Irtisanominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Osaisitteko neuvoa minua, miten minun tulisi toimia? Olen jäämässä työttömäksi työstäni, mutta minulla olisi mahdollisuus käydä tekemässä palkanlaskuhommia kerran tai pari kuussa firmassa, josta jään pois. Eli kannattaisiko mun tavallaan jäädä edelleen firmaan ja mulle tehtäis osa-aikainen sopimus vai mikä ois järkevintä? Mä oon aivan pihalla ja pitäs heti tänään ilmottautua työnhakijaksi, mutta pomokin on vähän epävarma, että miten tuo irtisanominen tulisi hoitaa. Irtisanooko hän minut kokonaan vai tekeekö sellaisen irtisanomisilmoituksen, jossa ilmenee, että muutun kokoaikaisesta osa-aikaiseksi. Tuleeko tässä jotain karensseja? Anteeksi tyhmyyteni.

Kun mun työsopimus vaihdettiin 5-päiväisestä 3-päiväiseksi niin siinä oli irtisanomisaika eli muutos tapahtui ilmoittamisesta kahden viikon kuluttua. Heti piti ilmoittautua työkkäriin ja sain soviteltua päivärahaa. Mutta, tästä on jo aikaa todella kauan eli kannattaa ottaa selvää tämän päivän käytännöstä.

Järkevintä, että ilmottaudut työttömäksi. Sitten teette uuden sopimuksen, jossa palkataan pariksi päiväksi kuussa. Jos alatte vanhaa sopimusta muuttamaan, ettekä katkaise työskentelyäsi selvästi, joudut kirjoittamaan työkkärille 500:n sivun mittaisen selvityksen liitteineen siitä, mikä tilanteesi on ja siltikin oikeutesi työttömyyskorvaukseen evätään.

Yhteistyössä