Imetysongelmaa,joutaako joku auttamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma"

Vieras
Moikka!

Jostain kumman syystä maito ei nouse toiseen rintaan ja imetystä takana kuukausi, imetän 3 h välein ja imetän myös "tyhjästä rinnasta" vauva saa siinä raivarit. Toinen rinta on aina säännöllisesti noin 3h ja unien jälkeen ihan täynnä,vauvan on vaikea saada otetta ja rinta suihkuaa itsestään aikansa,ennenkuin voi imettää... huoh...saikohan joku tästä mitn selkoa...?! :) onko mitä tehtävissä ja mitä teen väärin?

mulla on ollu aina toinen rinta täydempi kuin toinen. toisen lapsen kanssa vaan se mikä oli ennen aina tyhjempi olikin sitten se täydempi..
mutta imetät vaan siitä tyhjästä rinnasta myös, jos vaan pystyt niin tarjoa useamman kerran peräkkäin siitä tyhjästä. koitat herutella sieltä vaikka käsin alkuun niin lapsi ehkä paremmin huolii sen tyhjemmän rinnan.

Onko tuossa toisessa rinnassa joskus ollut kystaa tms? Kaverillani on kahdesti leikattu vasemmasta rinnasta kasvain ja hänelläkin tuo rinta on täysin kuiva. Hienosti täysimettää yhdellä rinnalla. :)

Melkein aina maidontuotanto on hieman epätasaista, mutta onhan noitakin, ettei toisesta rinnasta oikein erity. Keho on kuitenkin sen verran fiksu, että korvaa kyllä "vajeen", toinen rinta tuottaa siis silloin molempien puolesta. :)

Jos haluat vielä yrittää nostaa maitoa "huonoonkin" rintaan, kokeile muutaman päivän ajan lypsää rintaa viitisen minuutiin ajan 30min välein, siis esim 13.00, 13.30, 14.00 jne.

Mullakin toisen rinnan vauva huoli paremmin (itse asiassa molemmat lapset) ja toinen oli tyhjempi.
Tuohon liikaongelmaan, anna suurimpien maitojen suihkuta rauhassa harsoon, ja sitten takas vauvan suuhun. Yleensä se suihkuaminenhan alkaa vasta 30sek-1min päästä imetyksen aloituksesta eli sitten annat hetken suihkuta ja takaisin suuhun. Hepulithan se vauva saa, mutta kyllä se siitä ajan kanssa.

Tyhjän rinnan kanssa voi koittaa lypsämistä tai sitten annat ensin hetken siitä täydemmästä ja yleensä se saa maidon nousemaan myös siihen tyhjempään ja sitten annat tyhjempää rintaa ja jos jää nälkäiseksi niin lopuksi taas täydempää.

[QUOTE="annika";25542740]mulla on ollu aina toinen rinta täydempi kuin toinen. toisen lapsen kanssa vaan se mikä oli ennen aina tyhjempi olikin sitten se täydempi..
mutta imetät vaan siitä tyhjästä rinnasta myös, jos vaan pystyt niin tarjoa useamman kerran peräkkäin siitä tyhjästä. koitat herutella sieltä vaikka käsin alkuun niin lapsi ehkä paremmin huolii sen tyhjemmän rinnan.[/QUOTE]

Ei missään nimessä näin! Eli ei peräkkäin samasta rinnasta, johtaa tukkeutuneeseen maitotiehyeeseen, joka todella tuskainen! Vuorotellen vaan imetät, ei se tilanne välttämättä koskaan tasaannu kokonaan.

mun kokemus jos vauva suosii toista rintaa, josta tulee paremmin, niin anna pikku hörpsyt paremmasta jotta saa alkunälän pois ja sitten koita antaa toisesta ja sitten taas tarvittaessa paremmasta.

Yhteistyössä