Imetysasiaa?

  • Viestiketjun aloittaja auttakee!
  • Ensimmäinen viesti
auttakee!
kysyisin kuinka kauan täytyy vauvaa syöttää ainakin 3-4h välein? koska se siirtyy sitten ihan vaan vauvan oman tarpeen mukasesti?

muitakin oleellista tietoa kaipaisin 0-3kk lapsen syönnistä, ennen kiinteitä.

kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!
 
maamaa
Siis... ihan alusta lähtien imetetään lapsentahtisesti, toisin sanoen annetaan rintaa aina kun lapsi haluaa/hamuaa, oli se sitten 5 min tai parin tunnin välein. 3-4 tunnin välit on kyllä pikkuvauvalle liian pitkät!
 
"jojo"
kysyisin kuinka kauan täytyy vauvaa syöttää ainakin 3-4h välein? koska se siirtyy sitten ihan vaan vauvan oman tarpeen mukasesti?
Onko sulla siis uninen/pienipainoinen vauva tai laiska imijä, vai miksi kellon mukaan menet? Mä jouduin herättelemään vauvaani 3-4h välein matalan verensokerin ja unisuuden takia. Lakkasin kyttäämästä kelloa, kun vauva alkoi itse vaatia ruokaa siinä 3h kieppeillä. Kun vauva kerran tokenee sen verran, että jaksaa itse heräillä nälän mukaan, kyllä se rytminsä sitten jo itse katsoo.

Mutta turha odottaa, että vauva vielä piiiitkään aikaan suostuu mihinkään yli 4h syöttöväleihin, päibnvastoin tulee tiheän imun kausia, kun koko ajan pitäisi olla saamassa sitä maitoa, ja tietysti sitä silloin kuuluu hänelle antaa! Ihan joka kerran.
 
wqwqwqw
Vauvan tarpeen mukaan se on alusta asti. Ihan pientä saattaa joutua herätteleen syömään jos on kova nukkumaan ja välit alkaa menee jopa 6 tunnin mittaisiksi. Mutta kun lapsi kasvaa niin aika varmasti välit ei veny tuollaisiks enää.
Kuvitteletko, että lasta ei myöhemmin tarvisi syöttää niin usein? Vähän vaikeasti vastattava kysmys.
 
auttakee
joo, siis tottakai tietenkin lapsen tahtoisesti kokoajan! -.- en tietenkään panttais lapselta ruokaa.... meinasin vaan, että kun sairaalassa sanottiin, että vähintään 3h välein. ja jos vauva nyt kotona sattuis nukkumaan yli 3 tuntia yöllä tai päivällä, niin saako nukkua, vai herätänkö? vaikee taas selittää mitä meinaan!
 
"..."
Jos on kyseessä täysiaikainen vauva, ei keltaisuutta, kasvaa hyvin, niin antaisin kyllä nukkua pidempiäkin pätkiä. Muistaakseni ensimmäisten viikkojen ajan ei suositella yli 6 tunnin syöttövälejä, vaan sen jälkeen pitäisi herätellä vauva syömään, ettei verensokeri laske liikaa. Mutta toiset vauvat nukkuvat alusta asti pidempiä pätkiä (yleensä öisin), enkä kovin herkästi lähtisi 4-5 tuntia nukkuvaa herättelemään turhaan syömään. Yleensä vauva kuitenkin itse tietää, koska tarvitsee lisää ruokaa. :)
 
"..."
Muutenkin tuossa 0-3 kk:n iässä ei syömisellä yleensä ole mitään erityistä rytmiä. Joskus syödään tunnin välein, joskus 4 tunnin välein. Tiheän imun kaudet ovat yleensä 6 vkon ja 3 kk:n iässä, jolloin vauva tilaa lisää maitoa syömällä rintaa tiheästi.

Meillä rytmiä ruokailuun alkoi tulla 3 kk:n iässä, kun vauva alkoi nukkua vain kahdet päiväunet eli muutenkin päivä rytmittyi selkeästi unien mukaan. Öisin tosin syötiin sitten tiheästi 1-2 tunnin välein. Varsinainen ruokarytmi muotoutui lopullisesti kiinteiden syömisen alettua 6 kk:n iässä, mutta silloinkin tarjosin rintaa aina kuin vauva sitä halusi ja kiinteät syötiin yleensä tiettyyn aikaan.
 
Silurian
Jos vauva olisi alle viikon ikäinen niin saattaisin vähän kelloa katsastaa, ja herättää jos hirveän pitkään nukkuisi. Yli viikon ikäinen, jo syntymäpainonsa saavuttanut terve & täysiaikainen vauva niin en herättelisi, vaan ruokkisin ihan lapsentahtisesti. Muutoin ei tarvitse herätellä tai kauheasti kelloa kyttäillä, lapsen tarkkailu riittää! Ihan ensipäivinä kello voi olla hyvä apu, kun silloin ei vielä tiedä miten se oma lapsi "toimii" ja sokerit voivat romahtaa hyvin äkkiä kun maitomäärätkin ovat pieniä, mutta jo kuukauden ikäinen vetää sellaisia maitomääriä, ettei tunnin, parin viive imetyksessä romahduta sokereita.
 
"vieras"
Alle 3 kiloisen vauvan pitäisi syödä vähintään neljän tunnin välein, mutta lapsen tahtisesti silti ihan alusta lähtien. Eli jos vauva haluaa useamminkin niin ehdottomasti annetaan, viimeistään neljän tunnin kuluttua kuitenkin tarjotaan.
 
Minä annoin aina vain lapsen halun mukaan, ihan vastasyntyneestä asti. Joskus venyi jopa 5h asti, kun neidit veteli unta ja joskus söi 3 kertaakin tunnissa. Meillä neidit syntyneet +4kg painoisina, joten olen luottanut siihen, että terve lapsi herää syömään kun on sen aika vaikka kestäisikin monta tuntia. Ja hyvin olen saanutkin 4 lasta hengissä pysymään ja kasvamaan yläkäyrillä.
 

Yhteistyössä