Inssin ajoituksen hienosäädöstä...

  • Viestiketjun aloittaja erisan
  • Ensimmäinen viesti
erisan
Useamman inseminaation läpikäyneenä olen alkanut pohdiskelemaan inssin oikean ajoituksen merkitystä munarakkulan puhkeamisen suhteen... Kyse on siis ihan "hienosäädöstä". Omalla klinikallani inseminaatio tehdään samana päivänä, kun ovulaatiotesti osoittaa LH-huipun. Onko tämä yleinen käytäntö muillakin lapsettomuusklinikoilla?

Ovulaatiohan tapahtuu 12-36 tuntia LH-huipun jälkeen. Pestyt siittiöt puolestaan säilyvät hedelmöityskykyisinä n. 24 tuntia (keskiarvo kuitenkin vain 6-12 tuntia netistä löytämieni tietojen perusteella). Eli kun nuo pestyt siittiöt ruiskutetaan kohtuonteloon samana päivänä kuin LH-piikki havaitaan, niin helposti luulisi käyvän niin, että siittiöt ovat jo ehtineet kuukahtaa ennen kuin munasolu saapuu paikalle. Toki tässäkin varmasti on paljon yksilöllisiä eroja.

Itselläni on tällä hetkellä takana kaksi onnistumatonta ja yksi raskauteen johtanut inseminaatio (raskaus kuitenkin päättyi sittemmin keskenmenoon, joten sama rumba jatkuu taas). Kyseinen "onnistunut" inssi tuli viikonlopun takia tehtyä jo munarakkulan puhjettua (LH-huippu sunnuntaina, inssi maanantaina), kun taas nuo ei onnistuneet inssit on tehty samana päivänä LH-huipun kanssa... Kolmesta inssistä ei tietenkään voi vielä paljon tilastoja tehdä, mutta askarruttaa taas tämäkin asia, sillä eilen tehtiin inssi aamupäivällä ja ovulaatiokivut tulivat vasta yöllä (>>> taasko ajoitus pielessä?). Menee pilkun viilaamiseksi - tiedän!

Onko teillä kertoa kokemuksia: oletteko onnistuneet tulemaan raskaaksi inseminaatiolla
a) munarakkulan vielä ollessa ehjä?
b) munarakkulan jo puhjettua?
 
Eiköhän ne siittiöt kestä hedelmöittymiskykyisinä ainakin 2 päivää, yleensä enemmänkin. Itselleni tehtiin inssi ovulaatiotestin osoittaman lh-huipun jälkeisenä päivänä. Lääkäri ultrasi ja munarakkula oli jo puhjennut (luultavasti ainakin pari tuntia aiemmin). Ja siitä ekasta inssistä sitten tärppäsi eli nyt olen 6+6 raskaana. Tsemppiä ja onnea inssiin!
 
Hei,
Itsekin kyselin tuosta ajoituksesta toisaalla. Ilmeisesti yleisempi käytäntö on inssi ovulaatiotestiplussasta seuraavana päivänä. Minulla on tehty kaksi inssiä ja ajoitus on omasta mielestäni ollut aivan syvältä. Inssi tehty molempina kerttoina ENNEN edes ovulaatioplussaa (viikonlopun vuoksi). Toisella kerralla pistettiin pregnyl samana päivänä kuin inssi, mutta eipä se juurikaan vaikuttanut. Kierron pituuskin pysyi normina. Alkaa sapettamaan tämä rahanmeno kun yksityisellä ollaan. Nyt haluan kyllä kokeilla inssiä ovulaatioplussasta seuraavana pv:nä. Olkoon vaikka jo puhjennut munarakkula. Minulla nyt kp 10. Ylihuomenna kontrolliultra. Inssi tod. näk. alkuviikosta. Kovasti toivoisin, että epäonnistumiset olisivat väärän ajoituksen syytä.
Hienosäädetään ja onnistutaan! :)
 
Mulle on tehty kaksi inssiä ja molemmat ovis-plussan jälkeisenä päivänä. Ei plussattu. Olen miettinyt ajoitusasiaa myö, sillä molemmissa ovis oli jo kerinnyt tapahtua, ekassa se oli kyllä just tapahtunut ,sillä samana aamuna vielä ultrattiin ja tarkistettiin ettei folleja ole liikaa, ja tuolloin ovis ei ollut vielä mennyt.

Itse mietin siis lähinnä toisin päin, että olisiko parempi varmistua ja tehdä jo samana päivänä kuin ovisplussa, ettei vaan oltaisi liian myöhäistä. Sillä noi ovistestit on musta vähän tulkinnanvaraisia, et millon se itse asiassa on oikeesti plussatulos. Mulla on kyllä ollut se käsitys että siittiöt olis elossa parikin päivää, mutta vaikuttaako pesu tähän jotenkin?

Nyt kp2 ja seuraava inssi tehdään toivon mukaan tähän kiertoon. Pitänee tiedustella ajoitusta lääkäriltä. Musta kyllä tuntuu, että vika on meillä jossain muussa kun ajoituksessa. :(
 
erisan
Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää... Itsekin kuulin vasta jokin aika sitten, että nuo pestyt siittiöt tosiaan elävät kohtuontelossa lyhyemmän aikaa kuin "luonnollisella" tavalla paikalle uiskennelleet. Siinä missä "luonnolliset" siittiöt elävät 2-5 päivää, pestyt siittiöt elävät vain n. 24 tuntia (ja keskiarvo vain 6-12 tuntia englanninkielisen lapsttomuussivuston mukaan!!). Siitä syystä epäilykset heräsivät ja laitoin tuon aloituksen.

Toisaalta: luonnollisella tavalla kohtuonteloon kai saapuu paljon pienempi lukumäärä siittiöitä. Inseminaatiossahan siimahäntiä on paikalla miljoonia, joten ei niiden nyt luulisi hetkessä mitään joukkokuolemaa käyvän läpi, vaan lähinnä kuolevan vähitellen ja yksitellen...

Tiedä näistä sitten... (huokaus) :/
 

Yhteistyössä