Imetysstressi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninsku*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninsku*

Vieras
Olen 2-viikkoisen vauvan äiti.

Lapsen suu oli hänen syntyessään painunut vinoon ja hän ei saanut nännistä
otetta. Tästä syystä hän sai pulloruokaa 1,5 viikkoa syntymästään. Olen
lypsänyt rintoja koko sen ajan.
Nyt suu on normaaliasennossa ja hän syö hyvin rintaa.

Minua kuitenkin stressaa jotenkin koko ajan se, saako lapsi tarpeeksi
ruokaa rinnoista, kun olen tottunut "näkemään" paljonko hän on milloinkin juonut.
Vauva on ihan tyytyväisenoloinen ja pissaa tulee.

En jotenkin osaa rentoutua, vaan öisinkin mietin hermostuneena herääkö
lapsi varmasti pyytämään tarpeeksi maitoa. Jos hän on "liian" hissukseen,
hätäilen että johtuuko hiljaisuus siitä että hän on aliravittu ja liian väsynyt
pyytääkseen.

Auttakaa kokeneemmat äidit, hätäilenkö turhaan?

Imetän vauvaa aina kun hän itkeskelee ja lypsän rintoja n. 4-5 kertaa
vuorokaudessa.

Hei,
kun vauva pissaa ja kakkaa päivittäin (min. 6 märkää vaippaa) ja paino nousee, niin maitoa tulee riittävästi. Upeata, että vauva on jo oppinut imemään! Ei tarvitse siis huolehtia, kyllä vauva pyytää rintaa yölläkin.
Pumpata ei välttämättä tarvitse, jos vauva on rinnalla usein (n. 8-12+ kertaa vuorokaudessa, välit vaihtelee).
Jos vielä ahdistaa yöt ja päivätkin, juttele neuvolan terkan tai yksityisen imetysohjaajan kanssa, niin saat mielenrauhaa. Alku on ollut teille hankala, joten on ihan normaalia että ahdistaa. Mutta hienosti se menee!

Kiitos vastauksestasi!
Pissaa tulee kyllä ihan reilusti, mutta vauva ei ole kakannut eilen eikä tänään.
Onneksi meillä on huomenna neuvola jossa vauva punnitaan.

Kysyn vielä sinulta, että onko siitä haittaa, että vauva syö vain toisen rinnan kerrallaan?
Olen huomannut, että kun vaihdan vauvan toiselle rinnalle hän lopettaa syömisen ja "lussuttaa"
vain rintaa kevyesti.
Olen nyt tehnyt niin, että vaihtelen rintaa aina joka syöttökerralla.

Ehkä tämä stressi tästä loppuu pikkuhiljaa kun näen miten vauvan painonkehitys etenee.

Kiitos vielä tuhannesti vastauksestasi!

Jos vauva on tyytyväisen oloinen ja hänen painonsa nousee ja pissaa ja kakkaa tulee niin hän saa ihan irittävästi maitoa. Ei tarvi olla huolissaan. ja jos tuntuu että ei saa tarpeeksi niin lisää rintaa vaan ja maidon tulo nousee ja vauva saa lisää maitoa. Ja ainahan voit soittaa neuvolaan ja käydä punnituttamassa vauvaa jos epäröit. Painonnoususta sen sitten näkee onko tarpeeksi maitoa saanut.

Se on yksilöllistä, tarvitseeko rintaa vaihtaa. Voit antaa vauvan imeä yhtä rintaa niin kauan että nukahtaa, ja antaa seuraavalla kerralla toisesta. Tai sitten voit antaa yhdestä, ja jos vauva on tyytymättömän oloinen, vaihtaa toiseen samalla syötöllä. Pikkuhiljaa teille löytyy oma rytmi. Sinun vauvasi on vielä niin pieni, että harjoittelee koko syömistä- niinkuin sinäkin. Olet ihan oikeassa, että tarjoat aina kun vauva pyytää. Sillä tavalla maidon määrä alkaa pikkuhlijaa vastamaan vauvan tarvetta. Imetys tasaantuu ja vakiintuu pikkuhiljaa, ekat 2 kk voi mennä hyvinkin opettelussa, molemmin puolin <3

Yhteistyössä