mulle osoitetaan työtä, koska tuona aikana olen perustamassa omaa yritystä.

Mites sit, eli pitää eka hakeutua työttömäks työnhakijaksi (jos yritys ei ole karenssin jälkeen vielä pystyssä), ja sit pistän liittoon ansiosidonnaisen hakemuksen?

Löysin tällaisen;

"Ei...
...Kun irtisanoudut ja ilmottaudut työttömäksi työnhakijaksi, alkaa karenssi siitä...

Tuo ei pidä paikkaansa, että erokarenssi alkaisi vasta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta. Se alkaa työsuhteen päättymisestä, ei muusta ajankohdasta.

Kysyjänhän ei kannata ilmoittautua työkkäriin niin kauan kuin aikoo kotonaan lastaan hoitaa. Joten karenssiaika menisi umpeen, vaikka ei olekaan työkkärin kirjoilla.

Toinen juttu on sitten se, jos on ilman hyväksyttävää syytä työmarkkinoilla 6 kk:n aikana vähemmän kuin 6 viikkoa, jolloin tulee kahden kuukauden karenssi. Mutta lapsen hoito on pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta, joten tuo karenssi ei koske kysyjää, vaan oikeus työttömyystukiin alkaa viikon omavastuuajan jälkeen.

Tuossa lainsäännös:

Työmarkkinoilta poissaolo

Työnhakijalla, joka on ollut välittömästi työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä edeltäneiden kuuden kuukauden aikana työmarkkinoilla vähemmän kuin kuusi viikkoa, eikä voi esittää pätevää syytä poissaololleen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien. Työnhakijan katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka ollut työvoimapoliittisessa toimenpiteessä tai ollut työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.

Henkilöllä on pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, vapausrangaistuksen, opintojen, lapsen syntymän, alle kouluikäisen lapsen hoidon, vammaisen tai vanhuksen hoidon tai muun näihin verrattavan syyn johdosta. "

Selvä homma,sain kaikki tiedot mitä tarvitsinkin. Eli irtisanoutua pitää viimeistään 4kk ennen hoitovapaan päättymistä (hoitovapaa päättyy, kun kuopus tasan 3 v). Tällöin 3 kk karenssi palaa hoitovapaan aikana, jona aikana saan kuitenkin nämä tuet mitä tähänkin asti. Kun lapsi täyttää sit sen 3 vuotta, loppuu kotihoidontuki ja hoitolisä ja silloin voin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja liittoon ja alkaa juosta ansiosidonnainen työttömyysturva heti ilman karensseja (koska karenssihan paloi jo aiemmin).

Nyt ymmärsit ap oikein! Eli irtisanoudu vaikka 4kk ennen hoitovapaan loppua, tosin en ymmärrä miksi et irtisanoudu heti sillä tilanne hoitovapaan pituuden kanssa voi muuttua, näin kävi itsellänikin. Työkkäriin voisit ilmoittautua työttömäksi 1kk ennen hoitovapaan loppua jotta ehtivät käsitellä asiasi etkä jää ns tyhjän päälle.

Näin olisin itse tehnyt ja kaikki oli keskusteltu työkkärin kanssa.

[QUOTE="Arwen";24603922]Nyt ymmärsit ap oikein! Eli irtisanoudu vaikka 4kk ennen hoitovapaan loppua, tosin en ymmärrä miksi et irtisanoudu heti sillä tilanne hoitovapaan pituuden kanssa voi muuttua, näin kävi itsellänikin. Työkkäriin voisit ilmoittautua työttömäksi 1kk ennen hoitovapaan loppua jotta ehtivät käsitellä asiasi etkä jää ns tyhjän päälle.

Näin olisin itse tehnyt ja kaikki oli keskusteltu työkkärin kanssa.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat, tällä "miksi et irtisanoudu heti sillä tilanne hoitovapaan pituuden kanssa voi muuttua" ? Millä tavalla tilanne voi muuttua? Mä olen siis hoitovapaalla vakiduunista, kunnes kuopus on 3 v. Ja mulla on omaan yritykseen liittyviä selvittelyjä tässä niin paljon, että en halua joutua työllistetyksi työkkärin toimesta, kun lapsikin on alle 3 v. Haluan siis hoitaa lapseni kotona ja yritys olisi myös kotona. Sehän tässä on pointtina myös, ei tarvi pitkiä työmatkoja käydä eikä lapsia tarvi laittaa päiväkotiin ollenkaan.

Käyttäisin tän lopun hoitovapaan asioiden järjestelyyn ja tarvittaessa jatkaisin sitä selvittelyä yms. ansiosidonnaisella. Ansiosidonnainen alkaa juosta sit, kun ilmoittaudun työmarkkinoiden käytettäväksi.

Tämä olikin hyvä ketju :), sain itsekin paljon tietoa samaisesta mieltä askarruttaneesta asiasta! Kiva saada "kapulakielikin" suomennetuksi, ei tota pykäläviidakkoa aina tajua ollenkaan...ja siksipä tarkistankin vielä sen, varmuuden vuoksi, eli kun irtisanoutuu 4 kk ennen hoitovapaan päättymistä, niin sinä aikana kuitenkin saa vielä kotihoidontukea?? Ja kuukausi ennen hoitovapaan loppumista ilmottautuu sitten työvoimatoimistoon..? Juu, näissä asioissa olen aasi...

[QUOTE="Vilukissa";24604026]ja siksipä tarkistankin vielä sen, varmuuden vuoksi, eli kun irtisanoutuu 4 kk ennen hoitovapaan päättymistä, niin sinä aikana kuitenkin saa vielä kotihoidontukea?? Ja kuukausi ennen hoitovapaan loppumista ilmottautuu sitten työvoimatoimistoon..? Juu, näissä asioissa olen aasi...[/QUOTE]

Joo, eli kotihoidontukea saa kaikki, jos täyttää nämä kriteerit 1) lapsi on alle 3 v ja lapsi hoidetaan kotona.

Muita kriteerejä ei ole.

Jos irtisanoudut duunista 4 kk ennenkuin lapsi täyttää 3v, niin sähän et sit enää 1 kk päästä irtisanoutumisestasi ole hoitovapaalla. Hoitovapaa termiä käytetään vain silloin, kun sä olet hoitovapaalla TÖISTÄ.

Mutta siis sit ilmoittaudut 1 kk ennenkuin lapsi täyttää 3 v niin sinne työkkäriin.

[QUOTE="aloittaja";24604047]Joo, eli kotihoidontukea saa kaikki, jos täyttää nämä kriteerit 1) lapsi on alle 3 v ja lapsi hoidetaan kotona.

Muita kriteerejä ei ole.

Jos irtisanoudut duunista 4 kk ennenkuin lapsi täyttää 3v, niin sähän et sit enää 1 kk päästä irtisanoutumisestasi ole hoitovapaalla. Hoitovapaa termiä käytetään vain silloin, kun sä olet hoitovapaalla TÖISTÄ.

Mutta siis sit ilmoittaudut 1 kk ennenkuin lapsi täyttää 3 v niin sinne työkkäriin.[/QUOTE]

Kiitos sinulle :). Tässä on mullakin edessä säätöjä tämän työelämän suhteen - mulla varsinainen umpisolmusöherö onkin - joten aiheellista tietoa sain yllin kyllin aloittamastasi ketjusta! Sinulle toivon hurjasti lykkyä omiin suunnitelmiisi ja tsemppiä :)!

[QUOTE="Vilukissa";24604069]Kiitos sinulle :). Tässä on mullakin edessä säätöjä tämän työelämän suhteen - mulla varsinainen umpisolmusöherö onkin - joten aiheellista tietoa sain yllin kyllin aloittamastasi ketjusta! Sinulle toivon hurjasti lykkyä omiin suunnitelmiisi ja tsemppiä :)![/QUOTE]

Kiitos samoin! :)

Yhteistyössä