imukuppisynnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mulle kammo jäi ja jouduin sitä työstämään ennen kolmennen synnytystä joka menikin kaikin puolin ihanasti. Ja voi Ulpu kun se sattui! Mua pidettiin tosi kovaa jaloista ja levitettiin ihan simona. En tiedä levitettiinkö paikkoja jollain häkkyrällä ja sitten semmonen kuulantyöntäjän näkönen naislääkäri survoi sitä mötikkää sisään. Se oli kauheeta mutta hienoa kuulla ettei useimmilla satu. Ei sitä kannata pelätä; lapsiahan siinä vaan pelastetaan. Vauvakin oli shokissa kun ulos saatiin. Tunti happikaapissa tarkkailussa ja kaikki oli hyvin.

Minun äidilläni oli imukuppisynnytys minua synnyttäessään. Voimat häneltä loppuivat kesken ja minä olin yli 4kg... Niin sitten oli minullakin imukuppisynnytys.

No, itsellä esikoinen syntyi tänä vuonna. En ehtinyt saamaan mitään kivunlievityksiä ja sitten huomattiin vielä sydänäänten heikentyvän, joten imukuppi vauhdilla mukaan. Lapsellani oli napanuora kaulan ympäri ja imukuppi luultavammin pelasti hänen henkensä. Ei ollut kamalaa, imukuppi on todella pieni, siitä ei jäänyt edes mitään jälkeä lapsen päähän. Saatiin kyllä niin nopsaan pois, kun koko ponnistusvaihe oli kaikkineen vain 10min.

En usko perinnöllisyyteen, se riippuu vain tilanteesta. Jos voimat loppuvat kesken synnytyksen pitkittyessä, on lapsi saatava pikaisesti pois synnytyskanavasta, joka puristaa. Tai sitten on tällainenkin mahdollisuus kuin mitä minun eteeni tuli, koskaan ei tiedä. Lapsen ja äidin parhaaksi kaikki toiminta on. Siitä kiitollinen olla pitää! Älä suotta pelkää.

Ei ollu mulla ainakaan paikat niin auki, ettei olis tarvinu vähän vielä lisää venytellä, et sen imukupin sai vauvan päähän asti.
Lapsen pää kun ei todellakaan ollut vielä reilun tunnin ponnistuksen jälkeen ""huulilla"". Että kyllä sattui ja lujaa. Etenkin kun se kuppi vielä irtosi ekan laiton jälkeen ja se piti laittaa uudelleen..

Mullakin tuli vauva imukupilla (sydänäänet heikentyivät ponnistusvaiheessa). Ei sattunut yhtään, siis se imukuppi, ja mulla syöksysynnytys (käynnistys oli vähän liiankin tehokas) eli ei ollut aikaa kivunlievitykseen. Väliliha selvisi ilman repeytymiä, parit tikit sain häpyhuuliin.

Eli ei mitään negatiivista sanottavaa imukupista. Muiden viestit lukeneena: Ilmeisesti se on rankempi jos joutuu ottamaan käyttöön aikaisemmassa vaiheessa, mulla oli vauvan pää jo näkyvissä kun ""imaistiin"" ulos.

Ok, ehkä minä nyt ymmärrän tuon sattumisen... Olin vain luullut, että imukuppia voidaan käyttää vasta, kun pää jokseenkin näkyy jo...
Ja kyllähän sitä ponnistusvaiheessa on muutenkin jo sen 10cm auki, että luulin sen pienehkön instumentin mahtuvan tunkematta oikeaan paikkaan. No, oppia ikä kaikki.

Minulla ei tehnyt ollenkaan kipeää se imukuppi, muuten kyllä =(

Yhteistyössä