Otimme tyttärellemme 6 kk neuvolassa joulukuussa kausi-influenssa rokotteen ja koska hän on alle vuoden ikäinen hän sai vielä tehosteen kuukautta myöhemmin. Tyttö ei saanut rokotteesta minkäänlaisia vaivoja.
Johtuuko sitten rokotteesta, hyvästä vastutuskyvystä vai tuurista, mutta toisin kuin monet tuttava-perheidemme lapset, tyttö ei ole sairastanut mitään pientä nuhaa kummempaa.
Itselleni en ole koskaan ottanut kausi-influenssa rokotteita, paitsi raskaana ollessani sika-influenssa piikin. Puhuin mieheni kanssa asiasta pariin otteeseen ja päädyin rokotteeseen, koska sairastan astmaa ja olin näin ollen tuplasti riskiryhmässä. Sain rokotteen muistaakseni ensimmäisellä tai toisella neuvola-käynnillä eli ensimmäisen kolmanneksen loppupuolella. Käsitin, että lapsi on sen myötä turvassa sika-influenssalta ensimmäisen kuusi kuukautta synnyttyään (käsittääkseni olettaen, että imetän).
En ole koskaan sairastanut erityisen vakavaa influenssaa ja tämä asenne taitaa olla yleisin syy miksei rokotuksia oteta. Vaikea sanoa onko kausi-influenssa rokotteista miten paljon hyötyä, ilmeisesti on, koska en usko THL huvikseen tuikkii ihmisiin kalliita aineita.
Pneumokokki- ja rotavirus rokotteiden kannalla olen ihan ehdottomasti ja olen kiitoinen että lapseni kuuluu ikäryhmään, joka ne saa. Olen nähnyt yhdessä perheessä hermoja raastavan korvatulehduskierteen ja kahdessa kuinka lapsi on joutunut päiviksi sairaalaan maha-/ripulitaudin seurauksena.
Tiedostan, että rokotteiden ottamiseen liittyy riskejä, mutta mielestäni ei ole reilua jättää lastani rokottamatta, koska silloin hän olisi suojassa taudeilta, koska kaikki muut pääsääntöisesti rokottavat lapsensa. Jos niin kävisi, että lapseni sairastuisi rokotteiden seurauksena, olisin todennäköisesti täysin murtunut. Mielestäni kuitenkin enemmistön etu on selkeästi painava ja oikeutettu peruste rokottamiselle. Minusta on kuitenkin hyvä, että rokotteiden haittapuolistakin puhutaan aktiivisesti, jotta vanhemmat tiedostavat mitä ovat tekemässä.