Inhottava/seisauttava kipu ylävatsalla.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitähän voisi olla?
Pahenee liikkeessä, sattuu käsiä ylös kurottaessa ja kasaan mentäessä. Ylävatsa suoraan kylkiluiden alta on kosketusarkakin, tai jos painelee se sattuu.
Painelun jälkeen tuli todella paha olo ja olisi tullut oksennus jos olisi ollut jotain oksennetavaa. Sen sijaan se yökkörefleksi ei meinannut loppua millään.

Näitä on viime aikoina tullut epäsäännöllisen säännöllisesti ja ihan puun takaa.

Mitähän voisi olla?
Oikein paha närästys?

Huomaan että tämän aikana koko vatsa jotenkin turpoaa.
 
"Heihei"
Tuntuuko kipu oikealla? Heijastaako jonnekin?

Huolestuttavia oireita kyllä. Voivat toki viitata närästykseen tm., mutta toisaalta myös sapen ja maksan alueen vaivoihin, joten pikimmiten lääkäriin.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Heihei";27179560]Tuntuuko kipu oikealla? Heijastaako jonnekin?

Huolestuttavia oireita kyllä. Voivat toki viitata närästykseen tm., mutta toisaalta myös sapen ja maksan alueen vaivoihin, joten pikimmiten lääkäriin.[/QUOTE]

Kipu tuntuu suoraan siinä keskellä, jossain tuolla syvällä. Ja helpottaa kun istun tässä aivan paikallani.
 
"Heihei"
Ok. Liikekipu ei kyllä käsittääkseni kuulu maksa- tai sappivaivoihin. Mutta kosketusarkuutta niissäkin voi kyllä olla, ja oksentelua/pahoinvointia.

Sinuna menisin pikaisesti lääkäriin. Saatpa mielenrauhan jos on jotain ihan harmitonta. :) Todennäköisesti on, etenkin jos olet nuori, älä panikoi.
 
"aloittaja"
Googletin asiaa ja samoja tietoja tuli, siis ett sappikivet vaivaisi.
Mistähän moinen voisi johtua? Ikäkään kun ei paljoa vielä päälle paina.
Vai onko sattuman kauppaa kellä vaivaa ja kellä ei?
 
"vieras"
Mulla närästyskipu aiheutti kamalaa kipua ensin ylävatsalla, vatsa myös turposi, äkkiä kipu levisi rintakehään myös, niin kova kipu että luulin sydänkohtaukseksi ja sairaalaan mentyäni otettiin sydänfilmi joka ok...nyt mulla todettu refluxi, ruokatorven tulehduksesta johtui ne kovat kivut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27179618]Mulla närästyskipu aiheutti kamalaa kipua ensin ylävatsalla, vatsa myös turposi, äkkiä kipu levisi rintakehään myös, niin kova kipu että luulin sydänkohtaukseksi ja sairaalaan mentyäni otettiin sydänfilmi joka ok...nyt mulla todettu refluxi, ruokatorven tulehduksesta johtui ne kovat kivut.[/QUOTE]

närästyksessä pitäisi tulla vatsahappoa suuhun
 
Menehän lääkärin pakeille. Yksi mikä mulla nousee mielee (siis todellakin vain mutuilua!!) ni palleatyrä. Voi aiheuttaa refluksi oireita ja jopa pahentaa närästystä. Muistaakseni saattoi olla liike arkuutta yms.
Ota googlen kautta selkoa asiasta enemmän tai sit vaan kiltisti kipität tohtorin luokse ja pyydät häntä tekemään ammatillisen arvion tilastasi!
Toivottavasti on vain pahemman luokan närästystä, eikä muuta...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27179643]närästyksessä pitäisi tulla vatsahappoa suuhun[/QUOTE]

Ei tule kaikilla suuhun asti, saattaa vaan käydä ruokatorvessa polttaen tätä samalla. Mulla tähystettiin vatsa ja portti on todella löysä ja vasta nyt on alkanut esim. kumartuessa ja röyhtätessä tulemaan ruokaa takas suuhun asti....ällöttävää.

Ennen diagnoosia ja näitä kipuja en edes tiennyt että olin kärsinyt närästyksestä, kun ne pirun hapot oli jo polttaneet ruokatorven rikki ja kauheet kivuthan siitä tuli, nyt happosalpaajalääkitys loppuelämän tai niin kauan kuin niillä tulee toimeen.
 
"aloittaja"
Minulla ollut myös närästystä ja tämä ei ole lainkaan sen kaltaista.
Jotain aivan ihan kamalaa. Olen synnyttänytkin kahdesti, mutta nekin kivuttomampia.
Äsken vain silmissä vilisi ja sumeni kun lapsilta hampaita pesin ja nukkumaan laittelin. Nyt istun ja sattuu istuessakin.
Helvetti soikoon.
Jotain kamalaa polttoa tuolla syvällä. Mut jospa tämä tästä asettuisi nyt kun saa jo alkaa levätä.
 
J-t harmaana
Sappikohtausta veikkaisin minäkin....Itellä ollut kolme kohtausta ja se on jotain aivan kamalaa. Kipu oli jotain täysin lamauttavaa, liikkua ei voinut, ei voinut olla paikallaan, oksetti, kylmä nahkea hiki otsalla jne..... Ite en oo vielä tutkimuksissa käynyt, mutta Litalginia sain kotiin kohtauksen varalle.
 
ffff
Mulla on sellaisia kipuja, että tuntuu et kuolen, puren peittoa ja huudan vittua, perkelettä, apua, mitä vaan.
Kestää hetken, lakkaa, alkaa taas jne. Ihan sairasta kipua, näkyy tähtiä.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27179602]Googletin asiaa ja samoja tietoja tuli, siis ett sappikivet vaivaisi.
Mistähän moinen voisi johtua? Ikäkään kun ei paljoa vielä päälle paina.
Vai onko sattuman kauppaa kellä vaivaa ja kellä ei?[/QUOTE]

Sappikivet on ihan älyttömän yleinen vaiva, eikä iälläkään välttämättä ole merkitystä, nuorin leikattu mistä oon kuullut oli 15-vuotias
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27180063]Sappikivet on ihan älyttömän yleinen vaiva, eikä iälläkään välttämättä ole merkitystä, nuorin leikattu mistä oon kuullut oli 15-vuotias[/QUOTE]

Ok. Nyt kipu tuntuu myös selän puolella ja kyljissä ja pistelee vasemmalle puolelle rintaan. Koko maha kauttaaltaan kosketusarka. Ei kai se auta kun alkaa soitella johonkin. Harmikseni vain olen lasten kanssa keskenään :/
 
100µg
D-vitamiinin puute voi altistaa vakaville oireille

Liian vähän D-vitamiinia saavat saattavat altistua monille sydänoireille ja niistä johtuville kuolemille, tanskalaistutkimus osoittaa. Onkin mahdollista että moni sydäntauti jäisi kehittymättä, jos nykyistä useammat saisivat riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiinin riittävyys on ongelma Suomessa etenkin talvisin, kun auringonvalosta sitä ei saa.

Tanskalaisten tulokset perustuvat suureen väestötutkimukseen, jossa hyödynnettiin vuosina 1981–1983 yli kymmeneltätuhannelta kööpenhaminalaiselta kerättyjä D-vitamiininäytteitä. Osallistujia seurattiin nykypäivään tai kuolemaan saakka.

Seuranta osoitti monet iskeemiset sydänsairaudet yleisemmiksi osallistujilla, joiden D-vitamiinitasot olivat alhaiset tutkimuksen alussa. Nämä riskit havaittiin senkin jälkeen, kun analyysissä huomioitiin monia yhteyteen mahdollisesti vaikuttavia taustatekijöitä.

Suomessa seerumin D-vitamiinipitoisuutta pidetään normaalina, kun pitoisuus on 40–80 nanomoolia litrassa (nmol/l). Suurin osa suomalaisista saa liian vähän D-vitamiinia. Luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava pitoisuus on kuitenkin yli 80 nmol/l.

Merkittävä osa väestöstä voisi välttyä sydänoireilta huolehtimalla riittävästä D-vitamiinin saannista. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota ihomme valmistaa (Suomessa toukokuun alusta elokuun loppuun keskipäivällä) auringonvalon UVB-säteilyn avulla. Lisäksi D-vitamiinia saadaan pieniä määriä ruuasta. Talviaikaan suomalaisten kannattaisi myös käyttää D-vitamiinilisiä.

Tulokset julkaistiin Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology -tiedelehdessä.

Uutispalvelu Duodecim


Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D

D-vitamiinia myydään ruokakaupoissa, apteekeissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita.

Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
Verkkokauppa > Vitamiinit, mineraalit - EBN Supplements Oy

E- ja D-vitamiinit

Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
Vitamin D 3 - iHerb.com

Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

1000IU = 25µg

2000IU = 50µg

4000IU = 100µg

5000IU = 125µg

iHerbin tilausohjeet suomekielellä (visa tarvitaan):
iHerb tilausohjeet - Onnistuneet kaupat
 

Yhteistyössä