Imetysongelmia, apua!

• Viestiketjun aloittaja "Asta"
  • Ensimmäinen viesti
"Asta"
Meidän kolmeviikkoinen tyttö on ollut kaksi viikkoa pulloruokinnassa, koska ei saavuttanut syntymäpainoaan. Saimme perjantaina ohjeen, että voi lopettaa ja antaa pelkkää rintaa. Ongelmana oli kuitenkin, että ei ensiksi syönyt rintaa, joten eilen vielä harjoiteltiin. Tänään olen antanut pelkkää rintaa ja vauva ollut ihan jatkuvasti rinnalla. Koko päivän ollut imemässä verkkaisesti, nukahtanut ja kun olen siirtynyt pois, niin havahtunut n. 10-15min sisällä. Yhdeksän aikaan pumppasin maitoa ja nyt tankattu yötä vasten pullosta.

Kertokaa kokeneemmat, tuleeko tästä vielä jotain? Voiko vauva oppia ns. normaalisti syömään rinnalta? Minulla alkaa usko loppua ja primäärihuoli, että saako ruokaa.

Vauva on vielä niin pieni, että nuo syömisvälit ovat todella yksilöllisiä. Ei muuta kun yritystä ja yritystä yrityksen perään, ei siinä muu auta!

Muistan kyllä meilläkin kun tyttö rupesi kyllä kanssa syömään useammin ja alkoi saada hirveitä rintaraivareita tosin oli jo muutaman kk ikäinen tuolloin, ja se johtui siitä ettei minulta tullut maitoa tarpeeksi. Lopulta maidontulo ehtyi kokonaan :( Mutta en usko että tuo tiheä syöntiväli teillä liittyisi siihen, vai oletko kenties huomannut että maitoa tulee vähemmän?

Toinen mahdollinen vaihtoehto on, ettei maitoa tule ns. tarpeeksi nopeasti ja vauva ei jaksa imeä tarpeeksi kauaa jotta saisi mahansa täyteen ja siksi syö useasti ja vähän väliä.

Jos pelkäät että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa, kannattaa kyllä syöttää myös pullosta.

"Minttu"
Ystävä, on aivan normaalia,että vauva on rinnalla jatkuvasti, Se on sitovaa,mutta normaalia. Olen 4lapsen äiti. Keskity nyt vauvaan ja anna olla siinä rinnalla tunteja, ota itsellesi lukemista ja katso elokuvia.Mulla 2.lapsi oli sellainen,että oli syönyt jo tunnin ja kun otin rinnan pois suusta, havahtui ja jatkoi taas syömistään. Oli aikoja, että olin sohvalla 4-tuntiakin putkeen.Se ei tarkoita etteikö sinulla maitoa riitä,jos vauva on rinnalla jatkuvasti. Jos vauva on tyytyväinen ja paino nousee, saa maitoa tarpeeksi.Sitovaahan se imettäminen on, mutta ei loppuelämän kestävää.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Lula
Vauva on vielä niin pieni, että nuo syömisvälit ovat todella yksilöllisiä. Ei muuta kun yritystä ja yritystä yrityksen perään, ei siinä muu auta!

Muistan kyllä meilläkin kun tyttö rupesi kyllä kanssa syömään useammin ja alkoi saada hirveitä rintaraivareita tosin oli jo muutaman kk ikäinen tuolloin, ja se johtui siitä ettei minulta tullut maitoa tarpeeksi. Lopulta maidontulo ehtyi kokonaan :( Mutta en usko että tuo tiheä syöntiväli teillä liittyisi siihen, vai oletko kenties huomannut että maitoa tulee vähemmän?

Toinen mahdollinen vaihtoehto on, ettei maitoa tule ns. tarpeeksi nopeasti ja vauva ei jaksa imeä tarpeeksi kauaa jotta saisi mahansa täyteen ja siksi syö useasti ja vähän väliä.

Jos pelkäät että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa, kannattaa kyllä syöttää myös pullosta.
Jos vauva on tyytyäinen ja pissavaippoja tulee, maitoa tulee riittävästi. Neuvolassa tarvittaessa saa käydä painoa mittaamassa jos haluaa asiaan varmuuden.f

"vieras"
Jos tuntuu, että maitoa ei tule riittävästi jotta vauva saisi vatsansa täyteen ennen kuin väsähtää imemään, niin rintapumpulla voi buustata maidontuloa. Näin olen itse tehnyt ja pienellä viiveellä maitoa on alkanut tulemaan reippaammin. Ei nyt kovin hurjasti kannata pumppailla, ettei maitoa ala tulemaan liikaa.

"Anskutin"
Minun nyt 6,5 kk vanha tyttö oli ensimmäisten viikkojen aikana sellainen tissillä asuja että ei mitään rotia. Ja meillä imetys lähti suhteellisen hyvin käyntiin. Parhaimmillani istuin 6-7 tuntia putkeen sohvannurkassa imettämässä. Se on raskasta, mutta se menee myös ohi. Itse säikähdin myös aluksi, että vauva ei saa riittävästi ruokaa, mutta ajattelin sen sitten niin, että kun hän imee sieltä tulee ainakin jotain. Jos sieltä ei tulisi mitään, lakkaisi hän varmaan myös imemästä.

Kuten Minttu sanoi, anna nyt kaikki aika imettämiselle. Jonkin ajan kuluttua se on helpompaa :) Tsemppiä!

hhhh
Hienoa että imetys on sinulle tärkeä asia (heti lapsen riittävän ravinnonsaannin jälkeen).

Meidän vauva oli samanlainen ensimmäiset viikot, ei jaksanut syödä vaan nukahti kesken rinnalle. Jokainen syöttökerta piti aluksi sisällään noin kolme uutta aloitusta, kun vauva havahtui 10 min päästä jatkamaan syöntiä. Anna vaan aina uusi mahdollisuus, pienelle vauvalle pitkä imemissessio on fyysisesti rankka suoritus!

Jatka vain samaan malliin, anna vauvan olla paljon rinnalla, koska se kiihdyttää maidontuloa. Suosittelen pitämään vauvaa välillä vaippasilleen omaa ihoa vasten, se herättelee vauvan imemishaluja. Ja jos meinaa nukahtaa tissille het alkuunsa, vaihda vaikka vaippaa välillä, niin vauva taas vähän virkoaa.

Yhteistyössä