Inhottava ketju, jossa voi haukkua kavereita selän takana heidän lasten kasvatuksestaan :)

  • Viestiketjun aloittaja "tähti"
  • Ensimmäinen viesti
....
Virikehoito isommalle lapselle vauvan syntyessä on asia mitä mielessäni ihmettelen,kun siihen ei ole muuta syytä kuin että saa rauhassa "levätä" vauvan kanssa. Sitten yhden tutun perheen äiti meni töihin vauvan ollessa vasta 5kk,ja on jatkuvasti työmatkoilla ja muutenkin öitä pois kotoaan. Ihmettelen siis joitain kavereita mikseivät halua olla lastensa kanssa,kun niitä ovat tehneet. Suoraan päin naamaa en ehkä kuitenkaan menisi sanomaan,omat ovat ratkaisunsa.
 
Minulla on ystävä, jonka motto oli: älä syötä vauvaa sylissä, ettei totu siihen. Vauvansa ovat olleet korvikkeella (ok. syy olla imettämättä), mutta kun kävin kylässä tai lapset ovat olleet minulla hoidossa, en olisi saanut syöttää pullosta sylissä vaan vauvan olisi pitänyt olla turvakaukalossa ja pullon tuettu rätillä. Syy oli tosiaan ettei vauva tottuisi sylissä syöttöön, kun äiti ei jaksa tehdä niin...
No ovat olleet minulla yökylässäkin ennen ristiäisiäkin ja sanoin että minä syötän vain sylissä, kommentti oli että senkus. Ja kyseinen äiti antaisi vaikka oikean kätensä muiden ihmisten puolesta, ja viimeiset rahansa , ja lapsiaankin varmasti rakastaa, mutta jonkinlaiset vaistot kateissa.
7kk iässä nuorempi lapsista huvitti äitiään keinumalla hurjaa vauhtia itsekseen turvakaukalossa tv:n ääressä .
 
Peski
Ystävän nuorempi (n. kolmivuotias) on hieman pullukka - ei mitenkään hälyttävän lihava, mutta hieman keskimääräistä pyöreämpi. Äiti kritisoi tytön ulkonäköä, painoa ym. aivan surutta ("Meiän tyttö on tollanen paksukainen" tai "Kato noita poskia") ja vieläpä tytön itsensä kuullen. Kuitenkin syöttää lapsilleen keksejä, pullaa, jäätelöä, suklaata, nakkeja, suolatikkuja, pillimehuja ym. joka päivä.

Ihmetyttää, kun jos äiti haluaa todella saada lapsensa painon tasaantumaan, helpoin keino olisi rajoittaa turhien herkkujen määrää ja tarjota tilalle ruokaa, jolla on jotain todellista ravintoarvoa. Tai vaihtoehtoisesti pitää päänsä kiinni tytön kiloista. Mieluiten molempia.
 
"vieras"
Särähti pahasti korvaan, kun kaveri kertoi imettävänsä ihan puhtaasti taloudellisista syistä. Vauvalle annettiin päivittäin korviketta, koska äiti halusi päästä välillä tuulettumaan ja töihin lapsen täytettyä kolme kuukautta, ja pelkäsivät että vauva muuten kieltäytyy pullosta. Sinällään ihan ok, mutta äänensävy jolla tämä kerrottiin sellainen, etten kyennyt kommentoimaan yhtään mitään. Lisäksi auvalla on synnynnäinen munuaisvika, jonka vuoksi korviketta olisi pitänyt välttää.
 
paljastuksia
Yks kaveri miehineen painaa kumpainenkin yli 200 kiloa. Ja ikävä katsoa, mutta samaan suuntaan on menossa jo alakouluikäinen lapsikin :( Autolla mennään lähikauppaan parin sadan metrin päähän ja lasta kuskataan autolla kouluun 800m päähän, kun "ei se jaksa kävellä".... Joopa joo. Ruokavalio on sit just sitä, millä paino saadaan sinne yli 200 kiloon...

Toinen kaveri antaa jo 6-vuotiaalle lapselleen kaiken periksi. Antanut pienestä pitäen periksi, kun lapsi huutaa. Välillä sitten yrittää olla antamatta, mutta lapsi oppinut, että kun tarpeeksi kauan huutaa niin periksi annettaan... Ja siis oikeesti se lapsi huutaa. Riippumatta paikasta tai tilanteesta.

Ja sit on vielä yks kaveri, jonka lapsi on AINA isoäidillään. Ja kyse on yli 30-vuotiaana äidiksi tulleesta. Ei kaveri baareissa käy tai mitään, mutta kun aina kuulemma "väsyttää" tms ja lapsi on sit annettava mummolleen. Tää mummo vieläpä on jo kohtuuvanha eikä tosiaan tunnu edes pärjäävän kaverin vilkkaan lapsen kanssa :(
 
hop765
Yksi kaveri ärsyttää,hänellä on vuokra siinä 450e kieppeillä,kela maksaa sen summan kokonaan,eli hänelle jää laskujen jälkeen käyttörahaa ~550euroa..Saa sossusta rahaa,kotihoidontuen,elari,lapsilisät... AINA hänellä on rahat loppu,sitten hän koittaa lainata kaikilta aina " anna 20e maksan ens kuun alussa!hitto kun meni taas KAIKKI rahat yhellä kertaa kauppaan" siis anteeks mitä! heitä on 2 henkilöä perheessä ja muka aina rahat loppu.sitten katotaan kateellisena kun muut ostaa lapselle jotain tosi kivaa mutta hänellä ei kuulemma ole ikinä rahaa mihinkään,sitten on varaa ostella itselleen kalliita limu pulloja kaks kertaa päivässä joka päivä! ei helvetti sanon minä.
 
"äippä"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26436671:
Minulla on ystävä, jonka motto oli: älä syötä vauvaa sylissä, ettei totu siihen. Vauvansa ovat olleet korvikkeella (ok. syy olla imettämättä), mutta kun kävin kylässä tai lapset ovat olleet minulla hoidossa, en olisi saanut syöttää pullosta sylissä vaan vauvan olisi pitänyt olla turvakaukalossa ja pullon tuettu rätillä. Syy oli tosiaan ettei vauva tottuisi sylissä syöttöön, kun äiti ei jaksa tehdä niin...
No ovat olleet minulla yökylässäkin ennen ristiäisiäkin ja sanoin että minä syötän vain sylissä, kommentti oli että senkus. Ja kyseinen äiti antaisi vaikka oikean kätensä muiden ihmisten puolesta, ja viimeiset rahansa , ja lapsiaankin varmasti rakastaa, mutta jonkinlaiset vaistot kateissa.
7kk iässä nuorempi lapsista huvitti äitiään keinumalla hurjaa vauhtia itsekseen turvakaukalossa tv:n ääressä .
alkaako lapsien nimet I ja O kirjaimella?
 
"vieras"
Ihmettelen isejä joita ei vois vähempää kiinnostaa olla lastensa kanssa. Ympäripyöreiden työpäivien lisäksi ollaan joka viikonloppu jossain kaverin mökillä ryyppäämässä ja rentoutumassa kun tarvitaan omaa aikaa. Eräs kaveri laskeskeli eilen että näki miehensä hereillä viimeksi maanantai-iltana,nytkin ukko on jossain "pakollisessa" menossa.
 
"nipsu"
Ystävän nuorempi (n. kolmivuotias) on hieman pullukka - ei mitenkään hälyttävän lihava, mutta hieman keskimääräistä pyöreämpi. Äiti kritisoi tytön ulkonäköä, painoa ym. aivan surutta ("Meiän tyttö on tollanen paksukainen" tai "Kato noita poskia") ja vieläpä tytön itsensä kuullen. Kuitenkin syöttää lapsilleen keksejä, pullaa, jäätelöä, suklaata, nakkeja, suolatikkuja, pillimehuja ym. joka päivä.

Ihmetyttää, kun jos äiti haluaa todella saada lapsensa painon tasaantumaan, helpoin keino olisi rajoittaa turhien herkkujen määrää ja tarjota tilalle ruokaa, jolla on jotain todellista ravintoarvoa. Tai vaihtoehtoisesti pitää päänsä kiinni tytön kiloista. Mieluiten molempia.
oi mulla on kanssa oma ihana pullukka :) En kyllä koe sitä haukkumisena, eikä lapseni oli lihava vaan normaali keskikäyrällä kulkeva 3v... Mutta hiukan pullea... ja joskus sanon että tule äitin pullukkainen tänne... minusta se on niin söpöä tollanen pieni vauvan pyöreys(joka varmaan hävii kohta)
 
ap.
Yks asia ap kiinnostaa, mistä sä tiedät millasessa krapulassa nää vanhemmat on? :D
Siitä, että olen nähnyt sen niin moneen kertaan. Sohvalla maataan ja lapsille laitetaan jotain helppoa syömistä. Voihkitaan huonoa oloa ja sitä ettei mitään jakseta tehdä.

Itse asiassa kyse on läheisestä ihmisestä, ja olisin varmaan ennen omien lasten saamista jo kysynyt suoraan asiasta. Nyt kuitenkin toisten kasvatukseen puuttumisesta on sattuneista syistä käyty niin monta keskustelua, että aristelen kasvatusasioiden esiin nostamista. Mietin siis itsekseni, että onko tilanne jo sellainen että siihen pitäisi ystävällisesti puuttua, vai saako se liian suuret mittakaavat minun silmissäni.
 
"Nipsu"
Yksi kaveri ärsyttää,hänellä on vuokra siinä 450e kieppeillä,kela maksaa sen summan kokonaan,eli hänelle jää laskujen jälkeen käyttörahaa ~550euroa..Saa sossusta rahaa,kotihoidontuen,elari,lapsilisät... AINA hänellä on rahat loppu,sitten hän koittaa lainata kaikilta aina " anna 20e maksan ens kuun alussa!hitto kun meni taas KAIKKI rahat yhellä kertaa kauppaan" siis anteeks mitä! heitä on 2 henkilöä perheessä ja muka aina rahat loppu.sitten katotaan kateellisena kun muut ostaa lapselle jotain tosi kivaa mutta hänellä ei kuulemma ole ikinä rahaa mihinkään,sitten on varaa ostella itselleen kalliita limu pulloja kaks kertaa päivässä joka päivä! ei helvetti sanon minä.
No ä oon joskus elänyt toimeentulotuella ja aika tiukkaahan se on! ihan oikeesti. Helpostihan sitä menee kerralla vaikka 50e kauppaan ja sit saa ihmetellä että mihin se meni. Kerääppäs kuitit talteen 1kk ajalta ja kato riittääkö teille 550e
 
"Nipsu"
Niin ja itse aiheeseen vastaus minä ihmettelen suuresti niitä vastuuntunnotomia äitejä joilla ulkoilee 4vuotiaat yksin, haloo 4vuotiaat! ja älykkyysosamäärä on mikä tuossa iässä,ei kovin paljon, tai hahmottaminen, tai syy-seurasusuhteiden ymmärtäminen tai vaarantaju. Eipä kovin paljon löydy 4vuotiaalta(eikä tarvikkaan), mutta vanhemmilta pitäs löytyy senverran ällii että 4v ei oo kypsä ulkoilee yksin.PISTE
 
Saraldo
Mun yksi kaveri aiheuttaa mussa ihmetystä. Siitä asti kun lapsi syntyi, hän on tarvinnut äitinsä apua lähes tulkoon kaikkeen. Ei voi mennä neuvolaan ilman äitiään, saati sitten esim. lääkärille. Kun lapsi oli vauva, soitteli äidilleen jo heti aamusta että mitäs kivaa me tänään tehtäis, tuu tänne kun on niin tylsää, mentäiskö vähän shoppailemaan.... Nyt kun lapsi on muutaman vuoden ikäinen hän edelleen tarvitsee äitiään vaikka mihin ja isäänsä kuskaamaan heitä, kun mies on autolla töissä. Ja he asuvat ihan Turun keskustassa, julkiset kulkis varsin mainiosti minne vaan.

Nyt he sitten päättivät ottaa lapsen pois kahdeksi kesäkuukaudeksi hoidosta, koska päättivät että nämä isovanhemmat hoitavat lasta koko kaksi kuukautta. Mä en edes kehtaisi kysyä äidiltäni moista! Isovanhemmat suostuvat, kun eivät osaa sanoa ei. Ja kiroavat sitten muille, että siinä menee sitten sekin kesä, lapsenvahtina. Ennen kuin lapsi syntyi kaverini kritisoi siskoaan siitä, että käytti niin paljon heidän vanhempiaan lapsenvahtina. Ja nyt hän käyttää reilusti enemmän kuin siskonsa milloinkaan...
 
riittää
[QUOTE="Nipsu";26437563]No ä oon joskus elänyt toimeentulotuella ja aika tiukkaahan se on! ihan oikeesti. Helpostihan sitä menee kerralla vaikka 50e kauppaan ja sit saa ihmetellä että mihin se meni. Kerääppäs kuitit talteen 1kk ajalta ja kato riittääkö teille 550e[/QUOTE]


Kyllä meille riittää,meillä on kaks kertaa isompi vuokra, ja ruokaan jää rahaa 500 euroa,meitä on kolme.
 
"Neiti"
Kauheen surullinen olo tulee tästä ketjusta. Itsellä on usein tosi huono olo siitä, jos lapsi on ollut kiukkuinen päivän tai en ole mielestäni leikkinyt hänen kanssa tarpeeksi. Ei ole kyllä mitään verrattuna tässä ketjussa esiintyneisiib korvikemammoihin ja yökyläilijöihin...
 
"hmmm"
Kaveri on lastenohjaaja ammatiltaan ja usein puheissaan hyvinkin ammattikasvattajaa, mutta käytännössä en lapsiani hänelle ihan jo perusjuttujen (syöminen ja ulkoilu) perusteella hoitoon antaisi.
Samalla ihmisellä ollut ihan hälläväliä asenne lasten turvaistuimia kohtaan aina, ihan kauheita laitoksia missä kuljettanut ja vuoden ikäinen päätyy jo korokkeella ja kohta siitäkin jo pois kun on jo niin iso kuulemma.
 
"kieku"
Ah, kiitos tästä ketjusta :D Olen aina kantanut huolta siitä tulisiko meistä hyvät tai edes ok vanhemmat jos lapsia siunaantuisi.. Kiva lukea millaisia ääripäitä vanhemmista löytyy.
 
123333
jos vaikka tämä ketju rauhottaisi muiden ketjujen turhaa kommentointia ja arvostelua? :D

pakko sanoa yhdestä tutusta että ihmettelen kyllä hänen toimintaansa äitinä valitettavasti. en ehkä tiedä kaikkea eli näen vaan pinnan mutta kuitenkin.. hänellä on 2 vuotias poika joka on jo puolisen vuotta ollut pphoidossa ja jo sitä ennen yli puoli vuotta papallaan hoidossa eli tosi pienestä asti mun mielestä.. tämä siksi että äiti opiskelee yliopistossa ja isä on töissä.. ei varmaan kannata mennä yliopistoon jos ei pysty samalla hoitamaan lasta koska ei noin pieni kuin alle vuoden ikäinen kuulu kuin pakosta hoitoon :( vaikka niinhän sitä sanotaan että lapsesta voi tulla tasapainoinen ja onnellinen kunhan on joku hoitaja johon turvautua ja johon luottaa, oli se sitten äiti tai pappa =)
tämä tuttuni odottaa sitten toista ja on siis äitiyslomalla mutta lopputyö olisi tekemättä ja siihen kun menee noin vuosi niin koko siksi ajaksi on lapselle jo uusi hoitopaikka varattuna kun he muuttivat vaikka äiti voisi hyvin ottaa pojan pphoidosta nyt kotiin ede osaksi viikosta.. lapsia hoitaa siis sukulaiset ja pph vuorotellen arkena ja joskus viikonloppunakin...
tämä poika on myös todella huonosti nukkunut kotona päiväunia jos ollenkaan mutta nyt uudessa hoitopaikassa jossa on tämän äidin sisko, nuori nainen joka jaksaa todella paljon peuhata ulkona tämän lapsen kanssa kun on omiakin lapsia peuhuuttanut niin poika nukkuu kahden tunnin päiväunet ja nukahtaa saman tien, kai nyt kun on ulkoillut kunnolla.. en ole KOSKAAN tämän äidin tai isän nähnyt leikkivän lapsensa kanssa mitään, ihan vauvanakin antoi usein muille pidettäväksi ja teki kandin työtä tms.... ikää on lähemmäs 30 mutta tuntuu että ainakin äiti jotenkin pakenee vastuuta tai jotain.. :/ äiti on myös luonteeltaan jotenkin tosi mukavuuden haluinen liekö vaan sitä tämä ja isä on rankassa työssä yli viiteen. mutta en siis kertaakaan ole nähnyt vanhempien leikkivän autoilla, legoilla rakentavan tai vaikka pelaavan lapsen kanssa.. jos he jotain tekevät niin semmoista mistä vanhemmat melkein enemmänkin pitää esim grillaavat yhdessä tai käyvät kauppakeskuksessa ostoksilla tai kävelyllä.. ymmärrän että opiskelu on varmasti tosi rankkaa mutta eikö lapsi pitäisi pyrkiä pitämään aina ykkösenä vaikka sei aina onnistuisikaan.? ja yhteinen tollanen tekeminen oli kyllä pienenä ihanaa mutta ei se ole kehittävä ja mielekäs lapsuus jos aina yksin leikkii huoneessaan autoilla ja vanhemmat katsoo telkkaria, juo kahvia tai lukee yöhön asti tenttiin tai samalla vähän leikkii hetken niinkuin he..
ihmetyttää vaan miksi hankkia uusi vauva kesken opiskelujen kun edellistäkään lasta ei jaksa edes äitiyslomalla hoitaa.. olisiko niistä sitten toisilleen seuraa vai mitä mutta hieman kuulostaa pelottavalta miten äiti pärjää kahden kanssa opiskelujen keskellä jatkossa.. näen heitä siis viikottain ja olen tuntenut kymmeniä vuosia heidät.. tuntuu että nämä vanhemmat osoittavat rakkauttaan myös paljon materialistisemmin kuin olisi tarvis, äiti ostelee kokoajan uusia vaatteita ja sähkömönkijöitä sekä kalliita puujunia jne polarn o pyret juttuja lapselle mutta tätä aikaa ei osaa käyttää vaikka sinne puistoon.. koskaan en ole möskään vanhempien nähnyt vievän lastaan puistoon, eikö tämä ole ihan päivittäinen juttu lapsilla, muutenhan hypitään seinille koko seuraavakin päivä? miksi hankkia lapsia jos ei ole heille aikaa eikä edes ole huono omatunto siitä ainakaan näkyvästi..
 
"hop"
Kaverillani on neljä lasta, jatkuva pula rahasta, tilasta ja ajasta. Tarkoitan sellaista rahapulaa, josta aiheutuu nälkä, en semmoista, että joutuu tyytymään muuhun kuin Vuittoniin. Äiti tuskailee, kun ei ole aikaa lapsille yksilöinä. Silti hartain toive on saada vielä yksi lisälapsi siihen samaan syssyyn. Kylässä ollessa kersoilla ei ole rajoja, äiti ei jaksa paimentaa termiittejään.

Toinen tapaus suhtautuu lapsiinsa kummallisen kylmästi. Kun lapset olivat pieniä, ne jätettiin turvakaukaloissa eteiseen, kun tulivat kylään. Eivät ne nukkuneet, mutta peruste oli, että jos ne tuo näkemään ihmisiä, ne tahtovat syliin. Joskus pienet huusivat, isä kävi vilkaisemassa niitä ja tuli takain ilmoittaen, ettei niillä ollut mitään hätää. vaioatkin olivat kuivat, syliin ne olisivat vain tahtoneet. Mun mielestä pienen vauvan pyyntö päästä syliin on yksi tärkeimpiä asioita maailmassa, kyse on vauvan tarpeesta. Samat vanhemmat ovat aina vähätelleet lapsia. Väittivät esim. että vauvat olivat liian pieniä tunnistamaan ketään, edes vanhempiaan ja niiden selkeä kiinnostus johtui vain siitä, että niitä kiinnosti ikkunasta tuleva valo tjsp. Yleensähän vanhemmat ihastelevat vauvojensa taitoja ja kuvittelevat niiden olevan kehittyneempiäkin. Jos vauva sanoo möö, heti ollaan sitä mieltä, että se sanoi mummu. Nämä vanhemmat ovat kyllä ihan eri planeetalta. He myös valittavat, että setti ruokalappuja maksoi kympin, ihan kamalaa, sukatkin kaksi euroa pari, ajatella! Samalla omiin harrastuksiin pannaan tuhansia euroja.
 
123333
ei tässä tukiasiassa välttämättä tarkoitettu että asumistuesta menisi suoraan vuokra vaan kaikki kelan tuet laskettuna voi sanoa että kelan tuista tulee suoraan maksettua vuokra, uskon että tätä tarkoitettiin =)

itse elän tuilla ja saamme avomieheni kanssa (meillä pieni lapsi) yht n.1500e kuussa.. ja meillä menee vuokraan ja veteen ja sähköön 700€, ruokaan 300€ + muut taloushankinnat vaipat, hygieniatuotteet jne, + laskut mm. tv lupa, puhelin, aku ankka, kaks plus, netti, bensat, uudet vaatteet silloin tällöin vauvalle ja itselle ja kahvittelut ja pienet huvit niin siinä ne loput sitten menikin. kyllä se raha helposti menee vaikkei me edes syödä ulkona tai käydä leffassa, ehkä joskus kahvilla jne mutta uusia menoeriä tulee lapsen kanssa kun pienistä kertyy esim vitamiinit imetysaikana, lapsen d tippa ja cuplaton, relatipat, vaipat, liivinsuojukset, tutit, purulelut, sensitive pesuaineetkin on usein kalliimpia jne jne :D mekin usein kirppareilla kierretään ja alessa mutta silti kertyy :/
 

Yhteistyössä