inssi + alkoholi

Olen joskus lukenut jonkun lääkärin kommentin täältä, että olis hyvä jättää alkoholi kokonaan pois jo siinä ovisaikaan.
Mutta nämähän ovat niitä jokaisen henkilökohtaisia asioita ja päätöksiä.
 
En ole lääkäri, mutta olen törmännyt katsausartsaan Lääkärilehdessä, jonka mukaan kohtuullinenkin alkoholin käyttö ovisaikaan saattaa haitata hedelmöittymistä. Toisaalta siinä katsauksessa tarkasteltiin myös useampia tutkimuksia, joissa yhteyttä ei oltu havaittu.

Itselleni hoitava lääkäri sanoi, että pieni alkoholimäärä voisi olla jopa hyväksi :D Oli hiukan vastaava tilanne edessä kuin sinulla.

Toisaalta itse raskauduin kun olin puoli vuotta kokonaan ilman alkoholia. Tosin en usko sillä olleen merkitystä, mutta kuitenkin.... Tiedä noista.

 
Kysyin keskiviikkona asiaa lääkäriltä inssissä ollessani (Naistenklinikalla), kun itselläni olisi myös viikonloppuna iltameno. Lääkäri sanoi, ettei ole mitään tieteellista näyttöä muutaman viinilasillisen tms. vaikutuksesta raskaaksi tulemiseen. Eli sanoi ihan suoraan, että uskallat ottaa. Sanoi, että eri asia on sitten olla kaatokännissä joka aivan varmasti vaikuttaa.
Itse muistelin myös joskus jostain lukeneeni, että alkoholi voisi vaikuttaa kiinnittymiseen, mutta lääkäri tyrmäsi ajatuksen sanomalla, ettei siitä ole minkäälaista näyttöä.
 
Hei, mäkin kysyin samaa asiaa lääkäriltäni kun olin torstaina inssissä, ja sanoi että mietippä kuinka moni suomalainen saa alkunsa juhannuksena. Ja sitten lisäsi että hänen ohjeensa on että elämme ihan normaalia elämään. Meillä siis kavereiden kesken mökkeilyä nyt viikonloppuna. Eli ajattelin ottaa muutaman siiderin, etten herätä epäilyksiä kavereiden keskuudessa, mutta en sen kummempia.
 
Tää ei liity inssiin, mutta mulla oli usko plussaamiseen kolmannessa koeputkihoidossa ihan mennyt. Aiemmissa elin tosi 'kunnollisesti' enkä juonut yhtään alkoholia. (En sitä siis normaalistikaan paljoa ota). Mutta kun viimeisen onnistumiseen en enää uskonut, otin siirron jälkeen viikonloppuna parina päivänä pari lasillista kuohuviiniä ruotsinlaivalla ja muutenkin elelin rennosti. Ja siitähän sitten raskaus alkoi =)

En nyt usko, että tuo viini siihen raskautumiseen niin vaikutti, mutta siis sitä tarkoitan ettei siitä haittaakaan ollut. Kyse oli siis parista lasillisesta.

 

Yhteistyössä