Imetysfanaatikoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnellinen imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äippänen x3:
Alkuperäinen kirjoittaja sykoloki:
Imetys on kuitenkin niin tärkeä lapselle ja äidille asia - moneltakin kannalta katsottuna, että on vaikea ymmärtää miksi lietsotaan negatiivistä mielikuvaa imetyksestä ja puolustellaan imettämättömyyttä.

siksi, että se imettäminen ei onnistu kaikilla ja siitä ei tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä.

Mutta täytyykö se syyllisyys poistaa imettävien äitien kustannuksella? Imettävät leimataan lapsestaan riippuvaisiksi fanaatikoiksi jotka tekevät turhaa työtä ja joiden pitää piilotella ettei kenellekään tulisi paha mieli. Joillakin imetys onnistuu eikä siitäkään tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä. Tai ainakaan pitäisi. Monellakohan imetys on mennyt pieleen juuri ympäristön asenteiden takia? Lähes kaikki imettävät alussa, mutta vain murto-osa jatkaa ensiviikkojen- ja kuukausien jälkeen.

Itsekin olen antanut korviketta, mutta minulla ei ole ongelmaa sanoa, että imetys olisi parempi vaihtoehto. Vaikka kasvaa se lapsi korvikkeellakin loistavasti.

Imetys on tapa numero yksi ruokkia lapsi.

Johan käytetty terminologiakin sen todistaa, kuunnelkaa vaikka: ÄIDINMAITO ja KORVIKEMAITO. Eli siis korvike! Tai äidinmaidonvastike! VASTIKE!

Lisäksi, evoluutio ei jätä eloon toisarvoisia toimintatapoja eikä muinoin jättänyt henkiin mitään kehäraakkejakaan. Eli koska kaikki muutkin nisäkkäät ihmisen lisäksi imettävät, niin toki imetys on paras tapa ruokkia alle vuoden ikäinen, ehkäpä vanhempikin lapsi. Muutoinhan evoluutio olisi pakannut vastasyntyneille pullot, tutit ja korvikkeet mukaan.

Se taas on Valion politiikkaa, että ihmisen on juotava maitoa koko ikänsä, hautaan saakka. Muut nisäkkäät juovat vain äidinmaitoa! Poikasena.

Se väite ettei imetys jollain onnistu, on hurja. Miten niin ei onnistu? Oma äitini oli fyysisesti ja psyykkisesti niin poikki minut saatuani vaikean synnytyksen jälkeen ja kotiuduttuaan puoltoista vuorokautta synnytyksestä ilman mitään opetusta että hänellä ei tosiaan kuulemma onnistunut. Olin vielä esikoinenkin ja anoppi (mummoni) oli tullut samoin tein meille mestaroimaan kuinka vastasyntynyttä hoidetaan.

Mutta minulla onnistui kyllä, samoin siskollani. Oikein monta kertaa on onnistunut ja niin pitkään kuin itse ja vauva haluaa. Ja ollaan molemmat siskokset varsin pienikokoisia ja pienirintaisia naisia, voisi luulla ettei näistä normaalitilassa lähinnä kärpäslätkistä mitään maitoa irtoa mutta kyllä irtoaa.

Voihan imetyskyvyssä ehkä jotain geneettistä eroavuutta ollakin yksilöiden välillä (en tiedä onko asiaa tutkittu) mutta se ei voi mitenkään pitää paikkaansa että Suomessa tai Euroopassa kaikki ne naiset jotka eivät imetä ollenkaan tai imettävät vain hetken, olisivat naisia joilta imetys ei fyysisesti onnistuisi. Se nyt vain on täysin luonnonlakien vastaista, että monta kymmentä prosenttia ikäluokasta olisi jotenkin synnynnäisesti huonoja imettäjiä! Ei imetys ole mitään rakettitiedettä, se on luonnollinen elintoiminto.

Toki imetyksen alku on senverran kivuliasta ja hankalaa, että jos ei kunnon imetysopetusta anneta heti synnytyssairaalassa vaan tyrkitään kätilöidenkin toimesta sitä lisämaitoa pullosta heti vauvan suuhun, niin ihmekö tuo jos äiti ja vauva tulevat siihen tulokseen että juodaanpa pullosta maidot. Sattuukin äitiin vähemmän. Mulla ainakin alussa sattui niin että vesi lensi silmistä ja huutoa sai pidätellä vaikka lapset ovat olleet kaikki "hyviä imijöitä".

Tämän sanottuani lähdenkin tästä imettämään joten en nyt ihan heti pysty vastaamaan mahdollisesti kohta saamaani herjavyöryyn!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Alkuperäinen kirjoittaja Äippänen x3:
Alkuperäinen kirjoittaja sykoloki:
Imetys on kuitenkin niin tärkeä lapselle ja äidille asia - moneltakin kannalta katsottuna, että on vaikea ymmärtää miksi lietsotaan negatiivistä mielikuvaa imetyksestä ja puolustellaan imettämättömyyttä.

siksi, että se imettäminen ei onnistu kaikilla ja siitä ei tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä.

Mutta täytyykö se syyllisyys poistaa imettävien äitien kustannuksella? Imettävät leimataan lapsestaan riippuvaisiksi fanaatikoiksi jotka tekevät turhaa työtä ja joiden pitää piilotella ettei kenellekään tulisi paha mieli. Joillakin imetys onnistuu eikä siitäkään tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä. Tai ainakaan pitäisi. Monellakohan imetys on mennyt pieleen juuri ympäristön asenteiden takia? Lähes kaikki imettävät alussa, mutta vain murto-osa jatkaa ensiviikkojen- ja kuukausien jälkeen.

Itsekin olen antanut korviketta, mutta minulla ei ole ongelmaa sanoa, että imetys olisi parempi vaihtoehto. Vaikka kasvaa se lapsi korvikkeellakin loistavasti.

En ole kertaakaan väittänyt että korvike olisi parempi vaihtoehto. Kaikki sen tietävät että imetys on paras vaihtoehto mutta jos se ei onnistu niin se ei onnistu. Onneksi siis on korvikkeita niille joilla imetys menee syystä tai toisesta pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja deziluu:
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Miettiny samaa.. mulla terveydentila on sellainen että 6kk kun tulee täyteen loppuu imetys. Mulla siis TODELLA paha atopia, lääkäriki sano että nostaa hattua koska täytyy olla todella kipeä...tuttava piirissä imetysfanaatikko, ei enää juuri puhu mulle mitään kun teen niin väärin:/

Tosi kurjaa. Ehkä hää ei vaan tiedä mitä sanois ja siksi ei puhu?

Kyllä pitää mun tekoa itsekkäänä ja vääränä, olen täynnä ihottumaa ja osista haavaumista jopa tulee verta.. Sano että etkö sen verran pysty että vuoden imetät, ei en ikävä kyllä pysty, raavin yöt läpeensä ihoa ja en voi nukkua olen kuin kävelevä zombie jolla varisee iho maahan.

Minä en ole huomannut ikinä mitään syyllistämistä korvikkeen antajille. Ne, jotka tuntevat syyllisyyttä, repivät siihen ainekset omasta päästään.. tiedän tämän ihan siitäkin, että minua vuosia on morkattu täällä imetysfanaatikoksi, mutta olen yhä samaa mieltä imetysasioista, vaikka toinen lapseni on juonut korviketta 4kk iästä lähtien. En tosin kai ole sitten enää imetysfanaatikko :whistle:

Yhteistyössä