irtisanominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irtisanoutunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irtisanoutunut

Vieras
tietäisikö kukaan onko työntekijällä oikeus pitää lomapäiviä/pekkaspäiviä irtisanomisen jälkeen, vai onko oltava töissä kaksi viikkoa jos työnantaja niin vaatii? en löytänyt metalliliiton nettisivuilta vastausta...

Mutu-tuntumalla sanoisin, että luulen, ettei työnantajalla ole velvoitetta antaa lomapäiviä irtisanomisajaksi. Se irtisanomisajan tarkoitus on mun mielestä antaa työnantajalle aikaa hankkia uusi työntekijä sun tilalle.
Tietenkin voit yrittää neuvotella, että voit pitää lomaa sen kaksi viikkoa, mutta työnantajan ei varmaan ole pakko suostua siihen.

Soita sinne liittoon, niin voit saada paremman vastauksen! Sen takia liitot ovat olemassa, että neuvovat jäseniään!

itse irtisanoin itseni muutama vuosi sitten, kaupan alalla olin. mä pidin lomat ja menin yheks päiväks töihin et saa lomaltapaluu rahat. irtisanomispäivä oli siis lomien jälkeen mut irtisanomisajan olin lomilla. kaveri irtisano ittensä samoihin aikoihin samasta paikasta, niin et se ei pitäny lomiaan ja ne maksoi sille ne lomarahat mut ei paluurahoja.

Alkuperäinen kirjoittaja irtisanoutunut:
tietäisikö kukaan onko työntekijällä oikeus pitää lomapäiviä/pekkaspäiviä irtisanomisen jälkeen, vai onko oltava töissä kaksi viikkoa jos työnantaja niin vaatii? en löytänyt metalliliiton nettisivuilta vastausta...

Työnantaja voi pitää sinut töissä ja maksaa rahana lopputilin yhteydessä.

Työnantaja voi maksaa pitämättömät lomat lopputilissä, eikä hänen ole pakko antaa niitä pitää lomana. Hän voi vaatia sinua olemaan loppuajan töissä, jos vaikka seuraajalle täytyy jotain opettaa.
Olisit ensin jäänyt lomalle ja irtisanonut sen aikana niin saisit pitää lomasi.

Työnantaja voi pitää kiinni työvelvoitteesta. Mutta riippuu ihan työtehtävistäsi, kannattaako työnantajan määrätä tässä vaiheessa enää kovasti...

Yleensä noi asiat menee ihan sopimalla, siinä vaiheessa kun työsuhde loppuu niin ketään ei enää hyödytä tapella.

Yhteistyössä