Imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuosta synnytyksestä...

niin eipä sitä synnytyssalissa paljoa ajattele enää, mitä on päällä ja mitä ei. Kyllä siinä menee ihan kaikki energiat vauvan synnyttämiseen!!!
Mulla oli koko ajan sairaalassa päällä ""prinsessapaita"" (=Sairaalan nimitys yöpaidoille, missä on napit edessä). Sen kanssa oli helppo imettää. Lisäks oli helppo vain nostaa helmaa, kun kätilöt sit myöhemmin halus nähä, et miten on alapää lähtenyt paranemaan.
Ite en tuota alastomuutta ehtinyt miettii, ainoo tilanne oli, kun kävin synnytyssalissa suihkussa (vauva kakki päälle...) ja kätilö tuli sinne mukaan, kun ei uskaltanut päästää mua sinne yksin. Oisin tahtonut käydä sielä ihan itekseni, mut hyväähän se vain tarkotti.

Imettämisestä taas, niin mä lähinnä odotusaikana pelkäsin, et entäs jos multa ei tuukaan maitoa. Mulle oli itsestään selvyys, et imetän jos suinkin vain pystyn. Pari ekaa päivää se teki vähän kipeää, ennenkuin rinnanpäät tottui vauvan imuun, mut sit on ollut kaikki ok. En sit tiiä, miten sitten, kun vauvalle tulee hampaita... eiköhän siihenkin totu.

mulla kävi niinpäin että etukäteen pidin itsestäänselvänä että imetän pitkään mutta sitten kun se vauva syntyi se olikin kauheaa. eli mulla kävi niinpäin. enpä siinä sitten paljoa imetellyt, turhaa sitä itseään kiduttaa jos ei se luonnolliselta tunnu. vauva vaistoaa äidin mielialan ja kun lopetin vauvastakin tuli tyytyväisempi. mutta siis kuuntele itseäsi ja toimi rohkeasti sen mukaan, vain se on oikea tie vahvaan äitiyteen!

Minulle ei ainakaan ole ollut ikinä vaikeuksia erottaa miehen seksuaalista hyväilyä vauvan imemisestä, niin eri juttuja ne ovat. Eikä kyllä ole tullut mieleen imetyksen jälkeenkään kieltää miestä koskemasta tai suutelemasta rintojani, yhtä luonnollista se on ollut vauvan jälkeen kuin ennenkin.

Ja ei siellä synnytysalissa tarvitse tosiaankaan ujostella, paita saa olla päällä, mutta ainakin minulla on ollut joka kerran niin helkkarin kuuma että sanoinkin kaksosia synnyttäessäni että viekää nyt helvettiin tämä hiostava kaapu minun niskastani :) Siinäpä sitten ilkosen alasti hikoilin ja kun kysyivät että saako pari kätilöharjoittelijaa tulla seuraamaan, niin sanoin, että minun puolestani voi olla vaikka armeija seuraamassa, jos heistä jotain apua on tässä kivussa :)

Miehiäkin on moneen lähtöön tässä synnytysasiassa, meillä mies sanoi kun katseli vauvan syntymää, että ei se oikestaan näyttänyt yhtään ihmeelliselle. Näytti kuulema vain sille kuin pimpsa pikkuisen pullistui ja sieltä ilmestyi pieni pää. Hyvähän se on vierestä seurata ja sanoa että ""pikkuisen pullistui"" kun itsestä tuntuu että joku halkoo veitsellä kahtia alapäätä :)

Itse ainakin koen, että sellainen nuoren tytön ujous ja kainostelu kyllä katoaa kummasti äitiyden myötä eikä enää ole ihan kamala katastrofi jos joku joskus vahingossa näkee paljaan tissin vilahtavankin. Oikeastaan se onkin ihan koomista, että silloin nuorena tyttönä kun vartalo on viimeisen päälle timakka ja kaunis, niin silloin sitä ujostelee vaikka olisi vara päivät pitkät kävellä alasti ympäri kyliä. Ja nyt kun on sieltä täältä vähän lässähtänyt niin silti hyväksyy itsensä paljon paremmin sellaisena kuin on.

Mä kuulun niihin, joista imetys ei etukäteen tuntunut oudolta ajatukselta. Sen verran täytyy kuitenkin sanoa, että imetysaikana vierastin ajatusta siitä, että mies olisi rintoihin koskenut. Ja vastaavasti nyt odotusaikana mies saa ihan mielellään niitä hiplata, kun kohta ovat taas luultavasti vauvan aluetta. Jotenkin en osaa samaan aikaan pitää niitä vauvan imetysvälineenä ja seksiin kuuluvana juttuna.

Synnytyksessä olin itse alasti, ponnistusvaiheessa taisi joku pyyhe olla vähän suojana. Syy oli lähinnä se, että lievitin kipuja suihkulla, ja ponnistamisvaiheeseen päästyäni ei pukeutuminen ollut ihan mielessä ihan ykkösenä, vaikka niitä vaatteita tarjottiinkin. Tosin mä en hirveen kauan siellä synnytyshuoneessa ollutkaan ennen vauvan syntymää. Syntymän jälkeen menin sitten aika pian suihkuun ja puin sen jälkeen. Toki se vauva ehti rinnallakin maata, koska meneehän siinä istukan ulostulossa yms. loppuhommissa jonkin aikaa. Mies oli kuulemma yrittänyt välttää alapäähän katsomista, oli kaverit sanoneet ettei kannata katsoa.

Itse nautin suunnattomasti imettämisestä ja siitä, että sain olla vauvan lähellä. Tuntuihan se alussa ajatus imettämisestä vähän oudolta, mutta kun imetys alkoi niin oli ihanaa loikoilla sängyllä vauvan kanssa ja imettää. Ei tuota imettämistä ajattele samoin kuin sen tekisi miehesi ;) Tunne on aivan toinen eikä siinä ole mitään seksuaalista..

kuule palaa sitten asiaan kun olet äiti, toivottavasti kypsä siihen hommaan!!! Kyllä imetys on maailman luonnollisin asia kun saa vauvan. mutta jokainen kokee sen tavallaan.

No ""hame"" on päällä ja siinä napit edessä, jotka voi avata ekaa imetystä varten. Tai sit ottaa siinä vaiheessa pois, kun vauva nostetaan rinnalle. Mulla oli kai joku peitto jalkojen päällä lämmittämässä synnytyksen ajan.
Mies pysyi pois ""no-mans-landilta"" eikä vahingossakaan käynyt vyötärön alapuolella, mikä mua ei lainkaan haitannut. Kätilö kyllä kiusoitteli, että ""etkös nyt tuu katsomaan, teenkö hyvää jälkeä"", kun ompeli epparihaavaa. Ei mennyt ja hyvä niin.

Yhteistyössä