Irja Askola:"Muslimit voisivat käyttää kirkkoa omiin tilaisuuksiinsa"

9mmm
Dialogia on käyty kaikkialla Euroopassa, Kanadassa, USA:ssa ja Australiassa. Edes Vatikaani ei ole jäänyt ulkopuolelle sen jälkeen, kun ryhmä Vatikaanin teologeja ja Egyptin muslimioppineita kävivät keskusteluja Roomassa vuonna 1970 ja Kairossa vuonna 1974 ja 1978. Keskusteluja kävivät myös ryhmä Vatikaanin teologeja ja Saudi- Arabialaisia muslimioppineita Roomassa vuonna 1974. Monet kirkkokunnat ovat myös usein kutsuneet muslimeja esittelemään Colombossa.
 
vierailija
Jumalan, laupiaan Armahtajan nimeen


Olen kiitollinen Jumalalle siitä, että olen lukenut KRISTITYN JA MUSLIMIN VUOROPUHELU –teoksen käsikirjoituksen ja siitä että minua on pyydetty kirjoittamaan johdanto tähän merkittävään kirjaan, joka avaa lukijan silmät. Jokainen vertailevasta uskontotieteestä kiinnostunut löytää kirjasta yllätyksiä, jotka saattavat kyseenalaiseksi aiemmin absoluuttisia totuuksia pidettyjä seikkoja.


Tri Hasan M. Baagilin teoksessa näkyy hänen huolellinen ja perusteellinen työtapansa, jonka ansiosta havainnot on esitetty selkeästi, ytimekkäästi ja perinpohjaisesti. Tutkittuaan kristinuskoa ja Raamattua neljän vuoden ajan, Tri Baagil, joka on harras muslimi, havaitsi että kristittyjen uskomusten välillä on perustavia eroja (Kolminaisuus, Jeesuksen jumaluus jne.) ja että he eivät tiedosta miten kirkon oppi on usein ristiriidassa itsensä kanssa! Tutkimuksen aikana käydyt Baagilin keskustelut kristittyjen pappien ja maallikkojen kanssa muodostavat tämän teoksen käyttövoiman.

Lukija tulee yllättymään siitä, että Raamatussa Jeesus (ROHK) ei koskaan väittänyt olevansa Jumala; että Jeesus ei kuollut ristillä; että Jeesuksen suorittamat ihmeteot olivat sellaisia, joita monet muut profeetat ja jopa ei uskovat suorittivat; ja että Jeesus itse ennusti profeetta Muhammedin saapumisen, rauha olkoon heidän kanssaan. Kaikki tämä on näytetty Raamatusta poimittujen lyhyiden, selkeiden lainausten avulla. Ilmeiset ristiriitaisuudet synnyttävät välttämättä seuraavan kysymyksen: Onko Raamattu Jumalan sanaa? Tri Baagilin tarkoitus ei ole tässä kirjassa pilkata kristittyjä, puhumattakaan siitä että hän haluaisi pilkata Jeesusta ja tämän oppeja. Ei, Jumalan nimeen! Tarkoitus on tuoda esiin se, että Jumalaan ja hänen profeettoihinsa kohdistuneet väärät syytökset, vääristely ja suoranaiset valheet ovat loukkaavia, halventavia ja halpamaisia.


KRISTITYN JA MUSLIMIN VUOROPUHELU tuo myös selkeästi esiin Islamilaisen näkemyksen asioista ja näyttää, miten 600 vuotta Jeesuksen jälkeen profeetta Muhammedille (rauha olkoon heidän kanssaan) ilmestyksenä annettu Koraani korjaa virheet, jotka tietoisesti tai tiedostamatta ovat päässet Jeesuksen tuomaan sanomaan.


Tämä kirja tuo arvokasta tietoa niin kristitylle kuin muslimillekin, varsinkin jos halutaan käydä dialogia näiden kahden uskonnon välillä. Jos Jumala niin tahtoo, tämä kirja auttaa muslimeja kutsumaan kristittyjä Islamin piiriin. Lisäksi kirja auttaa kristittyjä tulemaan paremmaksi tietoiseksi siitä, mitä Raamatussa todella sanotaan ja mitä Jeesus (ROHK) itseasiassa opetti. Muslimi toivookin, että ei-muslimi ottaisi vastaan Totuuden ja todistaisi Jumalan ykseyden ja sen, että Muhammed on Hänen palvelijansa ja sanansaattajansa.


Palkitkoon Jumala Tri Baagilin hänen hyvästä työstään pimeyden karkottamiseksi. Olkoon Jumalan rauha luonamme.
"Tutkittuaan kristinuskoa ja Raamattua neljän vuoden ajan, Tri Baagil, joka on harras muslimi, havaitsi että kristittyjen uskomusten välillä on perustavia eroja (Kolminaisuus, Jeesuksen jumaluus jne.) ja että he eivät tiedosta miten kirkon oppi on usein ristiriidassa itsensä kanssa! Tutkimuksen aikana käydyt Baagilin keskustelut kristittyjen pappien ja maallikkojen kanssa muodostavat tämän teoksen käyttövoiman."

Siis peräti 4 vuotta tutki kristinuskoa ja Raamattua. Kyllä nyt sinun täytyy kumartaa häntä ja osoittaa alamaisuutesi.
 
vierailija
"Tutkittuaan kristinuskoa ja Raamattua neljän vuoden ajan, Tri Baagil, joka on harras muslimi, havaitsi että kristittyjen uskomusten välillä on perustavia eroja (Kolminaisuus, Jeesuksen jumaluus jne.) ja että he eivät tiedosta miten kirkon oppi on usein ristiriidassa itsensä kanssa! Tutkimuksen aikana käydyt Baagilin keskustelut kristittyjen pappien ja maallikkojen kanssa muodostavat tämän teoksen käyttövoiman."

Siis peräti 4 vuotta tutki kristinuskoa ja Raamattua. Kyllä nyt sinun täytyy kumartaa häntä ja osoittaa alamaisuutesi.
hohhoijjaa jos et tajua mikä on dialogi ni ei jaksa tänään.
 
9mmm
ja mua on aina uskonnot kiinnostanut tutkimusmielessä ylä asteen papereissani historia 10 uskonto 9 :) joten kiinnostaa mitä mietteitä nuo asiat tuo mieleen kristityille ja miten echo suhtautuu siihen että vatikaanista asti on pyydetty heidän temppeliinsä tai mikä se oli se nimi esitelmöimään.
 
ton alun ei pitänyt ees tulla myönettäköön. mutta mikä tossa raamatusta lainatussa pätkässä oli soopaa? mut nyt mä lähen saunomaan

ennustiko jumala/jeesus muhammedin tulemisen? lue toi linkki.
Enkä lue mitään soopalinkkejä.

Joo menkööt muslimit pyllistelemään kirkkoihin mutta eiköhän ne paikat joissa kristityt oikeasti kokoontuu saa olla jatkossakin kristittyjen omia.
 
vierailija
Enkä lue mitään soopalinkkejä.

Joo menkööt muslimit pyllistelemään kirkkoihin mutta eiköhän ne paikat joissa kristityt oikeasti kokoontuu saa olla jatkossakin kristittyjen omia.
Olen ateisti, mutta olen samaa mieltä.

Mielestäni Suomi saa olla kiitollinen ja ylistää kristinuskoa siitä, että ennen vanhaan, ennen kristin uskon tuloa Suomeen, lapsia dumpattiin pitkin metsiä jos he sairastuivat, ja vammaiset jätettiin heitteelle tai suljettiin jonnekin. Ainoastaan vahvimmat selvisivät, koska he pitivät huolta vain itsestaan.

Kristinusko opetti meille lähimmäisen rakkaudesta ja huolenpidosta kaiken.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Raamattu sanoo aika yks'kantaan, että on olemassa vain yksi jumala. Ja raamattu kieltää: "älä pidä muita jumalia". Miten voi olla mahdollista, että tuo piispa puhuu paskaa ummet ja lammet?! Miten voi olla mahdollista, että tuollainen vitun leipäpappi saatana itse, saa pitää virkansa? Kas kun ei vittu saatananpalvontamenoja ole kirkkoon puuhaamassa. Kristinuskoisille on olemassa vain yksi jumala. Muut jumalat on paskaa, ne on on valejumalia, niitä ei ole oikeasti olemassakaan.

Potkut tolle lortolle HETI !!!!!!
 
9mmm
katolilainen paavi fransiscus antoi kehotuksen ottamaan seurakuntiinsa pakolaisia sanoista tekoihin. noh niinkuin aikoinaan papille kritisoin miks asunnottomat ei saa teiltä yö sijaa kun pötköttävät tyhjillään yöt. nyt tuli vastaus ja joustaminen siirränkin nyt ev.lut paperini katolilaisuuteen toi oli vastaus mistä olen kritisoinut. vatikaani ottaa kaksi perhettä. vuonna 2009 olin roomassailtapäivällä vatikaanissa rakastan visuaalisuutta. nooh siellä oli jonot yli satatuhatta helvetinn pitkä en jäänny jonottaa mut nyt meen se tunnelma on mystillinen ja kaunis näky ainaki se ulkopuoli.

miksi kuulun kirkkoon. ensinnäkin sain olla pääsyli kummi, juu mikään ei olisi mageempaa kuin tuleva vaimoni kävelisi tulen punaisessa mekossa alttarille ehkä ehkä ei :). lisäksi kirkkojen takia moni osaa lukea ja on ollut auttamassa sivistyksen kulkua.

ja omat mokamme myös kuin risti retkemme jonka paavi siunasi aika verbaalisesti verellisesti oliko tappakaa kaikki vääräuskoiset? ja kas kummaa isis ja boko ajaa tuoto yli 500 vuotta vanhaa linjaa. nämä koskevat islamisteja ei muslimeja mut ajanlaskullisesti mitä isis tulkitsee on 500 vuotta sitten. koska heidän mukaansa ajanlasku alkaa muhammedista. korjaus600. meni yli aiheen sori
 
vierailija
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/keljon-kirkko-oli-paivan-moskeija-ihmisilla-voi-toki-esiintya-ristiriitaisia-tunteita/2089137

Jyväskyläläisessä Keljon kirkossa juhlittiin ramadanin päättymistä. Joo, se kirkko on poistettu käytöstä, mutta eikö yhtään neutraalimpaa vuokrauskohdetta olisi voinut katsoa?

Tämä on Suomen uskoville myös varoitus. Kirkkoja tyhjenee, ja ne korvaa toinen uskonto. Olemme menettämässä Jumalan siunauksen Suomen yltä.
Tätä menoa joudutaan kaivamaan vanha testamentti esiin ja soveltamaan sitä yhtä kirjaimellisesti kuin muut omia pyhiä kirjojaan.
 
vierailija
Raamattu sanoo aika yks'kantaan, että on olemassa vain yksi jumala. Ja raamattu kieltää: "älä pidä muita jumalia". Miten voi olla mahdollista, että tuo piispa puhuu paskaa ummet ja lammet?! Miten voi olla mahdollista, että tuollainen vitun leipäpappi saatana itse, saa pitää virkansa? Kas kun ei vittu saatananpalvontamenoja ole kirkkoon puuhaamassa. Kristinuskoisille on olemassa vain yksi jumala. Muut jumalat on paskaa, ne on on valejumalia, niitä ei ole oikeasti olemassakaan.

Potkut tolle lortolle HETI !!!!!!
Muslimien, kristittyjen, katolilaisten ja israelilaisten Jumala on sama.
 
9mmm
ei barbaarimaisuuteen vastata barbaariudella. jos haluamme rakentaa luottamuksen, tulevaisuuden ja rauhan nimeen. sitä ei rakkenneta sorron yössä vaan vapaana kahleista. pelko on joka sinua kahlitsee vapauta itsesi ja löydät rakkauden . viha kalvaa tyhjyyttä ei viha ole tie se on kaivo. jonne hukkuu ja unohtaa rakkauden joka oli lahja.
 
p@ula
mähän laitoin kyssärin että missä mun mielestä askolalla oli moderni näkemys miten eri uskonnot voisivat lähentyä toisiaan ja avartaa maailmaa.
Onhan se yhdenlainen utopia, mut...
Kun niin moni asia perustuu syyllisyyteen, kuten tuossa elokuvassa, joka joidenkin mielestä voi ihan hyvin olla totta:
Pitää katsoa koko elokuva, Uskollinen puutarhuri.
 
Tajuatko että se jumala laittaa sen ruokateltan siihen siksi että pelastaisit lapses hengen, mutta ei, sä se haahuilet siitä ohi puolikuolleen lapsen kanssa ja annat sille kuolemantuomion.
Uskotko itse näihin juttuihisi vai trollaatko huvin vuoksi?
Millanen äiti noin tekisi, sitä paitsi et voi tietää miten toimisit, koska et ole koskaan ollut nälässä. Tekopyhää tekstiä. Jälleen kerran.
Tekopyhyys-kortti heitetty, läps.
Miten se, että uskoo/tietää Jumalan auttavan ihmeellisesti, on tekopyhyyttä? Sehän on sitä mihin Jeesus kannusti koko ajan.

En saa nyt sitä psalmi-kohtaa kopsattua mutta Daavid sanoi jotenkin näin, että "olen elämää nähnyt ja vanhaksi tullut mutta en ole koskaan nähnyt vanhurskaan lasten kerjäävän leipää." Juu eikä ne nyt tietty varastaneetkaan.

Jumala pitää huolen silloin, kun Hän meinaa pitää jonkun joka tapauksessa elossa.
 
vierailija
katolilainen paavi fransiscus antoi kehotuksen ottamaan seurakuntiinsa pakolaisia sanoista tekoihin. noh niinkuin aikoinaan papille kritisoin miks asunnottomat ei saa teiltä yö sijaa kun pötköttävät tyhjillään yöt. nyt tuli vastaus ja joustaminen siirränkin nyt ev.lut paperini katolilaisuuteen toi oli vastaus mistä olen kritisoinut. vatikaani ottaa kaksi perhettä. vuonna 2009 olin roomassailtapäivällä vatikaanissa rakastan visuaalisuutta. nooh siellä oli jonot yli satatuhatta helvetinn pitkä en jäänny jonottaa mut nyt meen se tunnelma on mystillinen ja kaunis näky ainaki se ulkopuoli.

miksi kuulun kirkkoon. ensinnäkin sain olla pääsyli kummi, juu mikään ei olisi mageempaa kuin tuleva vaimoni kävelisi tulen punaisessa mekossa alttarille ehkä ehkä ei :). lisäksi kirkkojen takia moni osaa lukea ja on ollut auttamassa sivistyksen kulkua.

ja omat mokamme myös kuin risti retkemme jonka paavi siunasi aika verbaalisesti verellisesti oliko tappakaa kaikki vääräuskoiset? ja kas kummaa isis ja boko ajaa tuoto yli 500 vuotta vanhaa linjaa. nämä koskevat islamisteja ei muslimeja mut ajanlaskullisesti mitä isis tulkitsee on 500 vuotta sitten. koska heidän mukaansa ajanlasku alkaa muhammedista. korjaus600. meni yli aiheen sori
Miksi ei ota enempää kuin 2 perhettä? Olisivatko ihan pikkuinen turvallisuusriski Vatikaanissa kuitenkin?
Ja luuletko, ettei islam tehnyt ristiretkiä? Viimeksi 1700-luvulla islam yritti valloittaa osan Euroopasta.
 

Yhteistyössä