Inhaa, miksi mulle tulee kaulaan isoja finnejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Teini-ikä ohitettu jo toistakymmentä vuotta sitten. Sillon näppylää tuli naamaan, varsinkin otsaan. Nyt niitä tuppaa poskiin ja kaulalle :( Ovat ja möllöttävät ikuisuuksia ja ovat isoja ja punaisia. Mitään rutisteltavaa niihin ei juuri tule. Mitä teen?

Aikuisiän akne? Mulle tuli kans tossa keväällä kun säät alko lämpenee, mut silti joutu pitää kaulahuivia. Eli lian ja hien ansiosta alko puskemaan. Nuo poskien finnit viittaa kyllä akneen enemmän. Varsinkin, jos sulla ei suurempia iho-ongelmia ole aiemmin ollut. Käy ihotautilääkärillä, määrää sulle ainakin voidetta tai muuta litkua, joka toivottavasti auttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kualkiäryle:
Aikuisiän akne? Mulle tuli kans tossa keväällä kun säät alko lämpenee, mut silti joutu pitää kaulahuivia. Eli lian ja hien ansiosta alko puskemaan. Nuo poskien finnit viittaa kyllä akneen enemmän. Varsinkin, jos sulla ei suurempia iho-ongelmia ole aiemmin ollut. Käy ihotautilääkärillä, määrää sulle ainakin voidetta tai muuta litkua, joka toivottavasti auttaa :)

Nää mun näpyt tulee sillai aaltoina, en ole tosin seurannut kk-kierron vaiheita ja näppyongelmaa, et olisko niillä yhteys. Välillä ei ole mitään, ja sit ryöpsähtä. Ja vaiva on ympärivuotinen säästä riippumaton.

Syötkö jotain hormonivalmistetta? Kannattaa seurata sitä kiertoa. Joka tapauksessa suosittelen sitä lääkäriä vaikka olisikin kk-kierron mukaan ilmentyvää. Vaikka haitta on enemmän esteettinen (ja kivulias?) ei siitä silti tarvitse kärsiä. Mä kituuttelin lähes 10v. varhaisteini-iästä aikuisuuden kynnykselle ennen kuin hain apua. Vaikka välillä kyse olikin just kk-kierron ongelmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kualkiäryle:
Syötkö jotain hormonivalmistetta? Kannattaa seurata sitä kiertoa. Joka tapauksessa suosittelen sitä lääkäriä vaikka olisikin kk-kierron mukaan ilmentyvää. Vaikka haitta on enemmän esteettinen (ja kivulias?) ei siitä silti tarvitse kärsiä. Mä kituuttelin lähes 10v. varhaisteini-iästä aikuisuuden kynnykselle ennen kuin hain apua. Vaikka välillä kyse olikin just kk-kierron ongelmasta.

En syö mitään. Kyllä nuo kieltämättä on välillä (ainakin omasta mielestä ) välillä suurikin esteettinen vaiva. Varsinkin kun en tosiaan ole missään "finni-iässä" enää. Mahtaako tästä kylästä löytyä iotautilääkäriä... Saako kosmetologilta varsinaisesti lääkkeitä vai kauppaako se vaan törkykalliita puhdistusaineita?

No akneen auttaa antibiootti. Kosmetologikin voi tietysti auttaa ainakin siinä mielessä, että puhdistaa ihon jne. Monissa yrityksissä vaan on se ongelma, että niillä on sitä yhtä tuotesarjaa, joka ei hinnasta tai myyjän suosittelusta huolimatta VÄLTTÄMÄTTÄ sovi sinulle. Minä tyhmä ostin aikanaan jotain purkkeja ja purnukoita yli 300e:lla eikä ne auttaneet kuin ihan pieninpiin näppyihin. Suurin vaivahan aknessa on ne isot punaiset ihonalaiset patit. Antibiootti maksoi about 20e/3kk, siihen päälle vielä joku voide ja oikeesti toimiva resepti-voide n. 7?. Iho parani hoidon aikana todella hyväksi, mutta nyt tosin e-pillerit tuoneet mukanaan näppyjä, vielä ihan siedettävissä määrin kuitenkin.

Vieläkin tulee siis joskus kaulalle isoja punasia patteja, ja kyllä, ne näyttää ihan fritsuilta. Mikäs sen hienompaa :D

Yhteistyössä