imuongelmat vauvalla ja keltaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
viikon ikäinen vauvani on aika kellertävä tai siis sellaisen ruskettuneen näköinen, sairaalassa 4 päivän ikäisenä oli myös kellertävä mutta arvot eivät ylittyneet. milloin keltaisuus vähenee vai pitäisikö huolestua ja käyttää vauvaa sairaalassa?

lisäksi olen joutunut käyttämään rintakumeja imetettäessä kun nännit haavoilla, antamaan lisämaitoa pullosta kun pienen paino laskenut ja tuttiakin olen kokeillut kun vauva vain huutaa.

nyt en tiedä onko nämä kaikki sekoittaneet pienen imuotteen koska tuntuu että ei osaa oikein enää mitään asiaa kunnolla. mitä nyt pitäisi tehdä? pitäisikö jättää tutti kokonaan pois ja pullo ja pelkillä rintakumilla mennä koska ilman niitä en pysty imettämään yhtään. :(

noin kolme päivän kohilla keltaisuus on korkeimmillaan. jos vauva on keltainen,väsynyt eikä jaksa imeä, niin ne ovat merkit lähtea kyllä tarkastuttamaan arvot, tai edes neuvolan pakeille ensin
jos taas ongelma on se, että vauva ei vaan löydä kunnon imemisotetetta, vaikka muuten pirtsakka, niin terkalta varmasti saisi iha konkreettista apua noin pienein imemisongelmiin

Soittelehan sinne sairaalalle ja kysy tuosta keltaisuudesta. Meilläkin oli sitä ja valohoidossa oli aluksi. Kun päästiin kotiin niin oli kontrolliaika ja verikokeet vähän tämän jälkeen. Jos olisi ollut keltaisuutta tai verikoemuutoksia niin olisi joutunut takaisin valohoitoon.

Ensinnäkin iso :hug:sulle, olin itse 2 v sitten tasan samassa tilanteessa ja muistan sen stressin!!
Meillä tosiaan kävi niin, että sairaalasta kotiuduttua vauva kellastui. Onneksi kotona kävi terkka, joka mittasi bilirubiinit ja meidät passitettiin takaisin sairaalaan. Vauva tosin joutui jäämään yksin, koska minulle ei enää ollut sänkyä.
Ehdotankin heti ekana että soitat neuvolaan tai vaikka synnytys-sairaalaasi, koska jos vauva on kellastunut niin se on vakava juttu.
Onko vauvasi uninen? Keltaisuus voi aiheuttaa sitä, että vauva vaan nukkuu ja nukkuu eikä jaksa imeä, ja nukahtelee kesken ruokailun. Se taas että vauva ei saa tarpeeksi maitoa pahentaa keltaisuutta (näin kävi meillä)

Mulla oli sama ongelma imuotteen kanssa. Aluksi se johtu just tosta vauvan unisuudesta ja siitä että se ei jaksanut imeä. Senkin jälkeen kun tultiin sairaalasta kamppailin imetyksen kanssa ja lopulta siihen auttoi vain ammatti imetystukihenkilön apu. Imetys ei todellakaan ole niin helppoa kuin kuvitellaan... mutta oon onnellinen etten luovuttanut, imetin samaa tyttöä lopulta puoltoistavuotiaaksi ja nautin siitä kun se kerran alkoi sujumaan.

Siis todellakin ehdotan että soitat sinne sairaalaan tai neuvolaan (jos sieltä vastaavat) koska vauvan tilanne ois hyvä tarkistaa. Ja sitten jos niin käy että vauva esim joutuu valohoitoon niin siellä varmasti auttavat myös imetyksen kanssa. Älä jää yksin näiden huolien kanssa!

Jos haluat vielä kuulla lisää siitä miten meille kävi ja miten selvittiin niin laita YV.

soitin neuvolaan ja sanoivat että voisin vielä odotella, kun terkka tulee kotikäynnille perjantaina ja sitten katsotaan mitä tehdään. lisäksi sairaalasta sanoivat että pari päivää voin odotella vielä.

Pidä huoli että lapsi saa oikeasti tarpeeksi maitoa! Joko sinun, tai korviketta. Keltaisuus poistuu pissin ja kakan mukana.

Terveisin äiti, jonka synnärireissu venyi viikkoon vauvan keltaisuuden takia!

Peesaan nimimerkkiä "juuh". Imetys ei ole kaikki kaikessa, tärkeintä on että vauva saa riittävästi maitoa ja kasvu lähtee hyvin käyntiin.

Itse olin esikoiseni kanssa liian varovainen lisämaidon suhteen ja paino putosi 13% parin ekan vrk:n aikana ja senkin jälkeen oli vaikeuksia saada nousuun.

Peesaan kyllä edellisiä. Tärkeintä on nyt saada vauvan paino nousuun. Kyllä se maito nousee myöhemminkin ja saadaan siitä huolimatta riittämään, vaikka alussa ollaankin annettu lisämaitoa.
Keltaisuus tosiaan poistuu pissan ja kakan mukana ja kellertävän vauvan on ehdottaman tärkeää saada tarpeeksi nesteitä.
Meilläkin ollaan oltu valossa, tuplavalossa ja vietetty useampi viikko sairaalassa välillä valossa ja välillä kontrolloitavana.

esikoinen oli valossa useampaan kertaan. Johtui varmaan pitkälti liian vähäisestä nesteensaannista ja liiasta painonlaskusta. Keltaisuuden paras kotihoito on runsas syöttäminen, nimittäin runsas pissaaminen ja ulostaminen auttavat bilirubiinin laskussa. Eli reilusti ruokaa jos odotat perjantaihin.

Keltainen väri iholta ja varsinkin silmistä häviää hyvin hitaasti, vaikka arvot olisivat laskussa. Silmän valkuaiset kellertää jopa kuukauden ajan. Seuraa vauvan vointia ja koita saada imemään paljon maitoa.

Yhteistyössä