Influenssarokote raskaanaoleville- otatko vai jätätkö?

Ken guru
[QUOTE="minä";24910193]Kyllä otan. Raskauden (eteenkin ensimmäisen kolmanneksen) aikana sairastettu influenssa nostaa lapsen riskin saada skitsofrenia 7-kertaiseksi. Kun sattumalta minulla on aika lailla tietoa kyseisestä sairaudesta ja sen yleisyydestä Suomessa, valitsen todellakin ennemmin rokotuksen määrittelemättömät riskit, kun selvästi tieteellisesti todistetun riskin lapsen skitsofreniasta.

Influenssa raskauden aikana lisää skitsofrenian riskiä - [/QUOTE]

"skitsofreniatapauksista saattaa olla yhteys potilaan äidin raskauden aikana sairastamaan influenssaan."
 
"vieras"
En tiedä vielä. Sikapiikin otin loppuraskaudessa viimeksi.

Itselläni on myös lievä astma, mutta sen takia en ole koskaan ennen ottanut influenssarokotetta. En ottaisi rokotteita ensimmäisellä kolmanneksella, mutta turvallisemmilla viikoilla voisin jo ottaa. Kerran olen influenssan sairastanut ja se oli hurja tauti, korkea kuume vei melkein jo tajun ja tauti veti aikuisen hyvin veteläksi pitkäksi aikaa.
 
Turkilmas
Jättäisin ehdottomasti väliin. Ainakin selvittäisin TODELLA tarkasti rokotteen mahdolliset haittavaikutukset ja riskitekijät suhteessa riskiin sairastua influenssaan ja sitä kautta sikiön vaurioitumiseen.

Eikös moni muuten tule kipeäksi juurikin siitä rokotteesta? Näin tiedän käyneen ainakin monella tutullani jotka rokotteen ovat ottaneet.
 

Yhteistyössä