Imetysvastaisuus

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
"Heivaan"
[QUOTE="kolmen äiti";27347196]"Ja se läheisyys vauvan kanssa ei ole samanlaista pullosta juotettuna."

Ihan tasan muuten on samanlaista.[/QUOTE]

Jos se läheisyys on ihan tasan samanlaista, niin miksi jollakulla tässäkin ketjussa imetys yökötti mutta pulloruokinta ei?
 
[QUOTE="kolmen äiti";27347196]"Ja se läheisyys vauvan kanssa ei ole samanlaista pullosta juotettuna."

Ihan tasan muuten on samanlaista.[/QUOTE]

Ehkä tuokin on sitten yksilöllisesti koettava asia? Vauvalta sitä on paha kysyä mutta äitinä koin imetyksen tarjoaman läheisyyden erilaisena kuin pullosta ruokkimalla.


Tosin, kolminkertaisena sektioäitinä uskon myös että hyvin (tai normaalisti) sujuneesta alatiesynnytyksestä vauva saa paremmat lähtökohdat elämälleen kuin sektiosta.
 
hieno perustelu
[QUOTE="Heivaan";27347231]Jos se läheisyys on ihan tasan samanlaista, niin miksi jollakulla tässäkin ketjussa imetys yökötti mutta pulloruokinta ei?[/QUOTE]

Luuletko että moniakin imetys ällöttää ja siksi eivät imetä?! :LOL:

Luulenpa että on aika harvinainen syy. :D
 
hahahah
Alkuperäinen kirjoittaja täi;27347216:
Ei voi. Iho kontakti puuttuu. Vauva kokee imetyksessä äidin paljon läheisemmin. Ei muovipullo korvaa äidin ihon tuntua ja tuoksua. Silti en pidä pulloa minää pahana, mutta samanlaista se ei ole.
Ihan samalla tavalla se vauva on iholla siinä sylissä. :) Tietenkin jos haluaa aina vain ruokkia pullosta mahdollisimman kaukana kättä suorassa pitäen, se eroaa imetyksestä. :D
 
11kk imettänyt
Nyt olen imettänyt 11kk ja sen voin sanoa, että ihmisiä vaivaannutti ensimmäiset 6kk. Siksi en imettänytkään mielelläni muiden nähden, mutta kyllä imettämistä itsessään pidettiin normaalina. Ihmettelin kyllä kun ihmiset kysyi että "eikö sulla ole loppunut maito?" yms.
maidon loppumista kesken pidetään jotenkin tosi yleisenä, vaikka se on oikeasti tosi harvinaista. Siitä puhutaan niin paljon, että heti kun tulee tiheän imun kausi niin luullaan että maito on loppunut.

Mutta voi hyvänen aika kun lapseni täytti 6kk ja jatkoin vielä imetystä! Kaikki tuntui pitävän minua jonain pedofiilinä! Että on tosi outoa kun noin isoa lasta imetetään yms :DD Olin niin järkyttynyt!!! Varsinkin nuoret ihmiset ajattelevat rintoja enemmän seksiin liittyvinä kuin ruokintamuotona.

Eniten ilkeyttä olen kuitenkin kuullut niiltä äideiltä joilla imetys ei ole onnistunut. He eivät voi ymmärtää miksi imetän niin pitkään. Mutta itse antavat kuitenkin korviketta yhtä pitkään. Eli tämähän tarkoittaa että lapsi tarvitsee maitoa vielä vuoden ikään asti. Miksi totuttaisin lapseni puoleksi vuodeksi pulloon ja sitten siitä eroon? Hä? Outoja juttuja oikeesti!

Olen kyllä saanut enemmän kannustusta lopettamiseen kuin imettämiseen. Kai monet äidit ovat myös kateellisa kun lapseni ei ole tarvinnut koskaan edes lisämaitoa.

Minua ei tarvitse kannustaa, mutta en minä mielelläni ihmettelyjäkään kuuntele. Kun tämä on kuitenkin ihan normaalia ja vielä suositellut 12kk rajoissa. Vaikka itse en ihmettele 2-vuotiaan imetystä niin kyllä siinä on minun mielestäni enemmän ihmeteltävää kuitenkin kuin 6-12kk ikäisen imettämisessä!
 
hehehh
Alkuperäinen kirjoittaja täi;27347311:
Et taida paljon imetyksestä tietää :D
Itseasiassa aika paljonkin ja olen paljon lukenut siitä miten voi mahdollistaa samanalisen ihokontaktin hyödyn lapselle kuin imetyksessä. Ei ole kovin vaikeaa. :)

Muistathan sinäkin imettää ilman paitaa? Paidan päällä lapsi ei saa luontaista ihokontaktia, joten vauva paidan alle aina niin parhaan mahdollisen saa. ;)
 
"mies"
[QUOTE="kolmen äiti";27346634]Olen huomannut saman! Ja minusta asenne ei ollut tällaista esikoiseni kohdalla v.2005, mutta nykyään on. Äidin pitäisi kuulemma päästä "tuulettumaan" (vrt. baariin tms) kun vauvahan on "jo" 3 kuukautta vanha! Että korviketta vaan kehiin, "mitä sinä turhaan sitä maitoa siinä pumppailet kun yhtä lailla voit antaa korviketta." Tällaista "tukea" saan ainakin omalta lähipiiriltäni imetykseen...[/QUOTE]

Lähipiirisi asenne on törkeä ja hedonistinen näin miehen näkökulmasta.
 
"hempukka"
Vauvani on nyt puolivuotias ja mun kokemukset neuvolasta on olleet vähän hämmentäviä. Imetys on sujunut alun harjoittelun jälkeen oikein hyvin, enkä ole neuvolasta "joutunut" imetysneuvoja kysymään. Ensimmäisen "näin aloitat kiinteät"-ohjekirjan sain muistaakseni 3 tai 4kk käynnillä. Mä olin vähän hoomoilasena, että olenko käsittänyt jotain väärin kun vielä imetän enkä ole edes ajatellut aloittaa kiinteiden maistelua. Seuraavalla neuvolakäynnillä taas palattiin asiaan ja vieläkin ilmotin että tissillä mennään. Taas sain uuden erilaisen ohjelappusen, olikohan nimeltään "ensimaistiaiset".

Kyllä mulle tuli neuvolan suhtautumisesta olo, että teen vähän väärin kun en ole niitä kiinteitä vielä maistattanut. Viiden kk:n kohdalla sitten aloitettiin varovasti maistelut ja siitä viikon päästä neuvolasta kehuttiin että hyvä juttu ja lihat ja viljat voi lisätä, eikä puhettakaan mistään täysimetyksestä, tai imetyksestä muutenkaan! Ja ootteko kokeillut jo nokkamukia jne. Mä kysyin että mitä siitä nokkamukista sitten annetaan jos imetän kuitenkin vielä, neuvolantäti vaikutti vähän yllättyneeltä ja sanoi että no sitten sen nokkamukin voi unohtaa.

Että mun mielestä voisi sieltä neuvolasta saada enemmänkin tukea siihen imetykseen, varsinkaan kun ei ole mitään ongelmia ja vauva kasvaa hyvin. Sen sijaan että tuputetaan sitä kiinteän aloitusta. :)
 
Esikoista imetin 2vuotta, enkä ole törmännyt moiseen. Minusta imetys on se "itsestään selvyys" ja korvike sananmukaisesti korvike. En myöskään kaivannut keneltäkään tukea imetykseen. Millaista tukea kaipaat? Aplodit, kun kaivat tissin esille?

Jos maitoa riittää ja vauva kasvaa niin miten helpommalla pääsisit pullojen keittely ja tuttelin osto rumban kanssa?
Mielestäni tukea imetykseen tarvitaan huomattavasti enenmmän mitä nykyään on tarjolla. Äideillä on yllättävän vähän tietoa imetyksestä, maidon riittävyydestä, imetyksen eduista ym. Lista on loputon. Harva se päivä palstallakin kysellään imetyksestä ja usein huomaa miten vähän oikeaa imetystietoutta on.

Se, että oma imetys on onnistunut helposti ei tarkoita sitä, että kaikille imetys on helppoa. Joskus tarvitaan todella paljon tukea, tietoa ja kannustusta jotta imetys onnistuisi. Omissa imetyksissäni on ollut hurjan paljon haasteita ja vähemmällä tuella ja tiedolla olisivat kummatkin imetykset loppuneet hyvin aikaisin.

Joskus korviketta tarvitaan eikä se tee äidistä sen huonompaa tai parempaa. Imetystä pitäisi silti ihan jo yhteiskunnan puolelta tukea enemmän koska moni imetys olisi pelastettu paremmalla tiedolla. Rintamaito on vauvalle kuitenkin sitä parasta ravintoa.

Omia lapsiani on sekä korvikeruokittu että imetetty. Kuopuksen imetys jatkuu yhä vaikka lapsi on jo yli 1-v. Itse imetän julkisesti jos siihen on tarvetta. En kuitenkaan esittele rintojani, mutta en myöskään piiloudu harsoverhon taakse. Koen, että imetys on luonnollinen asia. Sen olen huomannut , että ihmiset olettavat imetyksen loppuvan kun vauva täyttää vuoden.. Tätä en henkilökohtaisesti ymmärrä.

Ja oman kokoemukseni perusteella olen sitä mieltä, että läheisyys on erilaista pullosta versus rinnasta. Herumiseen tarvitaan oksitosiinia pulloruokintaan ei.
 
"mies"
Asia voi liittyä yleiseen äiti-lapsi-symbioosin vaikeaan asemaan meidän nykykulttuurissa. Eli halutaan korostaa lapsen ja äidin erillisyyttä ja riippumattomuutta suhteessa toisiinsa enemmän kuin entisaikaan.
 
Mä koen epäonnistuneeni kolmen vanhimman lapsen imettämisessä. Silloin luulin, että mulla oli ihan syytkin olemassa, mutta nyt kun kaksi nuorimmaista on imetetty onnistuneesti, niin voin vain todeta, että epäonnistuin koska en saanut neuvoja ja tukea mistään.
Neuvola suositteli lisämaitoa, nettiä ei mulla tuolloin vielä edes ollut, eikä muita perheellisiä kavereita..

Kaksi nuorinta olen imettänyt yhden neuvon perusteella. Jostain luin odotusaikana, että luonnonkansoilla on tapana antaa vauvalle rintaa aina kun vauva itkee, vauvaan koskee, vauva on levoton tai muuten vaan haluaa olla rinnalla. Näin tein ja yllättäen maitoa rupesi riittämään, toisin kuin aiemmin. Aiemmilla kerroilla olin tulkinnut tiheän imun kaudetkin vauvan näläksi, joten lisämaitoa annoin kun en muusta tiennyt.

Nuorimmaisen kanssa kytiin viimeksi kuukausi sitten neuvolassa, kun poika oli 8,5kk. Kysyin neuvoa, että miten saisi menkat alkamaan kun on kuukausia ollut jo pms-oireita menkkasärkyineen, ja vastaushan oli: lopeta imetys :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No, meidän muksut ei ole noistakaan täysien yöunien vaatimuksista kuulleet. Kaksi ensimmäistä nukkuivat täydet yöt 2kk iästä asti vaikka olivat täysimetyksellä toinen 4,5kk ja toinen 6kk. Kolmonen taas jatkoi yösyöntejä niin kauan kun imetys jatkui eli 1v9kk, nyt kuukautta myöhemmin joskus nukkuu täydet yöt ja joskus vielä tavan vuoksi heräilee. Mutta on siis aina ollut hyvä syömään ja varmasti saanut jo pitkään kiinteistä sen mitä ravinnokseen tarvitsee. :D
No meillä pikkukaveri alkoi käyttää 4kk iässä mua vähän niin kuin tuttina eikä vieroitus onnistunut ilman unikoulua, siihen asti oli nukkunut täydet yöt. Ja unikoulu sekä yösyöttöjen lopetus vaatii sen, että vauveli syö päivisin, muutenhan ei voi tietää herääkö oikeasti nälkäänsä. En olis itse jaksanut ikinä yösyöttöjä vuoden ikään tai yli :)
 
"vieras"
Muistathan sinäkin imettää ilman paitaa? Paidan päällä lapsi ei saa luontaista ihokontaktia, joten vauva paidan alle aina niin parhaan mahdollisen saa. ;)
Harva varmaan imettää niin, että ainoastaan nänni on paljaana? :D

Itse nostin paidan aina kokonaan ylös rintojen päältä, eli lapsi oli ihossa kiinni kyllä. Tosin julkisella paikalla käytin imetyspaitoja ja silloin oli vaan rinta paljaana.
 
"vieras"
Mulla meinas mennä koko imetys pipariksi. Vauva oli n. 2 viikkoa kun alkoi kiukuttelut rinnalla ja itkut. Vein lääkäriin, olin lukenut SAMMAKSESTA, ja sitä vauvalla suussa oli. Lääkäri vaan vähätteli että ei se ole vakavaa ja ei itkut siitä johdu. Koliikkia on. Reseptin sammakseen määräsi pitkin hampain "meidän vanhempien lohduksi". Sanoi että jos ei kuuri auta niin ei se mitää, yleensä sammasta ei saa poistettua.

Ei auttanut, joten sanoin asiasta sitten neuvolalääkärille. Hän ei edes huomannut koko sammasta, vaikka lapsen kieli oli muuttunut mustaksi! Sain neuvoksi laittaa jotain karpaloa tai puolukkaa ja hinkutella kieltä....

Nyt vein vauvan lääkäriin toisissa asioissa, tää kolman lääkäri vilkas suuhun ja totesi ettei ole koskaan nähnyt NÄIN PAHAA sammasta. Ulottuu nieluun saakka. Totesi että eka lääke oli ihan väärä, ja sammasta tulee lääkitä aina kun se ilmestyy, toistuvasti. Ja sammas aiheuttaa lapselle raivareita, nieleskelyä JNE. Saatiin toista lääkettä ja se on auttanut kaikkiin oireisiin. Itse jo luulin että lapsella on refluksia tai maitoallergiaa tms, ja olin jo lopettamassa imetystä! :( Ja arvatkaa vaan kuinka paljon tämä äiti syyttää itseään :(
 
"Heivaan"
Luuletko että moniakin imetys ällöttää ja siksi eivät imetä?! :LOL:

Luulenpa että on aika harvinainen syy. :D
En luule. Tuttavapiirissäni on yksi ihminen, jota imetys on ällöttänyt. Mutta se, että joillakin ihmisillä tällainen reaktio voi syntyä, on mielestäni ihan riittävä osoitus siitä, että imetys on jotakin syvästi intiimiä ja perusturvallisuuteemme vetoavaa. ´

Eli ei todellakaan "sama asia" kuin pulloruokinta.
 
reps
[QUOTE="Heivaan";27347530]En luule. Tuttavapiirissäni on yksi ihminen, jota imetys on ällöttänyt. Mutta se, että joillakin ihmisillä tällainen reaktio voi syntyä, on mielestäni ihan riittävä osoitus siitä, että imetys on jotakin syvästi intiimiä ja perusturvallisuuteemme vetoavaa. ´

Eli ei todellakaan "sama asia" kuin pulloruokinta.[/QUOTE]

Ei herranen aika, taidat olla vähän tyhmä?! :D
 
"Heivaan"
Itseasiassa aika paljonkin ja olen paljon lukenut siitä miten voi mahdollistaa samanalisen ihokontaktin hyödyn lapselle kuin imetyksessä. Ei ole kovin vaikeaa. :)

Muistathan sinäkin imettää ilman paitaa? Paidan päällä lapsi ei saa luontaista ihokontaktia, joten vauva paidan alle aina niin parhaan mahdollisen saa. ;)
Olen nähnyt monen tyylisiä imettäjiä. Toisilla on ollut imetyspaita tiiviisti päällä, toiset ovat esitelleet esim. junassa varsin anteliaasti koko rintakehäänsä. Jokainen tavallaan.

Mutta ikinä en ole nähnyt kenenkään julkisella paikalla riisuvan tai edes raottavan paitaansa ruokkiessaan lasta pullosta :)
 
ghfgh
Korvikelapselle on mahdollisuus antaa yhtä intiimi ja läheinen ruokahetki kuin imetetyllekin. Se onko tuttiosa muovia vai pieni nypykkä ihoa, ei vaikuta millään tavalla. Äidillä voi lastansa riinnalla pulloruokinnassa nousta samalla tavalla oksitosiinia, eli ns rakkaus/nautintohormonia kuin imettäessäkin.
Tämä tietenkin tulee mahdollistaa niin, että vauva on iholla aina kun on mahdollista.
 
Itse en uskalla imettää julkisesti, koska pelkään ihmisten reaktioita. Suomi ei ole kovin imetysmyönteinen maa....
Oletko sitten joskus kohdannut ikäviä katseita tai muuntyyppistä negatiivistä suhtautumista imettäessäsi julkisesti? Itse olen imettänyt monet kerrat milloin missäkin, puistonpenkillä, junassa, bussissa, lentokoneessa, kauppakeskuksen käytän penkillä, huvipuistossa, pankissa ja Kelan toimistossa jne. enkä muista kohdanneeni kuin kerran paheksuvan ja vieroksuvan katseen vanhemman naisen taholta.
 
"vieras"
Oletko sitten joskus kohdannut ikäviä katseita tai muuntyyppistä negatiivistä suhtautumista imettäessäsi julkisesti? Itse olen imettänyt monet kerrat milloin missäkin, puistonpenkillä, junassa, bussissa, lentokoneessa, kauppakeskuksen käytän penkillä, huvipuistossa, pankissa ja Kelan toimistossa jne. enkä muista kohdanneeni kuin kerran paheksuvan ja vieroksuvan katseen vanhemman naisen taholta.
En suoraan, mutta kyllä minä ihmisten ajatuksia julki-imettämisestä olen kuullut muissa yhteyksissä (esim. lapsettomana joskus olen ollut tälläisissä keskusteluissa mukana joissa äitejä on haukuttu) ja esim. netissä julki-imettämisestä puhutaan jopa agressiiviseen sävyyn.

Oma vauvani on vasta 2 kk.
 
Itse en uskalla imettää julkisesti, koska pelkään ihmisten reaktioita. Suomi ei ole kovin imetysmyönteinen maa....
En tiedä, onko muut julkisesti imettävät huomanneet sen että niitä vihaisia katseita tulee vain naisilta?
Ja siis, sen sijaan ettäkö miehet koittaisivat mitään tiirailla, niin pikemminkin katselevat toisaalle, jos ylipäätään ovat edes tajunneet että jossain lähistöllä on meneillään imetys.

Mun mieskin oli tosi hämmästynyt siitä, miten moni nainen reagoi siihen, että imetin vauvaa. Enkä siis paljastele koko pinta-alaa, vaan imettänyt kahden paidan välistä tai imetyspaidan kanssa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27347610:
En tiedä, onko muut julkisesti imettävät huomanneet sen että niitä vihaisia katseita tulee vain naisilta?
Ja siis, sen sijaan ettäkö miehet koittaisivat mitään tiirailla, niin pikemminkin katselevat toisaalle, jos ylipäätään ovat edes tajunneet että jossain lähistöllä on meneillään imetys.

Mun mieskin oli tosi hämmästynyt siitä, miten moni nainen reagoi siihen, että imetin vauvaa. Enkä siis paljastele koko pinta-alaa, vaan imettänyt kahden paidan välistä tai imetyspaidan kanssa.
Hyvä idea, jos sujauttaisi vauvan jonkun ison paidan alle... ei ole tullut mieleen.

On mulla imetyspaitojakin, mutta niistä se nänni aina vilahtaa väkisinkin ja se häiritsee itseäni. Huivien kanssa taas on aikamoista säätöä.
 

Yhteistyössä